Aangeboren of aangeleerd?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Welkom bij Leefstijl.
Jongeren willen een eigen leven
Beeldvorming (inleiding)
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
MENSEN LEVEN MET MENSEN
ADHD bij kinderen.
Planning: Cijfers SO herhaling BB klas 2 Doornemen studiewijzer Start
Beeldvorming (inleiding)
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Docent: Anco R.O. Ringeling
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Pedagogiek als beroep.
Psychologie van het leren
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Gedrag, gedragsleer - ethologie
Pluriforme samenleving paragraaf 2
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Pluriforme samenleving
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Gedrag Aangeboren en aangeleerd Natuurlijk en in gevangenschap
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
3. Oorzaken van criminaliteit
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Voorlichting, advies en instructie
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Waarom worden mensen crimineel?
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Vergelijkingen oplossen
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
MAW §1.3.
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Het vak maatschappijleer
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 6:hoe krijgen we criminaliteit omlaag?
Thema: Wat is maatschappijleer?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Hoe gaat het met jouw stad?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Aangeboren of aangeleerd? Hoofdstuk 1 ‘Jongeren’

Nature vs. Nurture Aangeboren eigenschappen: Eigenschappen die erfelijk bepaald zijn en die je vanaf je geboorte hebt. Zijn vaak moeilijk te veranderen. Vb????? ADHD, verlegen zijn, driftig zijn. Aangeleerde eigenschappen: Normen en waarden Gewoonten van ouders, leraren etc. Vrienden Vb???: praten, stil zijn, concentreren in de les. talent aangeboren of aangeleerd?

Hoe leren we? Socialisatie = aanleren van normen, waarden en gewoonten van een groep of de samenleving waar je toe behoort. Doel socialisatie: omgang tussen mensen soepeler laten verlopen. 4 manieren van leren/overnemen: Belonen en straffen ( zijn sancties) Imitatie Ervaringen Experimenteren

Waar gebeurt socialisatie? Wat was socialisatie ook alweer? aanleren van normen, waarden en gewoonten van een groep of de samenleving waar je toe behoort. Veel mensen/instanties hebben invloed op je waarden en normen en gedrag: Vb???? 7 meest voorkomend! Gezin School Vrienden Werk Geloof Massamedia Overheid

Sociale controle Sociale controle = Anderen in je omgeving letten op je en sporen je aan / dwingen je om je aan de regels van de groep te houden.

Hoe word je wie je bent? Hoofdstuk 2 ‘Jongeren’

Steeds opnieuw aanpassen Waarom??? Andere normen en waarden Telkens nieuwe groepen Andere culturen (Multiculturele samenleving)

Internalisatie en identificatie Internalisatie = aangeleerde gewoonten, opvattingen en normen en waarden zijn automatisch een deel van je gedrag geworden. Identificatie = je wilt op iemand lijken en je neemt het gedrag van die persoon over. Vb.?? Vrienden Ouders Docent Popster / topsporter

Zelfstandig werken Tekstboek thema Jongeren Hoofdstuk 1: WB: maken blz 18 t/m 19 Niet maken: opdr. 1 en 5 Hoofdstuk 2: WB: blz 20 t/m 21 Niet maken: 3, 6, 9 en 10C Of als je je werkboek vergeten bent oefenen op de site: www.themasvmbo.nl Gebr: vmbo Ww: essener2017