Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Workshop creatief brainstormen
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Het bedenken van een onderwerp
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
Deel anders, mijn organisatie
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Aan de slag met de BETERapp
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Burgerinitiatieven.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onderzoeksplan.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
De ontwikkeling van een ontwerpstudio voor pabostudenten Emmy Vrieling, Eline Seinhorst.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Keuzethema: differentiatie
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Talent in Ontwikkeling
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Geestig: Brainstormtechnieken Wim Vervaeck. FASE 1: Brainstorm Divergeren = Rechtse hersenhelft Convergeren = Linker hersenhelft.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Duurzaamheid in Gennep
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
4 Richtlijnen ter inspiratie
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Passend onderwijs.
LOB zeven stappen naar succes
Een vergadering organiseren
LOB Waar ben je trots op?.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
© UNIEK IN DE KLAS.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Introductie tot yammernetwerk ‘Informatiemanagement Vlaamse overheid’
Vergadering Personeelsdienst
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
De bedenkers.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Richting geven aan Teamontwikkeling
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Om de PowerPoint te starten:
Merkbare vaardigheden
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Vormingplus Limburg vzw
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Procedures aan begin van het jaar
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s? Woensdag 21 oktober 2015

Doelen van deze voormiddag Uitwisselen van ideeën Inzichten krijgen in betrokkenheid Samen op zoek gaan naar ideeën om betrokkenheid te verhogen Samen een plan uitwerken Het plan vertalen naar de schooleigen context De rol als leerkracht met GOK-uren in dit proces onder de loep nemen

Ter inspiratie https://www.youtube.com/watch?v=PFvQrbdyiI0

Een opwarmer: Wanneer is een collega betrokken?

We werken in stappen Stap 1: noteer in jouw vak op de placemat wanneer een lk betrokken is (gebruik telkens een WERKWOORD) Stap 2: klaar met schrijven  draai de placemat 1 vak verder, lees wat er geschreven staat en vul aan met opmerkingen, bedenkingen, vragen Stap 3: herhaal dit tot jouw begintekst opnieuw voor je ligt Stap 4: ga met elkaar in overleg rond de notities Stap 5: eindresultaat  noteer (voldoende groot) op de post its de top 3 van betrokkenheid en kleef deze post its vooraan in de zaal

Wat betekent ‘BETROKKENHEID’ voor jouw groep? Stap 1: we lezen de verzamelde antwoorden vanuit de groepen Stap 2: we groeperen de ideeën, zetten gelijkaardige ideeën samen, gooien dubbels weg

Betrokkenheid betekent: Meedenken Bereidheid tonen/ interesse hebben/ bezieling hebben Info doorgeven en delen, gesteund op vertrouwen Initiatief nemen Vertrekken vanuit het positieve/ bevestiging Reageren/ reacties op acties Samen werken (samenwerken)/ actief meewerken Vragen willen stellen/ info vragen Zelf nieuwe dingen uitproberen Lopende zaken levend houden

Per thema samen aan de slag

Hoe kunnen we de betrokkenheid in onze school laten opborrelen? Stap 2: Individueel denkproces: Hoe kan je dit in je school bereiken (wees creatief, denk ‘out of the box’) Stap 3: Noteer je ideeën op kleine post its Stap 4: iedereen klaar  kleven maar Stap 5: Bewerk het verzamelde materiaal  Leg in volgorde, leg samen, schrap overlappingen,… Stap 6: Visualiseer of schets de uitgewerkte ideeën met een originele titel. Maak gebruik van kleur, metafoor, tekening,… Stap 7: Presenteer je idee aan elkaar.

Mijn actieplan Vind ik in mijn actieplan een aanknopingspunt? Deel je bevinding met anderen die ook rond dit thema werken

Terug naar school, aan de slag… Welke ideeën neem je mee naar je school? Hoe begin je er aan? Welke stappen wens je te zetten? Wanneer vind jij dat jij geslaagd bent met jouw team?

http://www.bemyeyes.org/#

En ik voeg daar dan aan toe:

And don’t forget: it all started with a mouse

Na de sessie