Aangeboren of aangeleerd? Hoofdstuk 1 ‘Jongeren’
Nature vs. Nurture Aangeboren eigenschappen: Eigenschappen die erfelijk bepaald zijn en die je vanaf je geboorte hebt. Zijn vaak moeilijk te veranderen. Vb????? ADHD, verlegen zijn, driftig zijn. Aangeleerde eigenschappen: Normen en waarden Gewoonten van ouders, leraren etc. Vrienden Vb???: praten, stil zijn, concentreren in de les. talent aangeboren of aangeleerd?
Hoe leren we? Socialisatie = aanleren van normen, waarden en gewoonten van een groep of de samenleving waar je toe behoort. Doel socialisatie: omgang tussen mensen soepeler laten verlopen. 4 manieren van leren/overnemen: Belonen en straffen ( zijn sancties) Imitatie Ervaringen Experimenteren
Waar gebeurt socialisatie? Wat was socialisatie ook alweer? aanleren van normen, waarden en gewoonten van een groep of de samenleving waar je toe behoort. Veel mensen/instanties hebben invloed op je waarden en normen en gedrag: Vb???? 7 meest voorkomend! Gezin School Vrienden Werk Geloof Massamedia Overheid
Sociale controle Sociale controle = Anderen in je omgeving letten op je en sporen je aan / dwingen je om je aan de regels van de groep te houden.
Hoe word je wie je bent? Hoofdstuk 2 ‘Jongeren’
Steeds opnieuw aanpassen Waarom??? Andere normen en waarden Telkens nieuwe groepen Andere culturen (Multiculturele samenleving)
Internalisatie en identificatie Internalisatie = aangeleerde gewoonten, opvattingen en normen en waarden zijn automatisch een deel van je gedrag geworden. Identificatie = je wilt op iemand lijken en je neemt het gedrag van die persoon over. Vb.?? Vrienden Ouders Docent Popster / topsporter
Zelfstandig werken Tekstboek thema Jongeren Hoofdstuk 1: WB: maken blz 18 t/m 19 Niet maken: opdr. 1 en 5 Hoofdstuk 2: WB: blz 20 t/m 21 Niet maken: 3, 6, 9 en 10C Of als je je werkboek vergeten bent oefenen op de site: www.themasvmbo.nl Gebr: vmbo Ww: essener2017