Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s? Woensdag 21 oktober 2015
Doelen van deze voormiddag Uitwisselen van ideeën Inzichten krijgen in betrokkenheid Samen op zoek gaan naar ideeën om betrokkenheid te verhogen Samen een plan uitwerken Het plan vertalen naar de schooleigen context De rol als leerkracht met GOK-uren in dit proces onder de loep nemen
Ter inspiratie https://www.youtube.com/watch?v=PFvQrbdyiI0
Een opwarmer: Wanneer is een collega betrokken?
We werken in stappen Stap 1: noteer in jouw vak op de placemat wanneer een lk betrokken is (gebruik telkens een WERKWOORD) Stap 2: klaar met schrijven draai de placemat 1 vak verder, lees wat er geschreven staat en vul aan met opmerkingen, bedenkingen, vragen Stap 3: herhaal dit tot jouw begintekst opnieuw voor je ligt Stap 4: ga met elkaar in overleg rond de notities Stap 5: eindresultaat noteer (voldoende groot) op de post its de top 3 van betrokkenheid en kleef deze post its vooraan in de zaal
Wat betekent ‘BETROKKENHEID’ voor jouw groep? Stap 1: we lezen de verzamelde antwoorden vanuit de groepen Stap 2: we groeperen de ideeën, zetten gelijkaardige ideeën samen, gooien dubbels weg
Betrokkenheid betekent: Meedenken Bereidheid tonen/ interesse hebben/ bezieling hebben Info doorgeven en delen, gesteund op vertrouwen Initiatief nemen Vertrekken vanuit het positieve/ bevestiging Reageren/ reacties op acties Samen werken (samenwerken)/ actief meewerken Vragen willen stellen/ info vragen Zelf nieuwe dingen uitproberen Lopende zaken levend houden
Per thema samen aan de slag
Hoe kunnen we de betrokkenheid in onze school laten opborrelen? Stap 2: Individueel denkproces: Hoe kan je dit in je school bereiken (wees creatief, denk ‘out of the box’) Stap 3: Noteer je ideeën op kleine post its Stap 4: iedereen klaar kleven maar Stap 5: Bewerk het verzamelde materiaal Leg in volgorde, leg samen, schrap overlappingen,… Stap 6: Visualiseer of schets de uitgewerkte ideeën met een originele titel. Maak gebruik van kleur, metafoor, tekening,… Stap 7: Presenteer je idee aan elkaar.
Mijn actieplan Vind ik in mijn actieplan een aanknopingspunt? Deel je bevinding met anderen die ook rond dit thema werken
Terug naar school, aan de slag… Welke ideeën neem je mee naar je school? Hoe begin je er aan? Welke stappen wens je te zetten? Wanneer vind jij dat jij geslaagd bent met jouw team?
http://www.bemyeyes.org/#
En ik voeg daar dan aan toe:
And don’t forget: it all started with a mouse
Na de sessie