Bestuurlijke handhaving Mechelen studiedag Lamot 26-05-2016
Waarom inzetten op lokale bestuurlijke handhaving? Regels die niet gehandhaafd worden zijn veel nefaster dan het ontbreken van regels! Burger ergert zich sterk aan overlast en (kleine) criminaliteit en verwaarlozing publieke ruimte en verwacht ook bestuurlijk optreden inzake handhaving op lokaal vlak. Lokaal bestuur is ook hier eerste aanspreekpunt voor burger. Bestuurlijk handhaven wordt steeds belangrijker in complementariteit met gerechtelijk optreden of afwezigheid ervan.
Waarom inzetten op handhaving 14 december 1789: inrichting gemeentes geleid door maires zorgen voor orde, netheid, gezondheid en veiligheid in openbare plaatsen. Zorgen voor goede politie is dus vanaf begin kernopdracht gemeenten. Kans voor lokaal bestuur om vertrouwen en geloofwaardigheid bij burgers te verhogen Lokale overheid kan beter besturen/regisseren door volledig proces (ook sluitstuk van handhaving) in handen te hebben van beleidsdomein (v.b GAS-parkeren en parkeer- mobiliteitsbeleid)
Voorwaarden voor goede lokale handhaving Zorg voor duidelijke regels en vermijd overdaad: Mechelen 2014: opkuis algemene bestuurlijke politieverordening – zotternijen en/of bureaucratische overdrijvingen geschrapt (verslepen van kartonnen dozen, dode dieren op ijs gooien, auto enkel wassen voor eigen perceel, belleketrek,…) Andere artikels inhoudelijk verfijnd In totaal 43 van de 220 artikels geheel of gedeeltelijk geschrapt.
Voorwaarden voor goede lokale handhaving Zorg voor duidelijke regels en vermijd overdaad: Opportuniteit/taak voor federale wetgever op dit vlak: - Zorg voor een coherent en bruikbare gereedschapskist! - V.B.: Bevoegdheid burgemeester preventieve maatregel terugbrengen tot essentie! Nu worden mogelijkheden burgemeester beperkt door overspecifiëring (v.b. plaatsverbod in NGW, sluitingen inrichtingen te veel verschillende artikels NGW,…)
Voorwaarden voor goede lokale handhaving Creëer een draagvlak bij stakeholders Evaluatie GAS – Mechelen in 2014 met betrokkenheid Jeugdraad, werkgroep fracties GR, facebookgroep, Kinderrechtencommissaris,.. Duidelijk communiceren van regels: brochure GAS huis aan huis bedeeld met cartoons. Ook duidelijk communiceren over handhaven.
Voorwaarden voor goede lokale handhaving Stel handhavingsprioriteiten op: “beperkt” handhavingsbeleid GAS: enkel bij 10-tal inbreuken onmiddellijk opmaak PV anders eerst altijd formele waarschuwing. Wonen en huisvesting: prioritaire aanpak van huisjesmelkers, bewoning van verkrotte woningen en illegaal opdelen van woningen, via artikel 15 Vlaamse wooncode: kosten herhuisvesting verhalen op eigenaar.
Voorwaarden voor goede lokale handhaving Zet de verschillende diensten efficiënt in: (lokale) handhaving versnipperd: leefmilieu, ruimtelijke ordening, wonen, economie,…. Oplossingen Mechelen: Oprichten afdeling/team handhaving met alle ambtenaren handhavingsbevoegdheid op deeldomeinen (milieu, R.O,…) samen op één werkstek Stuurgroep ABP: coördineren handhaving GAS tussen politie en gemeenschapswachten/ambtenaren Taskforce handhaving: casusoverleg met alle verantwoordelijken handhaving die samenzitten rond concrete dossiers en uit specifieke aanpak van een dossier algemeen bruikbare scenario’s/draaiboeken opmaken.
Voorwaarden voor goede lokale handhaving Ga proactief en inventief om met wetgeving en zorg voor lokaal maatwerk! Geen GAS voor minderjarigen in Mechelen maar NERO (normstelling en responsabilisering van jongeren en ouders bij overlast) met combitaks en toezichtstaks; GAS-verkeer: sinds 1 juli 2014, handhaving autoluwe binnenstad met ANPR-camera’s en verkeersborden C3, intergemeentelijke samenwerking rond GAS en GAS-parkeren met 15 tal gemeenten; Nachtwinkels: jaarlijkse belasting die wordt teruggegeven als subsidie indien charter met goede afspraken wordt nageleefd Overlast Pizzakoeriers: charter afgesloten met uitbaters, strenge controles en momenteel onderzoek intrekken vergunning uitbaters bij slecht gedrag van hun koeriers, nu al stallingtaks inbeslaggenomen brommers.
Voorwaarden voor goede lokale handhaving Seksuele intimidatie: nieuw artikel in politieverordening (zeer snel na de feiten is er gesprek dader met bemiddelaar om na te denken over zijn daden en om hem te dwingen na te denken hoe hij het aangebrachte leed gaat goedmaken) + afspraken met parket omtrent adequate vervolging. Horecavergunning die alle voorwaarden (brandveiligheid, moraliteit,…) koppelt in één document.
Opportuniteiten voor de toekomst? Enorme uitdaging van meer “gewapend bestuur”: uitwisseling van gerechtelijke informatie, Belgische BIBOB variant? Wetgever moet mogelijk bieden om ruimere moraliteitsvoorwaarden te stellen bij uitbatingen/vergunningen; Bestuurlijke dwangsom als stok achter de deur bij niet-uitvoering maatregelen burgemeester Uitbreiding van GAS-toepassing bijvoorbeeld voor snelheidsovertredingen verkeer,…