Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext Hoe gebruiken we opdrachten om verbinding met de beroepscontext te maken? Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).
Overzicht Doel: Nadenken hoe lesmateriaal voor natuurwetenschappen gekoppeld kan worden aan de beroepscontext. We zullen: Twee bronnen bekijken; Bespreken welke links gemaakt kunnen worden en hoe deze expliciet gemaakt kunnen worden. Het doel van deze opdracht is beschikbare bronnen te verkennen met lesmaterialen voor onderwijs in de natuurwetenschappen. Docenten denken na over welke verbindingen er gelegd worden met de beroepscontext en bespreken of en hoe ze deze verbanden explicieter zouden kunnen maken.
Twee voorbeelden Vraag de groep welke bronnen ze kennen waarop lesmaterialen die verband houden met de beroepscontext te vinden zijn, en bespreek dat er nog veel meer beschikbaar zijn op het internet; natuurlijk zijn sommige bronnen beter dan andere, en een aantal zijn effectiever in het leggen van verbindingen met de beroepscontext. Toon de groep de Engelstalige bronnen op de website http://www.nuffieldfoundation.org/stem/nuffield-stem-futures bekijk bijvoorbeeld de beschikbare bronnen voor Pod 2 Waste (afval). Deze bronnen zijn geplaatst binnen realistische contexten en bevatten leeractiviteiten voor leerlingen. U kunt natuurlijk ook andere (Nederlandse) bronnen kiezen, die passen bij de natuurwetenschappelijke vakken en waarin een relatie met de beroepscontext wordt gelegd. Bijvoorbeeld www.ecent.nl (lesmateriaal zelf selecteren op relatie met beroepscontext) of http://betavak-nlt.nl/
De bronnen gedetailleerd bekijken Onderzoek en bespreek de twee bronnen Hoe worden verbanden gelegd met de beroepscontext? Hoe kunnen deze verbanden expliciter worden gemaakt? Maak aantekeningen van je ideeën. Vraag nu de docenten om in tweetallen de bronnen gedetailleerder te verkennen. Ze kunnen bijvoorbeeld een aantal van de (ondersteunende) materialen downloaden en nadenken over hoe zij deze zouden gebruiken in hun lessen. Vraag hen na te denken over manieren waarop er verbanden worden gelegd met de beroepscontext. Vraag ze hun ideeën op te schrijven, deel daarbij eventueel een hand-out met vragen uit. Ze zouden vooral de nadruk moeten leggen op hoe door dit soort klassenactiviteiten het inzicht van hun leerlingen over de vele manieren waarop natuurwetenschappen in de beroepscontext toegepast worden, vergroot wordt. Engels voorbeeld: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/WD-2-Handout-Science-inthe-world-of-work-medical-diagnosis-and-waste.pdf
Finishing off Kies een van de voorbeelden en stel gezamelijk een onderzoeksvraag op, die jullie willen beantwoorden. Voer een deel van de les uit en reflecteer op: Wat gebeurde er in de les? Wat ben je te weten gekomen? Vraag tenslotte de tweetallen eerst om wat van hun ideeën te delen. Laat daarna de groep een onderzoeksvraag opstellen voor wanneer ze een aantal van dit type opdrachten of activiteiten uitvoeren in hun les(sen). Moedig ze aan om hierbij te focussen op het verbinden van de natuurwetenschappen op school en de beroepscontext. In een volgende bijeenkomst brengen zij verslag uit over hun ervaringen en bevindingen.