Schoolverlaters traject 2018-2019
Programma Tijdpad van toetsen en aanmelding Uitstroom en advies voortgezet onderwijs Leerwegen na het basisonderwijs Verschil VMBO met lwoo en praktijk onderwijs De toetsen Traject na de aanmelding Route 8 Vragen?
Tijdpad naar het Voortgezet Onderwijs Unit 6 September – december 2018 Kennismakingsavond Omgekeerde gesprekken September t/m februari 2019; huisbezoeken Informatieavond Schoolverlaterstraject 24 september Infoavonden scholen Voortgezet onderwijs Data: Zie gids “OVER!”
Januari – februari 2019 Januari 2019 Afname didactische toetsen CITO Ouder/kind – gesprekken Intelligentieonderzoeken + (eventueel aanvullend didactisch onderzoek op de school van aanmelding Meander heeft afspraak met alle VO scholen. Aanmelden vóór 1 Maart 2019; ook voor LWOO!
April – mei 2019 April – mei 2019: Ouders/verzorgers worden geïnformeerd door school van gedane aanmelding Bij afwijzing overleg ouders/verzorgers school van aanmelding (zorgplicht) en de Meander over mogelijkheden vervolg traject. Afname digitale toets: Route 8 (geen invloed op aanmelding) 23, 24, 25 en 26 april 2019.
Ontwikkelperspectief
Uitstroomprofiel vorig schooljaar Voorgestelde leerroute/ uitstroomperspectief Leerroute Uitstroom perspectief IQ Leerrendement Doel DLE*1 Ondersteuningsbehoeften Invloed op uitstroomperspectief 4 ZMLK < 60 < 25% < 20 - Leer- en werkgedrag - Concentratie/taakgerichtheid - Werktempo - Motivatie - Zelfstandigheid - Plannen & organiseren - Samenwerken - Sociaal emotionele ontwikkeling - Leerstoornissen 3 PRO 55 - 80 ≥ 25% 0 (15) - 30 2 VMBO BB met LWOO 75 - 90 ≥ 50% 30 - 40 VMBO KB met LWOO 85 - 120 ≥ 60% 40 - 50 VMBO KB 1 TL 90 - 120 ≥ 75% 50 - 60 HAVO > 110 ≥ 100% ≥ 60 ( Voorlopig) Ontwikkelingsperspectief Datum (V)OP Leerroute Bijstelling en reden van bijstelling Juni 2017 Pro 3
Cito vorderingen
Advies Voortgezet Onderwijs leervorderingen methode & Cito sociale vaardigheden zelfredzaamheid intelligentie werkhouding Faalangst, prestatie/motivatie, emotionele instabiliteit Begrijpend lezen, rekenen , technisch lezen en spelling.
IQ en uitstroomperspectief Leerroute Uitstroom perspectief IQ Leerrendement Doel DLE*1 Ondersteuningsbehoeften Invloed op uitstroomperspectief 4 ZMLK < 60 < 25% < 20 - Leer- en werkgedrag - Concentratie/taakgerichtheid - Werktempo - Motivatie - Zelfstandigheid - Plannen & organiseren - Samenwerken - Sociaal emotionele ontwikkeling - Leerstoornissen 3 PRO 55 - 80 ≥ 25% 0 (15) - 30 2 VMBO BB met LWOO 75 - 90 ≥ 50% 30 - 40 VMBO KB met LWOO 85 - 120 ≥ 60% 40 - 50 VMBO KB 1 TL 90 - 120 ≥ 75% 50 - 60 HAVO > 110 ≥ 100% ≥ 60 Voorgestelde leerroute/ uitstroomperspectief
Leerwegen na de Meander Praktijk Onderwijs (PRO) Assen VMBO BB/KB met leerwegondersteuning (LWOO) ( BB en KB met LWOO) AOC Terra Assen AOC Terra Eelde Dr. Nassau College Assen- Dr. Nassau College Beilen, Gieten en Norg Vincent van Gogh Assen - Csg Beilen VMBO zonder leerwegondersteuning (BB, KB en TL) VSO cluster 4: voor leerlingen met gedragsproblematiek De Atlas Assen VSO; leerlingen met meer specifieke hulpvragen betreffende gedrag.
