Samen werken Samen leren
Samen werken, samen leren
Samen werken, samen leren Projectleiders Alice Schippers Geert van Hove Petri Embregts
Samen werken, samen leren Onderzoekers Samen veranderen Sofie Sergeant Henriëtte Sandvoort Samenwerking in beeld Kim van den Elsbeth Taminiau Bogaard
Samen werken, samen leren: Samenwerking in beeld In kaart brengen van de samenwerking in de zes (diverse) projecten Co-onderzoeker (n = 19) Andere projectleden (n = 38) Projectleider (n =15)
Samen werken, samen leren: Samenwerking in beeld In kaart brengen van de samenwerking vanuit het perspectief van de projectleider, co-onderzoeker en belangrijke andere projectleden projectleden Visie op samenwerking Motivatie om samen te werken Vormgeving samenwerking Motivatie om onderzoek in het project te doen Arbeidsnetwerk Capabilities
Samen werken, samen leren: Samenwerking in beeld In kaart brengen van de samenwerking van de kernfiguren Meting 2 Meting 1 Co-onder zoeker Onder Project leider Start projecten 2017 2021 Meting 3
Overzicht Cabriotrainingen Project Trainingen Sociale relaties en ICT 3 Thema ‘Reflectie en zelfreflectie in onderzoek’ Thema ‘Presenteren in onderzoek’ Thema ‘Kennis/informatie over onderzoek doen en onderzoeksmethoden Ondersteunen gezonde leefstijl Thema ‘Communicatie en rapportage in onderzoek’ Thema ‘Presenteren / Talenten in onderzoek’ Thema ‘Samen analyseren in onderzoek’ Sensatie van een goed leven 2 Thema ‘Talenten in onderzoek’ Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad 1 Op hun vraag een Cabrio-module mbt Burgerschapsmodel digitaal doorgestuurd Kennisnetwerk NAH Thema ‘Ervaringskennis – Ervaringsdeskundigheid inzetten in onderzoek Thema ‘Intervisie: ik in onderzoek,, feedback geven’ Samen kunnen kiezen Thema: ‘Wat is onderzoek, presenteren, creatieve methodieken’ (+ nog eentje gepland in najaar)
Tips uit de Cabriotraining Je kan niet zomaar zeggen: mensen met een beperking doen mee in het onderzoek. Co-onderzoekers en onderzoekers hebben SAMEN nood aan training en coaching. Aan methodieken, aan tools. Tijd en geld moet worden ingecalculeerd. Training aanbieden: ondersteunend, zonder ‘moeten’. In training hebben mensen niet alleen nood aan vaardigheden en onderzoekstechnische training. Basis: wie ben ik, wat kan ik. Nood aan voortgezet onderwijs voor mensen met een beperking. Training on the job. We moeten durven ‘uit de verbale box’ stappen. Zoeken naar gemeenschappelijke taal. Geen verkleutering. Maar onderzoeksmethodieken die toegang bieden tot verborgen kennis.
Knoop Het woord ‘cliënt’ slaat op het feit dat je zorgontvanger bent. De professional geeft zijn/haar kennis, expertise en begeleiding aan de cliënt. In participatief onderzoek wordt de zorgontvanger net degene die deelt, die geeft. De rollen veranderen. Maar we blijven spreken over ‘samenwerken met cliënten’. “Eens cliënt, altijd cliënt.” Stelling: Zolang je spreekt over ‘de cliënt’, is er geen gelijkwaardigheid in de samenwerking in participatief onderzoek.
Verhaal met 5 metaforen Tomaat Ladder Pannenkoek Parasol Washandje Stand van zaken Proefschrift over Participatief Onderzoek Sofie Sergeant Verhaal met 5 metaforen Tomaat Ladder Pannenkoek Parasol Washandje
Ebb
SWSL in citaten: Co-onderzoeker: ”Als je wilt samenwerken met iemand moet je geraken bij die iemand… !” Sofie: “Geen excuustruus en pardongaston: zet training op, geef achtergrond, neem tijd voor intervisie en reflectie“ Henriëtte: “Het is niet omdat je een beperking hebt dat je kan meewerken in onderzoek” Onderzoeker: “Mogen we een joker zetten in onderzoek? Mogen we zeggen: dit kan ik en dit kan ik niet?” Sofie: “In participatief onderzoek is training enkel zinvol als het in inclusief gezelschap gebeurt.”
Dank u