Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Koningin Julianaschool…..
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Het Toverbos Niki Jeannin.
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kinderen op De Schouw maken ook hun eigen keuze
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Welkom op onze thema-avond
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kanjergroep 4.
I.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Welkom in groep 3b.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Welkom in groep 3b.
Aanpak problematisch gedrag
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Kanjertraining..
Ouder infomatie- avond
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Informatieavond Groep 1/2 D.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Welkom Groep 6.
Groepsdynamiek 1.
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Beter omgaan met ruzies
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Welkom op onze thema-avond
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
info spreekbeurt over warcild
Uitgangspunten van de methode
Interculturele klassen, ouders en buurten
Wat is coöperatief leren?
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling sociale ontwikkeling Voorwaarde voor het leren Betere.
Welkom bij de ouderavond van groep 6
Ouderinformatie avond
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
BOM-model PV 25/03/2014.
Onze school is een KiVa-school!.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Transcript van de presentatie:

Spelend leren

Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf kennen: grenzen (aangeven). verantwoordelijkheid nemen/ geven eerlijk/ oneerlijk, goed/ kwaad. kinderen verwerken gebeurtenissen: door spel verliezen spanningen, angsten en agressieve impulsen hun kracht.

Het belang van spel Sociale ontwikkeling kinderen leren omgaan met leeftijdsgenoten, sociale acceptatie. kinderen ontwikkelen zelfvertrouwen. kinderen worden zelfstandig en leren samenwerken. kinderen leren elkaar te helpen en hulp te krijgen. kinderen leren delen. kinderen leren conflicten op te lossen.

Diverse soorten spel poppenspel rollenspel/ fantasiespel gezelschapsspellen alleen spelen

Stimuleren van het spel meespelen vragen stellen manipuleren uitlokken begeleiden

Spelen op school kiesbord kring / kleine kring buiten speelzaal

Kanjertraining op Balans

Kanjertraining schoolbreed Kleine Kanjerknieboek Groep 1/2 De vogel (in ontwikkeling) Groep 3 Max en de klas (+ werkboek) Groep 4 Het Grote Kanjerboek (+ werkboek) Groep 6 Werkboek voor groep 7/8 Groep 8

Kanjertrainingmaterialen het kleine kanjerboek posters petten handpoppen diverse speel-/ werkvormen

De 4 types De pester (de pestvogel, de zwarte pet) speelt de baas en doet pijn De meeloper (de aap, de rode pet) lacht uit en voedt de pestvogel Het slachtoffer (het konijn, de gele pet) geen (zelf)vertrouwen, blijft zielig, passief De kanjer (de tijger, de witte pet) gewenst gedrag volgens de 5 kanjerregels

Het doel We vertrouwen elkaar respect We helpen elkaar socialiseren betrokkenheid Niemand speelt de baas leerlingen durven zichzelf te zijn. veiligheid Niemand lacht uit betrokkenheid saamhorigheid Niemand blijft zielig proactiviteit probleemoplossend denken

Het schoolbrede doel Pestproblemen worden hanteerbaar/ lossen zich op. Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. Leerlingen voelen zich veilig. Leerlingen kunnen en durven hun gevoelens onder woorden brengen.

Tot slot Vragen