Waarden en toegewijde actie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interpolis Kantoor Concept Je werkplek is waar je bent
Advertisements

HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Wat is een Groene Kerk? Werk maken van duurzaamheid en zorg voor de schepping. Beloven om elk jaar een nieuwe ‘groene’ stap zetten. Ervaringen delen en.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
ACT iviteitenweger Acceptance and Commitment Therapy
Oplossingsgericht coachen
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Negen soorten vragen.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
1/5 Ben jij bekeerd? Praat met elkaar door over: 1)Ben jij bekeerd? 2)Hoe weet je of je bekeerd bent?
Conflicten en onderhandelingen
Vrije wil als zelfverwerkelijking
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Onderzoek doen een methodische aanpak
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Gespreksvaardigheden
De domeinen & Niveau bij ABB.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Conflicten en onderhandelingen
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Het loopbaangesprek.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Nee Zeggen!.
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Welkom.
Toegewijde actie.
Loopbaan en burgerschap les 2
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
De therapeutische relatie
Verbonden voelen met de natuur
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Stevig blijven in de storm
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Big Data.
Gesprekstechnieken Les 4.
Big Data.
Groeien door obstakels
ACT model van menselijk functioneren
De week van de vrijwilliger
Samen op weg naar een rookvrij terrein
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Thema: Wat is maatschappijleer?
Loopbaan en burgerschap les 3
Waarden.
Creëer je zelf!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zichtbaarheid Creëren
Waarden.
Creëer je zelf!.
Waarderende benadering
Waarden.
Presentatie Inspectie - Bezoek
Transcript van de presentatie:

Waarden en toegewijde actie

Doel van de ACTbehandeling het ontwikkelen van een gedragsmatig traject naar een vitaal en waardevol leven. Alle interventies zijn hieraan ondergeschikt : de client te helpen een leven te leiden dat in overeenstemming is met zijn of haar waarden.

Uitgangspunt Elke client bezit alles wat nodig is voor het definieren van een levensrichting. Het probleem is ‘slechts’ dat het vermogen om deze richting te zien, verzwakt is door verbale fusie en experientiele vermijding.

Wat zijn waarden ? wat is werkelijk belangrijk voor je ? waar wil je dat je leven voor staat ? wat voor soort persoon wil je zijn ? wat voor soort relaties wil je hebben ? etc.

Verschillende domeinen Familie Intieme relaties Vriendschappen Werk Persoonlijke ontwikkeling Ontspanning en scholing Spiritualiteit Burgerschap Omgeving en natuur Gezondheid

Concreet: in de therapie Identificeren van waarden: laat de client ieder domein beschrijven (voor mij is belangrijk dat....) Verbinden van specifieke gedragsdoelen aan de waarden

Waar je let je op ? Het onderscheid tussen waarden en doelen:  Waarden geven de richting van de reis aan, ze hebben betrekking op een voortgaand proces dat geen eindstation heeft. Een doel heeft een eindpunt. 

Waar let je op ? Het onderscheid tussen keuze en oordeel: Oordelen worden verklaard, gerechtvaardigd, verbonden met, en geleid door verbale evaluaties. (“moeten”, “zou”, “hoort zo”) Waarden zijn keuzen. Keuzen worden niet verklaard, gerechtvaardigd of geleid door verbale evaluaties of oordelen

Een oefening Wil je koffie of thee ?

Bij waarden gaat het precies hierom: Het is niet nodig om te rechtvaardigen of verdedigen wat je waardevol vindt. Waarden zijn individueel en gaan voorbij aan oordeel en evaluatie.

Toegewijde actie In de eerdere fasen van de therapie: leren (ver)dragen van.... verminderen van fusie verhelderen van waarden En dan: het zetten van een stap : toegewijde actie

Toegewijde actie Gaat over DOEN: alleen via toegewijde actie kan de client achterhalen wat werkelijk werkt om resultaten te behalen die in lijn liggen met de gekozen waarden

Doen is nodig: want alleen dan kun je richting een waardevol leven gaan en : oude regelsystemen zijn dan aanwezig. Dat biedt de kans de client te laten defuseren met verbaal gedrag

De verleiding van vermijding Gebruik metaforen en oefeningen om begrip te kweken voor het feit dat toegewijde actie: vraagt om obstakels en dat het bewegen daarlangs nodig is voor persoonlijke groei

Vb: moerasmetafoor Stel, je bent op weg naar een prachtige berg...... Zodra je een stap zet.........dit is niet de bedoeling........! Dan heb je een keuze: je kunt de reis annuleren of verdergaan...........

Moerasmetafoor Leven is net zoiets..... We stappen het moeras in. Niet omdat het daar zo leuk is, maar omdat het tussen ons en ons reisdoel in staat

Bereidheid is alles of niets Je kunt een ravijn niet in twee sprongen oversteken Wat je wel kunt doen: doseren, de situatie aanpassen