Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

Hoe blijf JIJ fris als docent? Het DOT als manier om didactisch en vakinhoudelijk fris te blijven Arjen Nawijn (STOAS/ betasteunpunt) Annemieke Gemmink.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Onze doelen en visie in beeld
Met de Kennisbasis in zee!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkervaring en reflectie
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Wjk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Denken als een computer
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Naam onderwijsinstelling Datum
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext Hoe gebruiken we opdrachten om verbinding met de beroepscontext te maken? Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Nadenken hoe lesmateriaal voor natuurwetenschappen gekoppeld kan worden aan de beroepscontext. We zullen: Twee bronnen bekijken; Bespreken welke links gemaakt kunnen worden en hoe deze expliciet gemaakt kunnen worden. Het doel van deze opdracht is beschikbare bronnen te verkennen met lesmaterialen voor onderwijs in de natuurwetenschappen. Docenten denken na over welke verbindingen er gelegd worden met de beroepscontext en bespreken of en hoe ze deze verbanden explicieter zouden kunnen maken.

Twee voorbeelden Vraag de groep welke bronnen ze kennen waarop lesmaterialen die verband houden met de beroepscontext te vinden zijn, en bespreek dat er nog veel meer beschikbaar zijn op het internet; natuurlijk zijn sommige bronnen beter dan andere, en een aantal zijn effectiever in het leggen van verbindingen met de beroepscontext. Toon de groep de Engelstalige bronnen op de website http://www.nuffieldfoundation.org/stem/nuffield-stem-futures bekijk bijvoorbeeld de beschikbare bronnen voor Pod 2 Waste (afval). Deze bronnen zijn geplaatst binnen realistische contexten en bevatten leeractiviteiten voor leerlingen. U kunt natuurlijk ook andere (Nederlandse) bronnen kiezen, die passen bij de natuurwetenschappelijke vakken en waarin een relatie met de beroepscontext wordt gelegd. Bijvoorbeeld www.ecent.nl (lesmateriaal zelf selecteren op relatie met beroepscontext) of http://betavak-nlt.nl/

De bronnen gedetailleerd bekijken Onderzoek en bespreek de twee bronnen Hoe worden verbanden gelegd met de beroepscontext? Hoe kunnen deze verbanden expliciter worden gemaakt? Maak aantekeningen van je ideeën. Vraag nu de docenten om in tweetallen de bronnen gedetailleerder te verkennen. Ze kunnen bijvoorbeeld een aantal van de (ondersteunende) materialen downloaden en nadenken over hoe zij deze zouden gebruiken in hun lessen.   Vraag hen na te denken over manieren waarop er verbanden worden gelegd met de beroepscontext. Vraag ze hun ideeën op te schrijven, deel daarbij eventueel een hand-out met vragen uit. Ze zouden vooral de nadruk moeten leggen op hoe door dit soort klassenactiviteiten het inzicht van hun leerlingen over de vele manieren waarop natuurwetenschappen in de beroepscontext toegepast worden, vergroot wordt. Engels voorbeeld: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/WD-2-Handout-Science-inthe-world-of-work-medical-diagnosis-and-waste.pdf

Finishing off Kies een van de voorbeelden en stel gezamelijk een onderzoeksvraag op, die jullie willen beantwoorden. Voer een deel van de les uit en reflecteer op: Wat gebeurde er in de les? Wat ben je te weten gekomen? Vraag tenslotte de tweetallen eerst om wat van hun ideeën te delen. Laat daarna de groep een onderzoeksvraag opstellen voor wanneer ze een aantal van dit type opdrachten of activiteiten uitvoeren in hun les(sen). Moedig ze aan om hierbij te focussen op het verbinden van de natuurwetenschappen op school en de beroepscontext. In een volgende bijeenkomst brengen zij verslag uit over hun ervaringen en bevindingen.