Communicatie & Presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Communicatie & Presentatie
Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.
Succesvol informatief presenteren
UiT in Oostrozebeke Wie INvoert haalt er veel UiT.
Presenteren met PowerPoint
Duidelijk schrijven voor iedereen
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Mondeling presenteren E. Struyf. 1 Inhoudstafel 1.Toelichting bij de mondelinge presentaties voor het IP 2.Workshop Mondeling presenteren.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Al doende leren training docenten
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Project Quickscan gezondheidsvaardighede n in het MCL Eindejaarsbijeenkomst Alliantie Gezondheidsvaardigheden 19 december 2013.
Tweede wereldoorlog.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Samenvattingen van de EU- wetgeving: een inleiding 2009.
[Subtitel presentatie]
Samenvatting Havo 5.
Samenvattingen van de EU- wetgeving: een inleiding 2008.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Leesvaardig Examentraining.
SPAANS Alles op een rijtje. Wat hebben we inmiddels gedaan? Woordenlijst gemaakt van min. 35 ‘dingen’( bioscoop, ziekenhuis etc) Eerst oefenen met willekeurige.
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MEDIAWIJSHEID LES 3 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites. Les 2: Gegevens.
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
– examentraining schrijven & taalportfolio
De vraag is je beste vriend
Succesvol informatief presenteren
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Schrijven h1 Kattebelletje.
De Geleide samenvatting
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Wat maakt een PPT goed?.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Hoe schrijf je een recensie?
Vwo 6 – literatuur Week
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Een (informatief) Artikel schrijven
De exegese van de tekst Of te wel, begrijp je wat God door de bijbel tegen je zegt? Lees niet alleen wat er staat. Onderzoekt alles, maar behoud het goede.
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Wat leer je allemaal op school?
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Communicatie & Presentatie Feedbacksessie Informatica 2008

Overzicht van de activiteiten Leerfase: 1ste schrijfopdracht verbeteren tekst 1ste presentatieopdracht evaluatie eigen presentatie Evaluatiefase: schrijven populaire tekst presentatie 3 14 40

Presentatieopdracht 1 Geven van een presentatie over de tekst die je net hebt ingeleverd. duur: (max.) 10 minuten zie tekst mondelinge presentatie in groepen van 7 a 10 studenten Studenten participeren actief aan de evaluatie van de andere presentaties Evaluatie door mij en door jezelf

Presentatieopdracht 1: practisch Voorbereiding op powerpoint of acrobat-compatibele tool Laptop met powerpoint en acrobat beschikbaar Presentatie meebrengen (stick of CD, of emailen – minstens 24 uur voor presentatie) Dagen: weken 21/4 en 28/4 dinsdag, donderdag vm, donderdag nm, dinsdag

Schrijfopdracht 1: Moeilijke opdracht: gegeven tekst (Scientific American) is zelf al een vulgariserende tekst naar breed publiek. sommige studenten zijn vrij dicht gebleven bij de oorspronkelijke tekst, anderen: vrijwel volledig nieuwe tekst Zorg voor 2de tekst voor een redelijke mix.

Feedback opdracht 1: Algemeen: Belangrijkste knelpunt: taal moeilijke zinsconstructies, foute zinnen, taalfouten, Engelse termen, … Studenten blijken veel kritischer in hun evaluatie van de tekst van anderen dan bij het nalezen van hun eigen tekst is egen tekt wel nage leezen ??

Feedback “Titels”: Meestal vrij goed. Originaliteit kon wel vaak een stuk beter gewoon vertaald uit Engels? Soms zelfs niet vertaald? saaie opsomming? Alleen het centrale woord uit die sectie? interesse wekken? Toch originaliteit niet overdrijven: moet inhoudelijk zinvol zijn Subtitels zijn vaak handig om de structuur duidelijk te maken: zoek een goede balans (niet overdrijven) Liever informatief dan structureel

Feedback “Inhoud”: Boodschap duidelijk brengen: wat moet bij de lezer bijblijven? soms: samenraapsel van mini-tekstjes Inhoudelijk op het juiste niveau: alleen interessant voor de Informaticus? Opsommingen van begripsbepalingen? Minder vaak: incorrecte argumenten. wel vaker onduidelijke argumenten In besluit terugkomen op de essentie! In het besluit een hele grote gedachtensprong maken? Moet NIET eindigen in straffe uitspraak of vraag

Feedback “Structuur”: Enkele teksten hebben een lelijke (onordelijke) layout, sommige een moeilijk leesbare font. Anderhalve pagina ‘setting’ voor het verhaal begint? Nieuwe elementen niet geintegreerd in oude verhaal? Veel teksten hebben geen illustratie zeker zoeken naar iets: verlicht de tekst is nog belangrijker voor de presentatie !! Sommige artikels hebben veel grote illustraties Wel zorgen voor een verklarende tekst liefst bij de illustratie met een verwijzing in de tekst

Feedback “Leesbaarheid”: Meestal het gepaste niveau (breed doelpubliek) maar soms wegens te dicht bij oorspronkelijke tekst? Uitzonderingen: vertaalde samenvattingen die essentiele zinnen weglaten. Grote probleem: TAAL

Feedback TAAL: Heel veel ingewikkelde, lange zinnen. Vaak zinnen die in het Nederlands niet kunnen zonder werkwoord; onderwerp enkelvoud – werkwoord meervoud; verkeerd hulpwerkwoord; verwijzingen ‘die’, ‘dat’, etc. die nergens mee kloppen; zinnen die beginnen met “En ..”; … Vaak: komma’s zonder functie, komma’s waar veel beter punten staan, overvloedig (fout) gebruik van “, en”, veel afkortingen, … DT-fouten. Vermijd Engelstalige woorden waar kan   input -> invoer; database -> databank Engelse en Nederlandse term door elkaar. Soms foute vertalingen

Feedback TAAL (2): Schrijf cijfers voluit (tot 5) Vermijd spreektaal en gebruik meer weten-schappelijke termen dus niet "dingen", "bezig zijn ...", ‘informatie’, ‘technologie’ hebben in bepaalde context ook te weinig inhoud Sommige hebben meer, onbedoelde inhoud “blijft” versus “is”, “verschillende” versus “een aantal” Vermijd rechtstreeks aanspreken lezer je, jij, u, Vermijd tussenwoorden (woorden zonder betekenis) en woorden die je fout als tussenwoord gebruikt dus, vanwege, om, dan, maar, toch Vermijd archaische uitdrukingen (“heden ten dage”)

Evaluatie opdracht 2 Heel positief: vrijwel iedereen heeft het artikel vrij degelijk beoordeeld ! Gevolg: 0-maximum evaluatie (iedereen maximum)