Invloed Europees recht op nationaliteitsrecht van de Lidstaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Vrij verkeer van werknemers
Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Rechtshandelingen van de Unie
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 2 Van EEG tot EU.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Patiëntenrichtlijn
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Normstelling bestuursrecht
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Europese Samenwerking
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Invloed van nationale regeringen, parlementen en burgers
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Pensioenverzekeren over de grens
Verdragen en inleiding Europees Recht
“Omgekeerde discriminatie”
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Quasi-verlies van het Nederlanderschap
Vrij verkeer van werknemers
vrij verkeer beginselen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Naar een rechtspositie voor de geïnterneerde Koen Geens minister van Justitie 23 oktober.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Workshop Congres Sociale Raadslieden – Gevolgen van de Koppelingswet.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Expertisecentrum Europees Recht (ECER) Aan de slag met het Verdrag van Lissabon! Den Haag 12 november 2009.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
1 Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa Uw stem bij het referendum: ja of nee ?
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Bespreking Rapport Commissie Misbruik van recht Amsterdam, 12 mei 2016.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Software en het Weens Koopverdrag
Praktische inleiding tot de Europese Erfrechtverordening
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Privacy en Leerplicht/RMC
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Privacy en Leerplicht/RMC
Verlies van de band van het Nederlanderschap
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
EPN actualiteitendag 27 november 2018 Driebergen, Antropia
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Invloed Europees recht op nationaliteitsrecht van de Lidstaten Prof. Dr. Gerard-René de Groot 1-11-2018

Invloed EU Art. 20 (1) VwEU (=Art. 17 (1) EG; oorspronkelijk ingevoerd in 1992 door het Verdrag van Maastricht) (in werking op 1 November 1993): ‘1. Er wordt een burgerschap van de Unie ingesteld. Burger van de Unie is een ieder die de nationaliteit van een Lid-Staat bezit. Het burgerschap van de Unie komt naast het nationale burgerschap doch komt niet in plaats daarvan.’

Invloed EU “Verklaring (no 2) over de nationaliteit van een Lid Staat “ (behorend bij het Verdrag van Maastricht 1992; niet meer opgenomen na Lissabon): ‘De Conferentie verklaart dat telkens wanneer in het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap sprake is van onderdanen van de lidstaten, de vraag of een persoon de nationaliteit van deze of gene lidstaat bezit, uitsluitend wordt geregeld door verwijzing naar het nationale recht van de betrokken Staat. [...].’

Indirecte invloed: Janko Rottmann Oostenrijker genaturaliseerd in Duitsland in 1999 Ontdekking van fraude Ontneming van de Duitse nationaliteit wegens fraude gedurende de naturalisatie procedure in 2000 Par. 48 (1) Verwaltungsverfahrensgesetz Bayern (BayVwVfG) Zie sinds februari 2009: Par. 35 StAG Gevolg  staatloosheid

Janko Rottmann Ontneming : schending van EU-recht? Prejudiciële vraag gesteld door Bundesverwaltungsgericht

Is dit een kwestie van EU-recht? EHJ (nr. 42): Het is duidelijk dat de situatie van een burger van de Unie die, […], wordt geconfronteerd met een door de autoriteiten van een lidstaat genomen besluit tot intrekking van de naturalisatie dat hem, na het verlies van de nationaliteit van een andere lidstaat die hij vroeger had, in een situatie brengt die kan leiden tot het verlies van de bij artikel 17 EG verleende hoedanigheid en de daaraan verbonden rechten, wegens de aard en de gevolgen ervan onder het Unierecht valt.

Is dit een kwestie van EU-recht? EHJ (nr. 43): de hoedanigheid van burger van de Unie [moet] de primaire hoedanigheid van de onderdanen van de lidstaten zijn ….

Indirecte invloed EU Mogelijk via algemene beginselen EU recht A) schending van het beginsel van solidariteit tussen de Lidstaten (obligation of solidarity/Gemeinschaftstreue) (Art. 4 (3) VEU) (bijv op zeer grote schaal naturaliseren zonder enig overleg met EU) (Maduro, nr. 30)  discussie over verkoop Maltese nationaliteit B) ontneming nationaliteit onder schending van mensenrechten (normaliter wordt verlies in een dergelijk geval toch erkend om staatloosheid bestrijdende regelingen te activeren; EU zou anders kunnen reageren: betrokkene nog steeds Europees burger) (vergelijk Maduro, nr. 29)

Indirecte invloed EU Mogelijk via algemene beginselen van EU recht C) geen verlies nationaliteit Lidstaat wegens permanent verblijf in andere Lidstaat (zou recht van vrij verkeer van personen schenden) (Maduro, nr. 32) D) bescherming van opgewekte verwachtingen (Maduro, nr. 31). Wel erg interessant punt, omdat sommige Lid Staten (waaronder Nederland) in het nationaliteitrecht geen opgewekte verwachtingen beschermen!!!

Indirecte invloed EU Mogelijk via algemene beginselen van EU recht E) gelijkheidsbeginsel. Ook erg interessant: in Nederland wordt identiteitsfraude bij naturalisatie < 1-4-2003 anders behandeld dan > 2003 D) proportionaliteit: geen ontneming van nationaliteit Lidstaat indien zulks disproportionieel (bijvoorbeeld bij slechts geringe fraude gedurende naturalisatie procedure) (niet vermeld door Maduro, wel door Hof van Justitie)

EHJ: bevoegdheid van de LS beperkt Nr. 48: het bepalen van de voorwaarden voor de verkrijging en het verlies van de nationaliteit [behoort] tot de bevoegdheid van elke lidstaat […], maar […] de uitoefening van die bevoegdheid [is], voor zover zij de door de rechtsorde van de Unie verleende en beschermde rechten aantast, […] vatbaar is voor rechterlijke toetsing aan het Unierecht. .

