Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Transdisciplinaire projecten
De evaluatie van een project
Resultaten BPV-evaluatie
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Workshop “Beoordelen”
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Beoordelen leermiddelen
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop evalueren Dcp
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Werken met groepen jonge kinderen
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
praktijk project ouderbetrokkenheid
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Evaluatie Cursus.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
De lean startup, H5 Presentatie door Emma Bente Dekker
Programmeren met kinderen
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Leerplanontwikkeling binnen scholen
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Zelfevaluatie GOK.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Nijntje en de fotosynthese
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3 Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3 Een bijeenkomst van +/- twee uur. Dia 1 t/m 4: 15 minuten

Doel cursus Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van projectonderwijs in de onderbouw GT, met behulp van het handboek projectonderwijs in de onderbouw. Bijeenkomst 1: analyse Bijeenkomst 2: ontwerp Bijeenkomst 3: evaluatie Vul de datum in

Doel bijeenkomst 3 Evaluatie De kwaliteit van het project onderzoeken en verbeteren door het project te koppelen aan: De vastgestelde visie op projectonderwijs in de onderbouw de tussendoelen die gelden voor de vakken Hulpmiddelen Verschillende evaluatie-instrumenten uit het handboek projectonderwijs F1: Beoordeling van eindproducten; F4: Zicht houden op wat leerlingen doen in projecten De instrumenten uit onderdeel H: Evaluatie Instrumenten F1, F4 en de instrumenten uit E: http://www.slo.nl/voortgezet/onderbouw/themas/project/Boek/ Vul de datum in

Opzet bijeenkomst 2 Terugblik huiswerk Ben ik tevreden met het project dat er nu ligt? Kort rondje langs de projecten Toelichting op evaluatie-instrumenten en eventueel aanscherpen project m.b.v. instrument H5: Checklist en observatie Pauze Korte rondje langs de projecten; is het project aangescherpt? Afronden en vooruitblikken project uitvoeren en testen in de praktijk

Terugblik bijeenkomst 2 Rondje langs de projecten Ervaringen met ontwikkelen van projecten en resultaat tot zover 30 minuten Kort terughalen van de vastgestelde visie en daarmee ontwerpcriteria voor projectonderwijs in de onderbouw. Vul de datum in

Toelichting evaluatie-instrumenten Wat wil ik evalueren? Kwaliteitscriteria Hulpmiddelen Beoogd Het project zoals vastgelegd op papier (docenten- en leerlingenbeschrijving) Relevantie Consistentie Verwachte bruikbaarheid Verwachte effectiviteit H5 Checklist en observatie Uitgevoerd Ervaringen van docenten met het project Werkelijke bruikbaarheid Verwachte effectiviteit H3 Evalueren van projecten d.m.v. docentenenquêtes H4 Docentenlogboek Bereikt Ervaringen van en leeropbrengsten leerlingen Werkelijke bruikbaarheid Werkelijke effectiviteit  Is het doel bereikt? H2 Leerlingenenquêtes F1 Beoordeling eindproducten F4 Zicht op wat leerlingen doen 15 minuten Instrumenten H2, F1 en F4: http://www.slo.nl/voortgezet/onderbouw/themas/project/Boek/ Om de projectideeën, de ontwikkelde projecten of de ervaringen van docenten en/of leerlingen met projectonderwijs te evalueren, kunnen verschillende instrumenten uit het handboek gebruikt worden. Door te evalueren kunnen verbeteringen worden aangebracht die de kwaliteit van de projectonderwijs kunnen verbeteren. Vul de datum in

Pauze Pauze: 15 minuten Vul de datum in

Aan de slag 30 minuten Aanscherpen project m.b.v. instrument H5. M.b.v. de ontwikkelde visie [bijeenkomst 1] en de tussendoelen die gelden voor het vak [bijeenkomst 2] loopt de docent zijn eigen ontwikkelde project langs of laat een collega dit doen. Daarnaast bekijken docenten eventueel de andere instrumenten zoals gepresenteerd in de vorige dia. Vul de datum in

Afronden en vooruitblikken Uitvoeren van het project en waar nodig bijstellen op basis van evaluatiebevindingen. Verder ontwikkelen andere projecten Eventueel betrekken van andere collega's. 15 minuten. Vul de datum in