Spelend leren
Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf kennen: grenzen (aangeven). verantwoordelijkheid nemen/ geven eerlijk/ oneerlijk, goed/ kwaad. kinderen verwerken gebeurtenissen: door spel verliezen spanningen, angsten en agressieve impulsen hun kracht.
Het belang van spel Sociale ontwikkeling kinderen leren omgaan met leeftijdsgenoten, sociale acceptatie. kinderen ontwikkelen zelfvertrouwen. kinderen worden zelfstandig en leren samenwerken. kinderen leren elkaar te helpen en hulp te krijgen. kinderen leren delen. kinderen leren conflicten op te lossen.
Diverse soorten spel poppenspel rollenspel/ fantasiespel gezelschapsspellen alleen spelen
Stimuleren van het spel meespelen vragen stellen manipuleren uitlokken begeleiden
Spelen op school kiesbord kring / kleine kring buiten speelzaal
Kanjertraining op Balans
Kanjertraining schoolbreed Kleine Kanjerknieboek Groep 1/2 De vogel (in ontwikkeling) Groep 3 Max en de klas (+ werkboek) Groep 4 Het Grote Kanjerboek (+ werkboek) Groep 6 Werkboek voor groep 7/8 Groep 8
Kanjertrainingmaterialen het kleine kanjerboek posters petten handpoppen diverse speel-/ werkvormen
De 4 types De pester (de pestvogel, de zwarte pet) speelt de baas en doet pijn De meeloper (de aap, de rode pet) lacht uit en voedt de pestvogel Het slachtoffer (het konijn, de gele pet) geen (zelf)vertrouwen, blijft zielig, passief De kanjer (de tijger, de witte pet) gewenst gedrag volgens de 5 kanjerregels
Het doel We vertrouwen elkaar respect We helpen elkaar socialiseren betrokkenheid Niemand speelt de baas leerlingen durven zichzelf te zijn. veiligheid Niemand lacht uit betrokkenheid saamhorigheid Niemand blijft zielig proactiviteit probleemoplossend denken
Het schoolbrede doel Pestproblemen worden hanteerbaar/ lossen zich op. Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. Leerlingen voelen zich veilig. Leerlingen kunnen en durven hun gevoelens onder woorden brengen.
Tot slot Vragen