Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Het is spannend en dat mag
Het geven van een workshop
Les 5: orde en klassenmanagement
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
Talent in Ontwikkeling
Schouder of Zakdoek over verlies, afscheid en rouw
Wat is belangrijk om te leren?
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Wij, Jij & Ik! Een veilige school voor iedereen!.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Ouderavond klas 3A Paul Meijer - maandag 14 september 2015.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
Welkom ik maak me sterk.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talent in Ontwikkeling
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Handvatten voor coaching
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Gezondheid en leefstijl
Creatief schrijven.
Hand-Out.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Palliatieve zorg: jouw zorg?!
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
WELKOM bij de workshop van team Economie & Ondernemen (E&O)
Betrouwbaar - laagdrempelig - interactief
Coaching.
Leerling- kenmerken Motivatie
Jij als werkplekbegeleider!
Het tweede LOS-gesprek
Communicatie 7e les.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Inspelen op innovaties
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

Rouw binnen de school Welke taak ligt bij jou?

Even voorstellen… Judith Kimenai Docente biologie en Nederlands Intern begeleider Varendonck College Asten Contextuele leerlingbegeleiding Eindwerkstuk over rouw

Even voorstellen… Wie ben jij? Naam Taak op school Hoe komt het dat je gekozen hebt voor deze workshop? Wat wil je hier leren?

Inhoud Fragment Ik ben vmbo Opsplitsing van de psyche Verliescirkel Rouw bij jongeren Oefening: wat zou jij doen? Een leerling wil geen hulp. Wat nu?

Ik ben vmbo (2012) Aflevering over Pam Bekijk het fragment. Wat valt je gedragsmatig op aan Pam? Bekijk het tweede fragment. Wat valt nu op?

Opsplitsing van de psyche na trauma Bron: Franz Ruppert

Opdracht Hoe ziet jouw overlevingsdeel eruit? Bespreek jouw gedachten met de persoon naast je.

Versimpelde verliescirkel Afscheid nemen Welkom Contact maken

Verliescirkel gezonde rouw Bron: Riet Fiddelaers - Jaspers

Verliescirkel gestolde rouw Bron: Riet Fiddelaers - Jaspers

Duaal procesmodel Bron: www.slachtofferhulp.nl

Rouw bij jongeren Normaal gedrag, maar dan een schepje erbovenop Zielig? Nee, bedankt! Ook vroeg verlies kan zich in de puberteit openbaren

Oefening: Wat zou jij doen? Bedenk in een groepje 3 dingen die een gesprek met Pam tot een betekenisvolle dialoog kunnen maken.

Wat ook kan helpen Luister! Gebruik de stilte Wees nieuwsgierig (NIVEA) Geef informatie Wees meerzijdig partijdig Werk met creatieve vormen die passend zijn

Wat ook kan helpen (2) Gespreksstarters: Blob tree Kletskaarten

Een leerling wil geen hulp. Wat nu? Bedenk wat jij zou doen als je merkt dat een leerling in rouw geen hulp wil. Bespreek je ideeën met de persoon naast je.

Een leerling wil geen hulp. Wat nu? wat is weerstand? moratorium betrouwbaar beschikbaar zorg wel duidelijk maken zoek hulpbronnen eventueel doorverwijzen (wel in contact!) Werk niet te hard

Tot slot Rouwbegeleiding is maatwerk! Bepaal voor jezelf of jij de begeleiding op je wilt en kunt nemen Vragen?

Literatuur Met mijn ziel onder de arm – Riet Fiddelaers-Jaspers Mijn troostende ik – Riet Fiddelaers-Jaspers Bevrijding van trauma, angst en onmacht – Franz Ruppert Gedeeld verdriet Jongeren – Riet Fiddelaers-Jaspers