De schrijver mee op reis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeeleeuwen.
Advertisements

CROSSLAB SENSORY SHOPPING
The 6th sense.
Lesbrief 2 Schrijf wat je ziet..
Sensorische Informatie Verwerking
Prikkel Waarneming zintuig 1. Inleiding
Hoofdstuk ‘Contact’ ZINTUIGEN.
Crosslab Sensory Shopping
piramide thema: mensen
Riske Pasman Lifestyle&Design 3DD De vijf zintuigen. Crosslab.
Snoezelen snuffelen doezelen.
S-889B-1 De wereld van geur en smaak Quest International bv 2006.
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Deel 1: Hoe verkrijgen organismen informatie over hun omgeving?
Geluid aan.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
CanDo Coaching.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Het zintuigenstelsel Zintuigen Impulsen; prikkels
Door : Lotte Steffi yade
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Waarnemen.
Het schrijven van een verhaal
Ontwikkeling van het jonge kind
WAAR OF NIET WAAR ?? G E Z E G D E N …. WIE EEN GELAATSUITDRUKKING NIET BEGRIJPT, BEGRIJPT OOK GEEN LANGE UITLEG ! ! ! !
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Het belang van voorlezen
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Thema 6 Regeling en waarneming Zintuigen
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt.
Het Verhalenhuis Talentontwikkeling voor 80+
WIJN & SPIJS zoet zuur zout bitter contrast harmonie sauzen kruiden smaak aroma bereiding mondgevoel smaakgehalte smaaktype Doordat wijn en gerecht.
Het schrijven van een verhaal
Verschillende delen 1 Korintiërs 12:14-20 Opdracht:
Xperimenta 12 oktober zintuigen.
Powerpoint nummer 4/Psychopathologie voor BBL februari – Juli 2017
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
Het oor.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Thema Zintuigen.
Contact maken en contact houden
Waarnemen Zintuig Prikkel Ogen Oren Neus Tong Huid Licht Geluid Geur
Thema 2 Prikkels.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Waarnemen Zintuig Prikkel Zien Horen Ruiken Proeven Voelen Ogen Oren
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Zintuiglijke waarneming
De schrijver mee op reis
De schrijver mee op reis
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
De schrijver mee op Reis
De schrijver mee op reis
De schrijver mee op reis
De schrijver mee op reis
Geluid aan.
Powerpoint nummer 4/Psychopathologie voor BBL februari – Juli 2017
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Blijf niet zitten in je luie stoel, blijf niet slenteren zonder doel,
HOREN.
Transcript van de presentatie:

De schrijver mee op reis Een initiatief van Wereldpaden In kader van De week van het Nederlands

Dag 4 de lezer mee op reis Het is belangrijk om de lezer mee te nemen in je verhaal. De lezer dient zich een levendige voorstelling te kunnen maken van de plek of de ervaring die je beschrijft. Het is de bedoeling dat de lezer als het ware mee op reis wordt genomen. Doel Alle zintuigen van de lezer dusdanig prikkelen, zodat hij het gevoel heeft dat hij in het verhaal zit.

Zintuigen Om de lezer mee te nemen in het verhaal is het belangrijk dat alle zintuigen geprikkeld worden. Beschrijf in het verhaal wat je ziet, hoort, ruikt, proeft, voelt.

zien Probeer zo uitgebreid mogelijk te omschrijven wat je om je heen ziet. Om je verhaal kracht bij te zetten, maak je gebruik van visuele uitdrukkingen. De voorbeelden van zintuiglijke woorden en uitdrukkingen komen uit de cursus NLP van Kurt Wegener

visueel Voorbeelden visuele woorden: Uitzicht Focus Plaatje Visie Scene Droom Glimp helder Voorbeelden visuele uitdrukkingen In het niets staren Perspectief krijgen op Je oog laten vallen op Een beeld schetsen Een klare kijk hebben op Oog in oog Een schitterend idee Een fotografisch geheugen

Horen Omschrijven van wat je ziet, valt op zich nog wel mee. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en meestal slaan we onze herinneringen over het algemeen met veel visuele plaatjes op. Een ander verhaal wordt het echter om op te schrijven wat je hoort. Echter met een goede sfeerimpressie van de geluiden die je om je heen hoort of net niet hoort, neem je de lezer nog verder het verhaal mee in.

auditief Voorbeelden auditieve woorden Luid Toon Gieren Stilte Hoorbaar Sprakeloos Dissonantie Vocaal Schel Voorbeelden auditieve uitdrukkingen Afstemmen op Je oor te luisteren leggen In harmonie zijn Uitgesproken Bij wijze van spreken Luidkeels roepen Het klinkt als Binnen gehoorsafstand Het hoogste woord voeren

Voelen Wat gebeurt er allemaal in en met je lichaam? Door te beschrijven wat je voelt, neem je de lezer mee in deze beveling. Je kunt bijv. schrijven dat je de zon voelt branden op je huid. Je benen pijn doen na een lange klim. De wind door je haren voelt, enz, enz.

kinesthetisch Voorbeelden kinesthetische woorden Aandrang Gevoelig Richting Intuïtie Onverdraaglijk Beroeren Aanvoelen Aanraken Zacht Voorbeelden kinesthetische uitdrukkingen De bovenhand krijgen De fantasie prikkelen In aanraking komen met Op het rechte pad blijven Op je tanden bijten Iets laten bezinken Vlijmscherp Het in je vingertoppen voelen Stap voor stap

Ruiken en proeven De neus wordt vaak geprikkeld op reis, soms met heerlijke aroma’s, maar soms met geuren die je liever niet wilt ruiken. Het beschrijven van geur kan een essentiële bijdrage leveren aan de beleving van de lezer. Vaak hebben lokale gerechten nogal een specifieke smaak. Net zoals bij geuren is de smaak soms zalig, maar soms ook niet voor herhaling vatbaar. Om de beleving compleet te maken, is het belangrijk om ook de smaakpapillen niet te vergeten.

Olfactoir (ruiken) Gustatoir (proeven) Voorbeelden olfactoire woorden Aroma Essentie Stank Boeket Muf Doordringende geur Stoffig Zoetheid van geur Voorbeelden gustatoire woorden Bitter Pikant Pittig Flauw Smaakvol Verschraald Zoet Zuur

opdracht Schrijf een verhaal waarbij de beleving vanuit alle zintuigen beschreven wordt.