Wat is Leerweg ondersteunend onderwijs? Extra zorg en begeleiding (mentor) Criteria: Voor leerlingen met een leerachterstand van 30-50 % (1½-3 jaar) met name bij rekenen en begrijpend lezen IQ hoger dan (75) 80 Aantoonbare sociaal emotionele problematiek bij IQ > 91
Kenmerken LWOO Persoonlijke begeleiding (mentor) Kleinere klassen en docententeams Veel aandacht voor sfeer en klimaat
Wat is Praktijkonderwijs? Voor leerlingen met een leerachterstand van meer dan 50 % Leervorderingen: Rekenen, begrijpend lezen, lezen en spelling lager dan dle 30 (Bao eind groep 5). Met name begrijpend lezen en rekenen zijn belangrijk. IQ tussen 55 en 80 Doel: - Opleiden voor plaats op arbeidsmarkt in breed perspectief - Instromen MBO niveau 1/2
Kenmerken Praktijkonderwijs Kleine groepen met vaste docenten in de eerste twee jaar (max.14 leerling) Leerlijnen op gebied van Groen, Techniek, Zorg en Dienstverlening Praktijkgerichte lespakketten Theoretisch leeraanbod: evt. in T(heorie)groep Individuele ontwikkelingsplannen
Bij twijfel PRO – VMBO met Lwoo IQ net voldoende voor Vmbo-LWOO, IQ T 75-80 Leervorderingen net/niet voldoende voor VMBO/ LWOO Inzet, motivatie, aan- of afwezigheid andere problemen spelen een rol, zo ook het advies van de school Bij twijfel aanmelding bij Praktijkonderwijs! En eventueel via 1 jaar T(heorie)-klas op het Pro alsnog naar VMBO-extra Kans Maatwerktrajecten zijn altijd bespreekbaar. Praktijk onderwijs beslist over plaatsing in de T groep / Basisonderwijs geeft advies
Bij twijfel inzake wel/geen leerwegondersteuning binnen VMBO IQ te hoog voor LWOO Leervorderingen te hoog voor LWOO Inzet, motivatie, aan- of afwezigheid andere problemen spelen een rol Bij twijfel vooroverleg Meander met ouders in november/december 2018 Maatwerkplan in overleg met VO
Toetsing Toetsing regulier basisonderwijs – middels o.a. de CITO eindtoets, de Iep enz. Toetsing in het speciaal basisonderwijs – sbo citotoetsen van het eigen leerlingvolgsysteem zoals we deze nu ook gebruiken Aanmelding VMBO/LWOO en PRO vòòr 1 maart 2019 (Samenwerkingsverband) Cluster 3 en 4 hebben eigen procedure/tijdpad.
Cito-toetsen De Cito toetsen in de week van 14 t/m 18 januari 2019: Cito M5 en Cito M6 versie 3.0 Begrijpend lezen Technisch lezen (evt. eerder) Spelling (evt. eerder) Rekenen Op basis van de toetsen en andere gegevens (o.a. LVS) wordt een advies opgesteld.
Terugkoppeling aan ouders/verzorgers en leerlingen Begin februari 2019 nodigt de groepsleerkracht ouders/verzorgers en leerling uit om de volgende zaken te bespreken: Toets resultaten Aanmeldingsadvies Onderwijskundig rapport Zorgrapport (school/ ouderdeel): Beschrijving hulpvragen Aanmeldingsformulieren gewenste school Kopie ID/paspoort + 1 recente pasfoto
Vervolg aanmelding Ouders/verzorgers melden aan: leveren formulieren in bij de Meander Na inleveren van alle formulieren zorgt de Meander voor verzending naar de diverse scholen van aanmelding: Aanmelden vóór 1 maart 2019. Nogmaals aanmelding 1 december geldt niet voor de Meander! N.B: Aanmelding is nog geen plaatsing!
