Samen werken Samen leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Samen werken aan een duurzame civil society
Activiteiten afasie regio Utrecht
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Begeleiders in Beeld.
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Schoolpartnerschappen in Europa
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Sociale inclusie.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Van visie naar actie.
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
Project: Coöperatie Esbeek
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Coaching week Rotterdam Academy.
Discussiegroepen - resultaten
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Inesz van Benten – medewerker implementatie
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
V AN S TEUNPUNT NAAR K NOOPPUNT Erna van Bussel Ursela van Dijk.
‘Kennis delen = Kennis vergroten’. Programma Kennis delen, hoe doen wij dat Werken met trainingsacteur Kennis vergroten: toekomst plannen.
Het Oost-Vlaamse tragewegenbeleid: vanuit een gemeentedekkende visie tot een tragewegennetwerk over de ganse provincie Doel tegen 2020: een provinciedekkende.
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Begeleiding bij Werkplekleren
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Doelen behalen met activiteiten
Een product of dienst verkopen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
E-learning, E-health & Domotica
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Taallab 3.0 Online geletterdheid
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Samen werken Samen leren

Samen werken, samen leren

Samen werken, samen leren Projectleiders Alice Schippers Geert van Hove Petri Embregts

Samen werken, samen leren Onderzoekers Samen veranderen Sofie Sergeant Henriëtte Sandvoort Samenwerking in beeld Kim van den Elsbeth Taminiau Bogaard

Samen werken, samen leren: Samenwerking in beeld In kaart brengen van de samenwerking in de zes (diverse) projecten Co-onderzoeker (n = 19) Andere projectleden (n = 38) Projectleider (n =15)

Samen werken, samen leren: Samenwerking in beeld In kaart brengen van de samenwerking vanuit het perspectief van de projectleider, co-onderzoeker en belangrijke andere projectleden projectleden Visie op samenwerking Motivatie om samen te werken Vormgeving samenwerking Motivatie om onderzoek in het project te doen Arbeidsnetwerk Capabilities

Samen werken, samen leren: Samenwerking in beeld In kaart brengen van de samenwerking van de kernfiguren Meting 2 Meting 1 Co-onder zoeker Onder Project leider Start projecten 2017 2021 Meting 3

Overzicht Cabriotrainingen Project Trainingen Sociale relaties en ICT 3 Thema ‘Reflectie en zelfreflectie in onderzoek’ Thema ‘Presenteren in onderzoek’ Thema ‘Kennis/informatie over onderzoek doen en onderzoeksmethoden Ondersteunen gezonde leefstijl Thema ‘Communicatie en rapportage in onderzoek’ Thema ‘Presenteren / Talenten in onderzoek’ Thema ‘Samen analyseren in onderzoek’ Sensatie van een goed leven 2 Thema ‘Talenten in onderzoek’ Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad 1 Op hun vraag een Cabrio-module mbt Burgerschapsmodel digitaal doorgestuurd Kennisnetwerk NAH Thema ‘Ervaringskennis – Ervaringsdeskundigheid inzetten in onderzoek Thema ‘Intervisie: ik in onderzoek,, feedback geven’ Samen kunnen kiezen Thema: ‘Wat is onderzoek, presenteren, creatieve methodieken’ (+ nog eentje gepland in najaar)

Tips uit de Cabriotraining Je kan niet zomaar zeggen: mensen met een beperking doen mee in het onderzoek. Co-onderzoekers en onderzoekers hebben SAMEN nood aan training en coaching. Aan methodieken, aan tools. Tijd en geld moet worden ingecalculeerd. Training aanbieden: ondersteunend, zonder ‘moeten’. In training hebben mensen niet alleen nood aan vaardigheden en onderzoekstechnische training. Basis: wie ben ik, wat kan ik. Nood aan voortgezet onderwijs voor mensen met een beperking. Training on the job. We moeten durven ‘uit de verbale box’ stappen. Zoeken naar gemeenschappelijke taal. Geen verkleutering. Maar onderzoeksmethodieken die toegang bieden tot verborgen kennis.

Knoop Het woord ‘cliënt’ slaat op het feit dat je zorgontvanger bent. De professional geeft zijn/haar kennis, expertise en begeleiding aan de cliënt. In participatief onderzoek wordt de zorgontvanger net degene die deelt, die geeft. De rollen veranderen. Maar we blijven spreken over ‘samenwerken met cliënten’. “Eens cliënt, altijd cliënt.” Stelling: Zolang je spreekt over ‘de cliënt’, is er geen gelijkwaardigheid in de samenwerking in participatief onderzoek.

Verhaal met 5 metaforen Tomaat Ladder Pannenkoek Parasol Washandje Stand van zaken Proefschrift over Participatief Onderzoek Sofie Sergeant Verhaal met 5 metaforen Tomaat Ladder Pannenkoek Parasol Washandje

Ebb

SWSL in citaten: Co-onderzoeker: ”Als je wilt samenwerken met iemand moet je geraken bij die iemand… !” Sofie: “Geen excuustruus en pardongaston: zet training op, geef achtergrond, neem tijd voor intervisie en reflectie“ Henriëtte: “Het is niet omdat je een beperking hebt dat je kan meewerken in onderzoek” Onderzoeker: “Mogen we een joker zetten in onderzoek? Mogen we zeggen: dit kan ik en dit kan ik niet?” Sofie: “In participatief onderzoek is training enkel zinvol als het in inclusief gezelschap gebeurt.”

Dank u