Delen van levensverhalen en eenzaamheid Anita Blijdorp | Platform Levensverhalen Ledenbijeenkomst Coalitie Erbij, 27 maart 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nabestaanden zelfdoding –
Advertisements

Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Welkom bij Best Buddies Nederland
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Welkom bij het vak ICT … Van Muhammet. Opdracht Straks krijg je 5 dia’s te zien waar je zelf in kan typen. Jij moet alleen typen en zelf plaatjes toevoegen.
Dorpen in verandering, een andere visie
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Hogescholen in Dialoog
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Ophalen van autobiografische herinneringen
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Omgaan met verandering, de rol van dorpsraden Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
De kloof overbrugd Foppe de Lange, locatie manager Interzorg Nieuw Graswijk en Elles Heeling, docent verzorging CS Vincent van Gogh Assen.
Een levensboek voor ouderen
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
|Datum bureau van de universiteit next careers advice 1 Jos Karssies Studentendecaan en Loopbaanadviseur NEXT Careers Advice Met alumni om de.

Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Hospitality Coach Training Gastvrij Apenheul, Laura de la Mar, 25/26 maart 2015.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Reminiscentie Levensboeken
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Luisteren. Belangrijke factor om met mensen in contact te staan. Hoe goed kun je luisteren? Wat zijn de voorwaarden om een goede gesprekspartner te zijn?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Workshop ‘Echt netwerken, werkt echt!’ Bert Breukers, ondernemersadviseur en trainer ROZ.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
Pastoraat nieuwe stijl?
Mondzorg - persoonsgericht
Levensboek – levensverhaal
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
ViaVia Info-presentatie
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Bijeenkomst startende mentoren
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Zwart wit denken in de klas
blok 2 les 4: contact met elkaar
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
HELP! Ik word vrijwilliger in het ouderen pastoraat.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Mogelijke Jezusbeelden
Plaats, datum bijeenkomst
Prioriteiten stellen.
Social media voor statenleden/politici
Intervisie.
Samen buiten sporten in de buurt voor 55+ Leonie Everts
Transcript van de presentatie:

Delen van levensverhalen en eenzaamheid Anita Blijdorp | Platform Levensverhalen Ledenbijeenkomst Coalitie Erbij, 27 maart 2018

Wat denkt u? Helpt het delen van verhalen bij eenzaamheid?

Waarom wel? Waarom niet? WEL: gehoord worden; verbinden; reflectie; een verhaal vertelt wie we zijn; enzovoort

Mensen leven in Verhalen < = > Verhalen zijn het pompende hart van onze identiteit

Ons geheugen is een verhaal Ons geheugen is een verhaal! Het luisteren naar verhalen helpt ons om ons eigen verhaal compleet te maken.

Reminiscentie: we doen het allemaal en meer als we ouder worden = ”Terugdenken” het op een min of meer levendige en met gevoel ophalen van en/of verwijlen bij herinneringen aan gebeurtenissen uit het verleden. definitie van Prof. Alfons Marcoen, Universiteit van Leuven

Platform Levensverhalen werkt met de verhalende methodiek: werkzame elementen: levenservaring van ouderen waarderen door ernaar te vragen + luisteren en vertellen in een groep = samen stil staan bij ervaringen, bij verhalen uit het echte leven = > plezier en zingeving

Kernmerken van verhalengroepen (1) > ouderen 60-100 jaar doen mee (6-12 pers.) > educatief aspect, het gaat om informeel leren > verhalende gesprekstechniek en leren luisteren! > inhoud aanjagen via foto’s, muziek, teksten, voorwerpen: prikkelen van herinneringen

kenmerken verhalengroepen (2) > deelnemers zijn samen verantwoordelijk > variatie in de bijeenkomsten: afwisseling tussen gesprekken en andere sociale activiteiten. > je hebt initiatiefnemer(s) nodig!

Verhalengroepen met ouderen, wat levert het op. = plezier Verhalengroepen met ouderen, wat levert het op? = plezier! informeel leren eigenwaarde krijgt een boost het gaat om contact met kwaliteit

https://youtu.be/e0GtRUwX3BM Luister naar initiatiefnemers > youtube.com > zoekterm: ‘ouderen bloeien op in verhalengroepen’ ‘Ouderen bloeien op in verhalengroepen’

wat is het niet? Een verhalengroep is geen: … discussiegroep … alleen maar nostalgische praat … geen therapie! … of zorgvangnet … het gaat niet alleen maar over existentiële levensvragen

Wat doet Platform Levensverhalen Wat doet Platform Levensverhalen? - inspiratiebijeenkomsten - training in narratieve (verhalende) gesprekstechniek - netwerk van lokale vertelinitiatieven

Als alle wijkbewoners, jong en oud, gaan vertellen: methode Buurtreminiscentie … …is het verbinden van mensen op buurtniveau. Via het ophalen en uitwisselen van herinneringen ontstaan nieuwe bindingen tussen bewoners van alle leeftijden en herkomst. https://www.movisie.nl/esi/buurtreminiscentie

Bekijk de filmpjes via youtube. com https://youtube Bekijk de filmpjes via youtube.com https://youtube.com, zoekterm: Stichting Levensverhalen

Contact: www. stichtinglevensverhalen Contact: www.stichtinglevensverhalen.nl facebook @platformlevensverhalen Anita Blijdorp, stichtinglevensverhalen@gmail.com