Vervolgtraject na aanmelding voortgezet onderwijs Wat gebeurt er na aanmelding? Intelligentieonderzoek - PRO = WISC (individueel, indien nodig) - VMBO = NIO (in groepjes) - Doel o.a. eigen informatie en observatie leerling. - Uitslag is ondergeschikt aan schooladvies van de Meander. Uitkomsten van de didactische toetsen en de rapportage worden door VO (voortgezet onderwijs) besproken in de PCL (Permanente Commissie Leerlingenzorg).
Vervolg aanmelding voortgezet onderwijs School van aanmelding nodigt ouders/verzorgers uit voor gesprek en motiveert waarom leerling al dan niet geplaatst kan worden. School van aanmelding heeft een zorgplicht: Bij afwijzing zorg dragen voor vinden van passende school. Leerlingen worden uitgenodigd voor kijk- en doedagen op de school van plaatsing. “Warme overdracht” informatie leerlingen aan scholen van plaatsing door leerkrachten Meander.
Wennen aan het Voortgezet Onderwijs Wat doen we er op De Meander aan? Project “Rots en water” (sociale weerbaarheidstraining) Agenda gebruik Huiswerk Kennismakingsbezoeken: in kleine groepen of evt. individueel Computervaardigheid Omgaan met internet Praktisch en Theoretisch Verkeersexamen en project “Dode hoek” Schoolkamp (Appelscha); 3 t/m 5 juli 2019. Deelname “Gouden handjes” en “PRO actief”.
Eindtoets SBO scholen zijn niet verplicht een eindtoets af te nemen De citoscores van januari 2019 en overige scores uit de schoolloopbaan zijn leidend voor het advies en aanmelding Toch deelname Meander aan ROUTE 8 Doel: kijken of advies klopt en of het in de toekomst als toetsinstrument geschikt is voor verwijzingen naar het voortgezet onderwijs.
Eindtoets Route 8 ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van het kind meet Geeft een advies voor een schoolniveau Digitaal: de toets wordt via internet afgenomen en duurt slechts twee à drie klokuren Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van uw kind. Ieder kind doorloopt op deze manier een eigen route door de toets en maakt dus een unieke toets. Wanneer :23 april tm 26 april 2019
Advies Bezoek/ maak gebruik van: Informatie avonden Open dagen Doe-dagen Kijk hiervoor in blad : OVER voor de data.
Kennismakingsbijeenkomsten na toelating Doel; kennismaken met nieuwe school/ klas/ leerkrachten/ leer-/verblijfsomgeving Scholen van VO versturen uitnodigingen na definitieve plaatsing Meander stelt kinderen in gelegenheid om deze bijeenkomsten te bezoeken “Gouden handjes “ Nassau College Penta “Pro actief” op Pro Assen.
Website: Vragen? U kunt alles binnenkort nalezen op de nieuwe website.
PRO – actief Samenwerking De Meander en PRO Assen: Leerlingen met een uitstroomprofiel praktijkonderwijs meer in hun kracht zetten door praktisch bezig te zijn.
Doelen van PRO – actief Een doorgaande leerlijn ontwikkelen voor de vakken groen, koken, techniek en schoonmaak vanaf groep 7; Leerstof aanbieden waarbij theorie en praktijk aan elkaar gekoppeld worden zodat leerlingen in een betekenisvolle context leren; Talenten ontwikkelen van leerlingen door praktisch bezig te zijn;
Vervolg doelen Leerlingen op een school plaatsen die tegemoet komt aan hun leermogelijkheden, zodat vroegtijdig schooluitval en eventueel afstroming kan worden voorkomen; Gewenning van leerlingen en ouders op hun toekomstige school; Overdracht versterken. Dit is meer dan een warme overdracht. De toekomstige leerlingen worden daadwerkelijk gezien. We krijgen een goed beeld van gedrag en houding in een andere setting
Werkwijze Groep 7 gaat 4 keer naar PRO Groep 8 gaat 8 keer naar PRO De leerlingen worden begeleid door Henk Boer en Monique Seefat van de Meander en door Rienk Middelbos en Jorick de Groot van PRO Assen.
Vragen