GfK Supermarktkengetallen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen”
Supermarktomzet groeit fors in oktober Supermarktomzet groeit fors in oktober. Sinterklaas vooral in het Noorden en Kerst in het Zuiden gevierd; verwachte kerstomzet €710 miljoen. In oktober is de supermarktomzet fors gestegen, nl. met 6.5% naar €2.19 miljard (oktober 2006, €2.06 miljard). Onder invloed van de gestegen prijzen is de waarde van de kassabon in oktober met 4% gestegen naar €20.98 (oktober 200: €20.17). Ook is het aantal winkelbezoeken aan de supermarkten in oktober met 2.4% gestegen. De consument bezoekt ook meer verschillende supermarkten. De forse omzetgroei in oktober ligt in lijn met de ontwikkelingen van de voorgaande maanden. Omzetgroei: augustus +4.9% september +5.5% oktober +6.5% Indien de omzetgroei zich in november en december voortzet komt de totale supermarktomzet in 2007 uit op €28.3 miljard (+4.1%).
Kerstomzet verwacht van € 710 miljoen Door de gebroken kerstaankopen (weken 51 en de maandag van week 52) zal de kerstpiek dit jaar in week 51 iets minder hoog zal zijn dan vorig jaar. Dit wordt gecompenseerd door de verkopen (mn. vers) op maandag 24 december. Kerstomzetten (x miljoenen) 1e/2e kerstdag wk 51 2000 €598.3 zondag/maandag wk 51 2001 €587.3 dinsdag/woensdag wk 51 2002 €575.5 woensdag/donderdag wk 51 2003 €556.7 donderdag/vrijdag wk 52 2004 €576.5 zaterdag/zondag wk 51 2005 €656.5 zondag/maandag wk 51 2006 €737.6 maandag/dinsdag prognose wk 51 2007 €710.2 dinsdag/woensdag In de laatste 2 weken van december zullen de traditionele december assortimentsgroepen weer goed verkopen, zoals wild, kerstbrood, buitenlandse kaas en schaal- en schelpdieren. Mee door de gemaktrend is de assortimentsgroep aardappelproducten nieuw in de top 15. (zie sheet 11).
Informatie over de de Decemberactiviteiten in de Nederlandse huishoudens In december verschijnt de GfK Jaargids 2008 met een keur van informatieve artikelen op onderzoeksgebied. Jaarlijks wordt er een artikel gepubliceerd in de GfK Jaargids 2008 over de feestelijke decembermaand. Wat doet en besteedt de gemiddelde Nederlander in deze maand en wat zijn de trends en lange termijnontwikkeling van Kerst, Oud en Nieuw en Sinterklaas (nieuw dit jaar); bijgaand ontvangt u alvast het artikel. Opvallende zaken: Vooral in het Noorden van het land verliest de Kerstman het van Sinterklaas. Steeds minder huishoudens kopen een echte kerstboom. Kerststal vooral in het Zuiden geliefd. Als de uit eten trend doorzet gaat 1 op de 8 Nederlandse huishoudens dit jaar met kerst uit eten in een restaurant.
GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007 In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.
GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003
GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
Top 15 categorieën tijdens de Kerstweken (weken 51+52 2006 t. o. v Top 15 categorieën tijdens de Kerstweken (weken 51+52 2006 t.o.v. gemiddelde week in 2006) De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Kerstweken van 2007 aan gevuld brood circa 1.50x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2007 (gemiddelde week = 100%, Kerstweken = 250%).
So this is Christmas. (1/3)
So this is Christmas. (2/3)
So this is Christmas. (3/3)