Duurzaam ondernemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
START DIA.
Advertisements

Kenmerken van Keurmerken
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
De marketing-omgeving
Vera Dalm Directeur Milieu Centraal.
 Het Nieuwe Bankieren  Triodos Bank  Naam: Frank Oosterom  Studentnummer:
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Glow Eindhoven.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
START DIA.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
Potverdorie, eet normaal!
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
Visie & Strategie.
4.2 Wat kost het milieu? Het maken van goederen en het gebruiken van goederen heeft soms negatieve gevolgen voor het milieu. Milieuschade ontstaat door.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Blok 1 Milieu en milieuproblemen VMBO B/K
Als consument breng je schade toe aan het milieu. Dat is niet te voorkomen. Maar je kunt de schade wel beperken door verantwoord gedrag. © Noordhoff Uitgevers.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
alles over merk gekeurd
Potverdorie, eet normaal!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
1 Thema 3 Mens en milieu B1 en B2.
MVO Qlip: Fietsstimulering
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Thema 9 Milieu.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Welkom Havo 5..
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Thema 9 Milieu.
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
Plaats, datum bijeenkomst
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
Financiering van de onderneming
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Hoofdstuk 5 Een toekomstbestendige samenleving
Aantekening: Ieder zijn milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

Duurzaam ondernemen

Inhoud Milieuproblemen Klimaatverandering in Nederland MVO Duurzame ontwikkeling Milieu-informatie Milieukeurmerken Keurmerk eerlijke handel SWOT-analyse Duurzaam ondernemen.

Milieuproblemen Wat verstaan we onder milieu? Milieu is de omgeving waarin iemand leeft. Lucht Water Bodem Daarin hebben 3 soorten milieuproblemen Vervuiling Aantasting (bijv. geluidsoverlast) Uitputting

Milieuproblemen Ecosysteem = de samenhang tussen natuurlijke elementen om te kunnen bestaan. Twee belangrijke problemen zijn: Klimaatverandering Voedselvoorziening

Klimaatverandering in Nederland

MVO = maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je combineert een hoger rendement (winst) met een schoner milieu, het welzijn van de medewerkers en betrokkenheid bij de maatschappij. Wordt ook wel “people (sociaal), planet (ecologisch), profit (economisch)” genoemd.

MVO

Duurzame ontwikkeling = verstandig consumeren Denk aan: Zuinig te zijn met verwarming Energiezuinige verlichting gebruiken Energiezuinige apparatuur gebruiken Enz.

Milieu-informatie = voldoet aan de normen als de fabrikant… Informatie geeft over de samenstelling, het productieproces en ingrediënten Informatie geeft over energie- en waterverbruik, levensduur, aanwijzingen voor zuinig gebruik en reparatiemogelijkheden Duidelijk maakt door middel van verpakkingssymbolen in welke zak of bak je de verpakking moet weggooien.

Milieukeurmerken = een logo op een product dat een bepaalde kwaliteit aangeeft.

Milieukeurmerken Een keurmerk helpt je kiezen uit verschillende producten, omdat het garanties geeft over dingen die je niet aan het product zelf ziet, zoals dierenwelzijn en milieu. Maar er zijn bijna 200 keurmerken en bedrijfslogo's voor duurzaamheid: hoe weet je nog welke betrouwbaar zijn? Milieu Centraal wijst je de weg met de Keurmerkenwijzer! Milieu Centraal geeft in de Keurmerkenwijzer een oordeel over duurzaamheid (hoe streng zijn de eisen aan milieu, dierenwelzijn en mens & werk), duidelijkheid (transparantie) en betrouwbaarheid (controle en sancties). Hierdoor voldoet een keurmerk dus ook aan de belangrijkste eisen: Het is streng (ambitieus): de eisen gaan veel verder dan gemiddeld (wat ‘normaal’ is in de branche). Het is transparant: de eisen zijn makkelijk te vinden op de website, ze zijn duidelijk en concreet. Kortom: je weet waar het keurmerk voor staat. Het is betrouwbaar: er is onafhankelijke controle, liefst door een organisatie die is goedgekeurd door de Raad voor Accreditatie (of een vergelijkbare buitenlandse instelling). De controles zijn onaangekondigd en vinden regelmatig plaats. Er zijn sancties als de gebruiker van het keurmerk niet aan de eisen voldoet.

Milieukeurmerken Keurmerkenwijzer https://keurmerken.milieucentraal.nl/

Keurmerk voor eerlijke handel Er zijn keurmerken die aangeven dat er sprake is van eerlijke handel oftewel Fairtrade. Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Fairtrade is zowel een keurmerk als een wereldwijde beweging. In Nederland is Stichting Max Havelaar eigenaar van het Fairtrade keurmerk, ook bekend als het Max Havelaar keurmerk.

SWOT-analyse De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne (binnen het bedrijf) en externe (buiten het bedrijf) analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen. De SWOT analyse wordt visueel meestal in vier kwadranten weergegeven: Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen

SWOT-analyse De vragen die een bedrijf aan zichzelf kan stellen zijn bijvoorbeeld:

Duurzaam ondernemen Als je aan al deze eisen voldoet dan kun je duurzaam ondernemen.