blij,boos,bang,verdrietig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
foto's door Casper görannsson
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
Mees Kees een pittig klasje
Personages Peter Pan Kapitein Haak Tinkelbel De familie Lieveling
Lesgeven en begeleiden
Mindmap De kinderen hebben eerst per groepje een digitale mindmap op het bord gemaakt om uit te zoeken wat ze al wisten en waar ze moesten gaan zoeken.
Kunst omdat het moet… Mijn Droomhuis Bianca Niessen MV1C
Beter bekend als..... SCHATJE ZOEKEN
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Gemaakt door: Fardau Kleefstra
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Er waren vele honderden nachtegalen, hoe moest hij nou Jorinde terugvinden?
steffanie Ik voel me wel eens roze, dat is omdat ik het spannend vind bij de eendjes.
Papier chromatografie
Wolvecamp tentoonstelling
De feesten Hier krijg je de feesten te zien die we op school vieren, en hoe we te werk zijn gegaan.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
blij,boos,bang,verdrietig.
Jezus roept de leerlingen
Aanpak problematisch gedrag
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Reclame Masters | Ik en reclame!
De robot en de uitvinder! Geschreven door de kinderen van groep 3 en 4a!
Heel gewoon maar toch anders.
IFA Opdracht maart 2015 IFA Opdracht maart 2015.
Beter omgaan met ruzies
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Escher in het Paleis Melody, lexi, anne-beth.
Fardem-packaging Edam.
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Vier prinsessen en een prins
Het gebeurde in een donkere nacht, heel lang geleden, dat er herders in het veld waren, die de wacht hielden over hun schapen. Zij stonden net wat met.
Ik heb weleens…. Door:.
Presentatie door: Toon Kuijpers klas: mh2a
Een oosterse, wijze leermeester ging eens met zeven leerlingen een ochtendwandeling maken, terwijl de dauw nog over het land lag. Na enige tijd brak de.
Stagebegeleider: Annemarie Janssen
Blokje aan de veer Uitrekking (cm) Gewicht (N)   Meting 1.
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Mini Stage Elif Celen H2E
Naam: Rafaël Klas: MH2A Datum: Stagebegeleider:
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Mol en beer.
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
ZEG HET MET EMOTIES.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Gebed. ‘Het grote gebod’ Thema’s: liefde – andere mensen – koninkrijk van God – opoffering - uitdaging.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Doe je mee? een eigenwijs spel!
Mijn lieve kind,.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Gevoelens.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Wat leer je allemaal op school?
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

blij,boos,bang,verdrietig. Een kwartetspel voor en door onze eigen klas

Op school wordt gewerkt met de “doos vol gevoelens” , een methode waarbij je bezig bent met het oefenen van sociale vaardigheden . Ook bij de kleuters zijn we hier mee bezig en je merkt aan de kinderen dat zij het erg leuk vinden om dit te doen. Aan de hand van plaatjes probeer je de kinderen te leren, welk gevoel erbij hoort. Dit begint eenvoudig, met hele duidelijke gezichtuitdrukkingen, maar wordt steeds een beetje moeilijker, met kleine verhaaltjes erbij. De kinderen moeten in alle gevallen aangeven hoe een bepaald kind zich in zo’n situatie voelt, Blij, boos, bang of verdrietig. Omdat de kinderen hier zo gemotiveerd mee bezig waren leek het mij leuk om hiervan een vertaling te maken naar de eigen klassensituatie toe, een kwartetspel over deze gevoelens, met de eigen klas in de hoofdrol.

blij

boos

bang

verdrietig

Met het kwartetspel hebben we al verschillende spelletjes gedaan, zoals het traditionele kwartetten, situaties schetsen en daarbij de foto met het juiste gevoel laten zien, zoek alle boze/blije foto’s bij elkaar etc. Omdat de kinderen zo enthousiast waren over de foto’s, wilde ik hier nog meer mee gaan doen, ze op een andere manier nog een keer gebruiken.

Na enig experimenteren hebben we er voor gekozen de foto’s in te kleuren met ecoline. De kinderen kregen van mij vier kleuren, rood, geel, groen en blauw en moesten vervolgens goed nadenken welke kleur ze bij welk gevoel vonden passen. Daarna gingen ze het hoofd in één kleur verven en de omlijsting in een andere kleur. Grappig om te zien was dat de kleur die ik verbond met boos, rood, door een aantal kinderen werd ver- vangen door blauw, met een heel verrassend effect. Zo ook met andere kleuren en gevoelens, getuige de volgende pagina’s

blij

boos

bang

verdrietig

Met dank aan alle kleuters van groep 1-2 D van Jan Ligthartschool Driecant. Derk Lettink Februari/maart 2006