brengt school en ouders dicht bij elkaar Thuis op school brengt school en ouders dicht bij elkaar
Projectbeschrijving Waarom? Doel Onderwijsachterstand in Vlaanderen Veranderende omgeving Doel School Inzicht in de leefwereld van ouders met een migratiecontext verhogen Communicatievaardigheden met de ouders verhogen Ouders meer betrekken bij school Stimuleren van een vertrouwensband tussen ouder-leerkracht
Belang van kleuteronderwijs Belang van taalontwikkeling Ouders Belang van kleuteronderwijs Belang van taalontwikkeling Inzicht in de schoolstructuur Ouderbetrokkenheid stimuleren Meertalig opvoeden Stimuleren van een band tss lrkr-ouder Opvoedingsondersteuning bieden Enz.
Doelgroep Aanbod Ouders van K1 en K3 (Zorg)Leerkrachten en directie ouders uit kwetsbare gezinnen binnen de etnische- culturele minderheden (Zorg)Leerkrachten en directie Aanbod Waar? In de school onder begeleiding van de (zorg)leerkracht, in samenwerking met een medewerker van ODice en eventueel brugfiguur
Aanbod Thema’s Schoolstructuur-en werking Pakket voor K1 Schoolstructuur-en werking Werken aan welbevinden van het kind Taalontwikkeling (voorlezen, verfijning van taalgebruik) Spelend leren (motorisch,cognitief, emotioneel) Ontwikkeling van de persoonlijkheid (emoties, karakter…) Pakket voor K3 Taalontwikkeling in meertalige gezinnen Opvoedingsondersteuning Wat is voorbereidend rekenen? Overstap naar het 1ste leerjaar
Op maat Materiaal 6 sessies Mogelijkheid voor 2 reeksen (werkende en niet-werkende ouders…) Pakketten bevatten de handleiding van de school Ondersteuning ODiCe Gebruik van tolken … Materiaal Werkmappen voor leerkracht en ouders Planningschema’s en kalender Communicatiemateriaal (flyers, rapellstickers…)
Voorbeeld van een sessie Agenda Onthaal van de ouders en de draad oppikken v.d vorige keer Rondje over toepassing van thuis, v.d info uit de vorige sessie Introductie v.e basiskennis over taalleren Theorie over de thuistaal en het principe v taalleren van meertalige kinderen a.d.h.v. stellingen Vertellen en voorlezen om te werken aan taalverwerving Hoe pakken we het aan in de klas? Wat kan je thuis doen? Evaluatie en afspraken
Doel Ouders aanzetten om veel bezig te zijn met taal met hun kinderen (best beheerde taal) Hun kinderen zoveel mogelijk in contact brengen met schooltaal Ouders hebben inzicht in hun mogelijkheden bij het aanleren v verschillende talen aan hun kind Ouders weten hoe de leerkracht werkt aan taalontwikkeling Ouders en school kennen het belang v.d thuistaal
Wat is de meerwaarde? Voor de school Voor de ouders Duurzaam contact met ouders Een betere communicatie en samenwerking met ouders Een betere inzicht in opvoedingscontext en sociaal-economische situatie van leerlingen Voor de ouders ontwikkelen een duurzame relatie met de school hebben inzicht in de kwaliteiten van de school kunnen kinderen beter ondersteunen bij aanvang vd schoolloopbaan
Tijdsinvestering kleuterteam/directie/begeleiders Één voorbereidende vergadering met ODiCe Aanwezigheid in de 1ste sessie: verwelkoming ouders Evaluatie van het project = 6 uur Begeleider(s) van de school Gesprek over ouderbetrokkenheid/meertaligheid/… Planning project Ouders uitnodigen Voorbereiding voor elke sessie (materiaal, …) Begeleiden van de sessies Evaluatie van elke sessie + evaluatie met directie en ODiCe = ongeveer 26 uur
ODiCe Voorbereiden van materialen (uitnodigingen maken, stickers maken, …) Vorming bieden aan het team Voorbereiden van de sessies Begeleiden van de sessies
In welke scholen actief? Koninklijk Atheneum, Aalst ‘t Landuiterke, Denderleeuw (2 groepen) KCD, Denderleeuw (2 groepen) Sint-Vincentius, Dendermonde OLVP, Sint-Niklaas GS, Zele Sint-jozef instituut, Geraardsbergen LP, Erembodegem