Ontneming wegens fraude kan geoorloofd zijn Nr. 50: een besluit tot intrekking van de naturalisatie [kan] […], wanneer het is gebaseerd op bedrog door de betrokkene in het kader van de procedure tot verkrijging van de betrokken nationaliteit, verenigbaar zijn met het Unierecht .

Maar evenredigheidsbeginsel/ proportionaliteitsbeginsel geldt Nr. 55: In een dergelijk geval staat het echter aan de nationale rechter om na te gaan of het in het hoofdgeding aan de orde zijnde intrekkingsbesluit in overeenstemming is met het evenredigheidsbeginsel wat de gevolgen ervan voor de situatie van de betrokkene uit het oogpunt van het Unierecht betreft, in voorkomend geval naast de toetsing van de evenredigheid van dit besluit aan het nationale recht.

Het is noodzakelijk om rekening te houden met (Nr. 56) de eventuele gevolgen van dit besluit voor de betrokkene, en in voorkomend geval voor zijn gezinsleden wat het verlies betreft van de rechten die elke burger van de Unie geniet.

In het bijzonder (Nr. 56) In dit verband dient met name te worden nagegaan of dit verlies gerechtvaardigd is in het licht van A. de ernst van de door hem gepleegde inbreuk, B. het tijdsverloop tussen de naturalisatiebeslissing en het intrekkingsbesluit, en C. de mogelijkheid voor de betrokkene om zijn vroegere nationaliteit terug te krijgen.

Verlies Nederlanderschap wegens verblijf in buitenland Automatisme problematisch Geen proportionaliteitscontrole Aanhangige zaak Tjebbes e.a.

RwNed 1985 Verlies Nederlanderschap indien geboren in buitenland en ook in bezit van de van het land van geboorte en daar woonachtig zijn gedurende 10 jaren Geen verlengingsverklaring mogelijk Als ouders het Nederlanderschap op deze wijze verliezen delen hun kinderen daarin Overgangsrecht: termijnen beginnen opnieuw te lopen op 1 januari 1985  op 1 januari 1995 verloren zeer velen hun Nederlanderschap

Opnieuw drastische wijziging in 2003 art. 15 lid 1 sub c: tienjarig verblijf buiten Koninkrijk der Nederland en EU Ook voor in Nederland geboren personen In werking per 1 april 2003 Overgangsrecht : Termijnen begonnen opnieuw op 1 april 2003  grote verliesgolf op 1 april 2013

Permanent verblijf in buitenland Stuiting termijn door tijdige verkrijging Nederlands paspoort/ ID-kaart/ bewijs bezit Nederlanderschap Géén stuiting door art. 17 procedure ter vaststelling bezit Nederlanderschap Voor verblijf binnen Europese Unie geldt uitzondering, maar niet voor Europese Economische Ruimte en Zwitserland N.B. wetsontwerp 33852 zou verjaringstermijn naar 15 jaar verlengen, maar verworpen in Eerste Kamer in oktober 2017

Permanent verblijf in buitenland Onvoldoende voorlichting over dreigend verlies  zeer problematisch in licht van Europees recht Met name in Nederland geboren personen werden verrast door verlies Wat indien toch aanwijsbare band met NL? Veel klachten bij Nationale Ombudsman

Hoge Raad over verlies wegens permanent verblijf in buitenland HR 27 maart 2015 ECLI:NL:HR:2015:761 Wat is bewijs bezit Nederlanderschap? Brief MBuiZa onvoldoende Zeer problematisch, vooral vanwege dwarsliggen Ministerie van bezit Nederlanderschap en zeer slechte voorlichting  art. 10 RwNed !!! ???

Nationale Ombudsman over verlies wegens permanent verblijf in buitenland Is deze verliesgrond nog wenselijk, mede in licht van Europees Verdrag inzake Nationaliteit? Opheffen praktische problemen Instellen van spijtoptantenregeling Invoeren van regelingen voor oud-Nederlanders, zodat deze eenvoudig en goedkoop een visum en/ of een verblijfsvergunning kunnen verkrijgen

Raad van State over verlies wegens permanent verblijf in buitenland Raad van State 19 april 2017: in re Tjebbes e.a. prejudiciële vraag aan Hof van Justitie EU: Is automatische werking van art. 15 lid 1 onder c in overeenstemming met EU recht? Immers geen proportionaliteitstoets Conclusie Advocaat Generaal Mengozzi op 14 juli 2018

AG Mengozzi Art. 15 lid 1 onder c is aanvaardbaar voor volwassenen, omdat deze voldoende mogelijkheden hebben om verlies te voorkomen  jammer, maar afwachten is wat Hof beslist Het is echter niet acceptabel dat kinderen in dit verlies delen  legt een bom onder het gehele art. 16!

Wat zal het Hof van de Europese Unie beslissen Heel spannend! Uitspraak Hof eind 2018 In afwachting van beslissing Hof: Zeer zorgvuldige voorlichting Eventueel afspreken dat mensen contact houden over mogelijke wijziging van hun nationaliteitsrechtelijke rechtspositie, misschien zelfs met terugwerkende kracht Na beslissing Hof wellicht: opnieuw behandelen van dossiers nodig