Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Kleuterschool De Zevensprong
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
Hoera, een oudergesprek!
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Workshop Relationele en seksuele vorming
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Presenteren en communiceren
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Kwaliteit van de hulpverlening
Solliciteren: wat wil ik?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talent in Ontwikkeling
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Heidi van der Panne-Dirks
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Het loopbaangesprek.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Ouderinformatie avond
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Britt Koopman Chanel Ebhulu
Onderwijzen is opvoeden
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Coaching.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Inspelen op innovaties
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Ontwikkelingspsychologie
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s Werkwijze: ppt als illustratie bij je praatje Goed: specifiek onderwerp, heldere opbouw en nieuwsgierig naar het verhaal van ouders Bronvermelding: Nanda Kok van de Hilversumse Schoolvereniging (HSV) in Hilversum, http://www.hsv1909.nl/

Gesprekstechniek Ouders Door: Nanda Kok

Informatie Welke bronnen? Stappenplan bij melding - leerkracht(en), ook die van vorige jaren - observatie in de klas - externe instelling Stappenplan bij melding Protocol van de school

Een opzet Ouder(s) uitnodigen: Opbouw: Doel Duur Opbouw Opbouw: informatie van de school: probleemstelling (+ hoe het ervoor was als er verandering is) gedrag en lichaam/fysiek sociaal emotioneel cognitief functioneren 2. informatie van de ouder(s): Herkenbaarheid? (gedrag kan anders zijn) Zorg ouder Aansluiten/rapport maken afspraken: De te nemen stappen Afspraken maken (hoe verder) Verslag/notuleren

Gesprek Wees nieuwsgierig naar de ouder ervaring. “Beloon” eerlijkheid en openheid. Wees ervan bewust dat het heel anders kan zijn dan je dacht. Ouders kunnen het heel anders ervaren. Door subjectieve beleving en opvoed verschillen (normen/waarden) Denk samen na over een oplossing voor het kind. Ga er vanuit dat beiden (school en ouder) hetzelfde willen voor het kind. Soms is iemand handelingsverlegen. Wat kan jij als leerkracht doen om invloed te hebben op het gedrag van het kind (mocht je dit willen veranderen) Als het gesprek een wending krijgt waar je je ongemakkelijk bij voelt, zeg dat je op een ander moment verder wilt gaan met iemand erbij. Wees duidelijk.