Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Goede Week.
Advertisements

Delf examen B1.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Lesgeven en begeleiden
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Gemaakt door: Fenna Vervat
Bienvenue à tous.
Taalbeleid.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Hoe werken we met En action in de Franse les?
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
GROEP 8.
Lezen: doe het goed voor
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Het belang van voorlezen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Meer voorlezen, beter in taal
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Centraal Examen Nederlands
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
– examentraining schrijven & taalportfolio
Wat is coöperatief leren?
Ouderavond Cambridge 2016.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Workshop TPR Storytelling
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Luisteren en begrijpen
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Instructie geven en uitvoeren
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Vakgroep Frans.
Schrijfvaardigheid Doelen:
Informatieavond Kurzweil (basis).
Thema 4: Zo bereik je meer
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Davidsfonds JUNIOR JOURNALIST-wedstrijd
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Hoe maak ik een goede mindmap?
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
Transcript van de presentatie:

Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester

Doel van lezen in de les Begrip en taalverwerving! Uitbreiden vocabulaire Leerlingen/cursisten voorbereiden op zelfstandig verder taal verwerven. PLEZIER krijgen in lezen

Stephen Krashen over lezen: “Er is overweldigend veel onderzoek dat aantoont dat voor je plezier lezen in een tweede taal een krachtige manier is om grammatica, woordenschat, spelling en schrijfvaardigheid te verbeteren – en het is veel efficiënter en veel plezieriger dan traditionele taallessen.” “Het oppikken van de betekenis van woorden bij het lezen is 10x sneller dan intensief onderwijs in woordenschat.”

Leesboekjes lezen met de klas Verhouding tussen bekende en onbekende vocabulaire in een tekst: Gemiddeld aantal woorden per zin: 12 (B1 niveau, breed publiek) Bij 90% tekstbegrip, is er gemiddeld in elke zin 1 onbekend woord Bij 95% tekstbegrip, is er gemiddeld in elke 2 zinnen 1 onbekend woord. Bij 98% tekstbegrip, is er gemiddeld in elke 4 zinnen 1 onbekend woord

Leesboekjes lezen met de klas Diverse activiteiten: Vóór het lezen Tijdens het lezen Na het lezen Het doel is om zich een film af te laten spelen in hun hoofd: de kracht der verbeelding: ‘Het visuele geheugen is gigantisch, we moeten het alleen optimaal leren gebruiken’ ¹ ¹De Taalhacker, Gabriel Wyner

Leesboekjes lezen met de klas Activiteiten vooraf: Eigen ervaringen bespreken van leerlingen: “Heb jij wel eens een beer in het echt gezien?” Woordenschat ‘opwekken’: “Wat zie je op de foto?” Relaties leggen: “Wat denk je?” “Waarom denk je dat?”

Tijdens het lezen Keuze: Voorlezen (of het luisterboek laten horen) & vertalen Voor zichzelf (stil) lezen

Tijdens het lezen Reader’s Theatre

Na het lezen: Werkbladen Werkbladen met vragen: Gesloten vragen: is er een beer? Ja / nee Open vragen: welke dieren kwamen er in het verhaal voor? Meerkeuze vragen Opbouw van de tekst: zet de volgende fragmenten in de juiste volgorde Spel met de pen Waar / niet waar TRUC: ze mogen gewoon het boekje erbij houden. Dit is geen geheugentest, geen overhoring, het is een truc om ze te laten HERLEZEN!

Na het lezen: Werkbladen TRUC: ze mogen gewoon het boekje erbij houden. Dit is geen geheugentest, geen overhoring, het is een truc om ze te laten HERLEZEN! Welke zin uit de tekst past bij deze plaatjes? …………………………………………………………………………… El oso va al lago.

En grammatica dan? Jim Trelease, auteur van The Read Aloud Handbook: “Grammatica wordt meer ‘opgepikt’ dan ‘geleerd’, en je pikt het op zoals je de griep krijgt: door eraan blootgesteld te worden. Door de taal te horen spreken, begin je het patroon te imiteren – zowel in wat je zegt als in wat je schrijft.”

Waar vind je meer ideeën? In deze workshop  In de handout Op het blog van TPRS Academy (handout met aanklikbare links) Op het blog van The CI Bookshop In de docentenhandleidingen bij leesboekjes (vooral Spaans en Frans)

met leesboekjes in jouw les! Veel plezier & succes met leesboekjes in jouw les!