Gesprekstechnieken Les 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Gespreksvaardigheden
Vergaderen.
voor familie en vrienden van
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
De zeven deugden van communicatie
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Spreekbeurt in groep 4.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Spreekbeurt in groep 4.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Luisteren en begrijpen
Deel 4: Spreken en gesprekken
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hand-Out.
S/k/l interviewen.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Praktijk Opleiders Cursus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Communicatie 7e les.
Gesprekstechnieken Les 6.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
gesprekstechnieken Les 2
Les 5: Verbale communicatie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Gesprekstechnieken Les 1

https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=lUrgHrJL-lQ Opdracht: Wat valt jou op? Wat zie je allemaal? Schrijf dit op!

Lesprogramma Kennismaken met het vak Theorie behandelen (paragraaf 6.1 t/m 6.3) Toetsen van theorie Opdrachten maken Toepassen Afsluiten

Kennismaken met het vak 8 lessen waarvan 2 een live assessment Theorie en oefenen Boek: Professioneel werken Thema’s 6/7/8 Boek en laptop mee naar de les! Eindbeoordeling (Wiki)

beoordeling Aanwezigheid Inzet Resultaat Mondelinge toets (live assessment, gespreksvoering) Gesprek van 10 minuten Je bent een keer hulpverlener EN cliënt Zelf duo’s maken!

Thema 6.1 Actief luisteren Actief luisteren wil zeggen dat je met volle aandacht zoekt naar de behoefte en de emotie achter de boodschap van een ander. Je reageert zonder oordeel, geeft geen boodschap, geen mening en geen oordeel. Kenmerken van actief luisteren: Oogcontact Je zit rustig en ontspannen (niet frunniken) Je knikt af en toe en maakt instemmende geluiden Je lichaamstaal en gezichtsuitdrukking laat zien dat je geïnteresseerd bent Je stelt doelgerichte vragen, je durft ook stiltes te laten vallen Je herhaalt regelmatig (=parafraseren) en vat samen wat de ander verteld.

Valkuilen Pak je telefoon of laptop Ga naar www.menti.com en vul de code in Wat zouden volgens jou valkuilen kunnen zijn bij actief luisteren? Vul minimaal 4 in. Plenair bespreken

6.2 Valkuilen De twaalf valkuilen bij actief luisteren: Waarschuwen, dreigen Vermanen, preken Adviseren, suggesties doen Oordelen, bekritiseren, beschuldigen Prijzen, ermee eens zijn Interpreteren, analyseren, diagnose stellen

Geruststellen, troosten Uit de weg gaan, afleiden, over iets anders praten Bevelen, dirigeren, commanderen De les lezen, beleren, argumenten aanvoeren Schelden, belachelijk maken Doorvragen, ondervragen

6.3 LSD Luisteren Samenvatten Je checkt of je de ander goed begrijpt Doe je op verschillende niveaus: Inhoud, volgorde, de taal, spreektempo, stemverheffingen, mimiek en gebaren. Om iemands verhaal te kunnen samenvatten moet je selectief luisteren. Samenvatten Je checkt of je de ander goed begrijpt Je helpt de rode draad vast te houden Je stelt de ander gerust: ‘ik luister echt naar je’. Je bouwt een brug naar het volgende onderwerp Samenvatten heeft verschillende functies.

Doorvragen: Met doorvragen zorg je dat de communicatie niet van één kant komt. Je bent betrokken en laat zien dat je actief luistert. (vage begrippen verhelderen, onjuiste aannames verhelderen) Parafraseren: Betekend letterlijk: “herformuleren”. Een kort stukje van iemands verhaal herhalen in eigen woorden. “Als ik goed naar je luister…… klopt dat?”. Wat is de functie van parafraseren? Je controleert of je de ander goed hebt begrepen en moedigt de ander aan om verder te vertellen. Het onderwerp van het gesprek wordt er helder door.

Lsd en parafraseren in een gesprek Actief luisteren: Luisteren, samenvatten, doorvragen en parafraseren Dit kan je helpen: Bereid je voor op het gesprek. Bedenk wat je wilt zeggen en vragen Kies een passende ruimte en een geschikt tijdstip Als de omgeving rumoerig is ga dan ergens anders zitten waar het rustig is Zorg dat anderen niet kunnen meeluisteren (privacy) Gun jezelf tijd om na te denken over een antwoord Als je niet weet hoe je verder moet, vat je samen wat er al gezegd is Laat de ander vertellen

Opdrachten maken We hebben de theorie behandeld. Nu is het tijd om te checken hoe goed je de theorie hebt opgeslagen en of je de theorie begrijpt. Ga naar de wiki, les 1 Maak opdracht 3 & 4. Je mag het boek gebruiken. Klaar? Lees thema 6/7.

Toepassen Jullie gaan de gesprekstechnieken LSD en parafraseren toepassen. In tweetallen ga je gesprekken voeren. Je bent om en om hulpverlener. Klaar? Bespreek het gesprek na en geef elkaar feedback.

Afsluiting van de les Wat vinden jullie van het vak? Evaluatie les Tops/tips/ideeën voor de volgende les? Volgende week: soorten vragen & activerende werkvorm