Betrokken ouder, tevreden ouder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Begeleid zelfstandig leren
Formatief - summatief evalueren
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Een initiatief van.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Hoe krijg je het op gang?.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Kanjertraining..
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Lancering Traject
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Agenda Ontstaan Samen in de Stad Ontwikkeling Kernwoorden/visie
Tevredenheidsonderzoek 2017
Tevredenheidsonderzoek 2015
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Leerlingen en ouders aan het woord
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Online tevredenheidsmeting
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Werkgroep Kansen Oudercommunicatie 12/11/2012.
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Betrokken ouder, tevreden ouder LOP SECUNDAIR 7/6/2011

Historiek OTM/LTM In 2004: Eerste versie van de tevredenheidsmeting over de samenwerking tussen ouders en school ontwikkeld binnen het brugfigurenproject (lager onderwijs). Deze werd afgenomen in 2005 en 2007 in de scholen met een brugfiguur. In 2006/2007: Werkgroep Kansen: Ontwikkeling van het Charter voor een goede communicatie met ouders. In 2007: Werkgroep Kansen: Idee om bestaande tevredenheidsmeting, die nauw aansluit bij de inhoud van het Charter, aan te passen en te gebruiken als evaluatie- en werkinstrument. In 2009/2011: Ontwikkeling website tevredenheidsmeting + proefafname In 2011/2012: Uitbreiding van de mogelijkheid tot gebruik van tevredenheidsmeting via website voor meerdere scholen

Wat is meten? Meten Meten is steeds partieel en onvolkomen. Meten is cijfers toekennen aan bepaalde dingen uit de realiteit om een beter beeld te krijgen van de werkelijkheid. Laat toe om op te tellen, verschillen en trends na te gaan. Meten is steeds partieel en onvolkomen. We meten een deeltje. We kunnen de werkelijkheid allen maar benaderen. Zoeken naar een evenwicht tussen eenvoud en volledigheid. Meten in de diepte of oorzaken achterhalen kan alleen maar in communicatie met ouders en leerkrachten.

14/12/2010 Waartoe meten? Meten om te weten Hoeveel ouders of leerkrachten zijn (on)tevreden rond bepaalde items of thema’s? Wat vinden zij belangrijk? Waar zitten gelijkenissen en waar zitten verschillen? Zijn er oudergroepen waar bepaalde tendensen meer doorwegen? Meten om te evalueren Wat betekenen de resultaten voor ons? Waar scoren we goed? Waar scoren we minder?

Meten om bij te sturen Wat zijn de moeilijke punten Meten om bij te sturen Wat zijn de moeilijke punten? Hoe gaan we die wegwerken? Bij de evaluatie en de bijsturing is het heel belangrijk om met ouders en leerkrachten in communicatie te gaan. Meten om zich te verantwoorden Om anderen te overtuigen dat we de nodige inspanningen doen of de middelen goed besteed hebben. Meten om zich te meten Om na te gaan hoever we staan t.o.v. andere scholen met gelijkaardige kenmerken.

Wat bereik je met een tevredenheidsonderzoek? Inzicht in hoe mensen over thema’s denken In concreto: samenwerking en communicatie met ouders Grotere betrokkenheid van ouders Afname, evaluatie, bijsturing laten zien dat je als school luistert en hun mening serieus neemt Stimulering van de oudergerichtheid bij het schoolteam Verbetering van de prestaties Verhoging van de kwaliteit

Achtergrond tevredenheidsmeting - Basis: Onderzoek uit Nederland - De kwaliteit van de dienstverlening in scholen wordt gekenmerkt door 9 criteria. - Werken aan een kwalitatieve dienstverlening betekent werken aan deze 9 kwaliteitskenmerken - Vragenlijst: bevraging 8 criteria (soms opgesplitst of meer geconcretiseerd/infrastructuur niet opgenomen)

Bevraagde thema’s (criteria of clusters) - Betrouwbaarheid en zich aan afspraken houden - Bekwaamheid en goed doorverwijzen - Vriendelijkheid, behulpzaamheid, respect en beleefheid - Vertrouwen en veiligheid - Begrip voor ouders en hun situatie - Gelijkwaardige behandeling van ouders

- Gemakkelijk contact met de school - Communicatie met de school - Actieve medewerking van ouders - Inspraak van ouders - Ondersteuning in de opvoeding van hun kind - Samenwerking tussen school en organisaties uit de buurt van de school

Eigenschappen van de tevredenheidsmeting - Bevraging van ouders én leerkrachten - Een vaste basisset over de samenwerking ouders/schoolteam in 12 talen - Mogelijkheid tot bijvoegen van schooleigen vragen rond zelfgekozen thema’s (vertaling eigen vragen wel zelf invoeren) - Mogelijkheid invullen: manueel, online of gemengd

- Een rapport met tabellen: leerkrachten en ouders (+ vergelijking tussen groepen ouders (opleiding, schooltoelage, thuistaal, origine)) - Vergelijking van de resultaten met een groep (> 5) andere scholen volgens keuze (grootte, ligging, ouderpopulatie,…)

Demonstratie Demonstratie en toelichting van de ouder- en leerkrachtentevredenheidsmeting via de website Voor wie de tevredenheidsmeting wil afnemen, wordt er in januari 2012 een vorming voorzien over het concrete gebruik van het systeem.