Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductiebijeenkomst
Advertisements

Basiscursus Levensboeken
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
Communiceren met ouders
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
“Let’s talk about you & me”
Een haperend geheugen.
de Ontdekking Oosterhout
Presenteren.
Uw gemeente & mensen met een beperking
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Plus. + Deelname aan de provinciale pilot Boekstart in Overleg met ambtenaar lokaal onderwijs over de invoering van Boekstart in Boxtel. + Financiering.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Welkom bij deze mini-beurstraining.
Communicatie met ouders
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Workshop klassenmanagement
voor familie en vrienden van
Welkom in groep 6D.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
In een jeugdgevangenis
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
Communicatie & Relatie
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
Blended learning in een cursus NT2 voor laaggeletterden presentatie P7-A Onderwijsdag ROC West Brabant 29 maart 2016 Jonneke
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
INTERNATIONALISERINGSPROJECT LONDEN-ANTWERPEN-EINDHOVEN Welkom op de informatieavond.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Campagne taalvaardigheid
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Passend onderwijs.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Digi(bord)boek project <titel project>
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Groep
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Hoofd- en onderaannemerschap vanaf februari 2018
HET HSEQ-charter Integratieset H3SE Module TCG 1.3.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Gemeente utrechtse heuvelrug
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Inspiratiemiddag CODA Museum 28 maart 2018
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
Training communicatie
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
Communicatie 7e les.
voor een samenleving met veerkracht
Aangeboden door Provincie Limburg
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Toegankelijke communicatie
Transcript van de presentatie:

Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018

Welkom in CODA interactieve rondleiding voor nieuwkomers

CODA Human Library Onvergetelijk CODA Taalhuis Levende boeken: mensen die in het dagelijks leven veel te maken hebben met vooroordelen Onvergetelijk CODA Methode van rondleiden Taalhuis

start Samen met partner Taalhuis is een aanvraag ingediend bij Ieders Museum in het kader van Nieuwkomers.

wat is het Taalhuis Taalhuis Apeldoorn is opgericht door de Taalhuispartners. Dat zijn organisaties die samen de strijd aan gaan met laaggeletterdheid in Apeldoorn. De partners zijn: Aventus, CODA, CLC/Inburgering Apeldoorn, Da Capo, gemeente Apeldoorn, Leren en Werken, Stimenz, TopTaal, UWV, VluchtelingenWerk Oost Nederland, Centrum voor Jeugd en Gezin Apeldoorn, OBS Spitsbergen en Kinderdagopvang OOK-Domein.

doelgroep: de nieuwkomers Bezoekers aan het Taalhuis NT 2 – ers* die hulp zoeken bij het aanleren en/of verbeteren van de Nederlandse taal. *Nederlands als tweede taal

na toekenning subsidie training aan CODA docenten Onvergetelijk pr materiaal ontwikkelen: flyer en affiche persbericht aanschrijven partners Taalhuis

voorbereiding/training De voorbereiding voor Onvergetelijk CODA is de basis voor de rondleiding Welkom in CODA.

aandachtspunten voor de rondleider gebruik normale woorden en praat in korte, duidelijke zinnen als mensen je niet begrijpen, gebruik dan in je herhaling een voorbeeld en kies een ander woord als mensen niet goed uit hun woorden komen, vraag hen dan iets aan te wijzen, of vraag of het klopt dat ze ergens naar kijken let op de toon waarop je iets zegt wees je bewust van non-verbale communicatie aandacht voor de verschillende culturele achtergronden

aanvang

doel van de rondleiding samen plezier beleven aan kijken naar en praten over de getoonde kunstwerken het stimuleren van onderlinge contacten anderen leren kennen kennismaken met de Nederlandse taal en cultuur

de rondleiding

de rondleiding

de rondleiding

opschrijven van de woorden

actieve opdracht dezelfde houding aannemen als de mensen in het kunstwerk een muziekstuk laten horen waardoor de kunstenaar / maker geïnspireerd is deelnemers aan iets laten ruiken dat in verband staat met het object de deelnemers iets laten voelen deelnemers in duo’s over de kunstwerken laten discussiëren

de rondleiding

succesindicatoren werkwijze van rondleiders aandacht voor behoeftes van de doelgroep veilige omgeving intellectuele stimulatie delen van ervaringen sociale interactie aandacht voor cultuur en culturele verschillen

gebruik flipover

praktische opzet vast moment: iedere 2de woensdag van de maand/gratis voor groep ook op andere momenten mogelijk maximaal 8 personen per rondleiding Bijeenkomst duur 1,5 uur (inloop met koffie en thee vanaf 10.00 uur; eindtijd rondleiding 11.30 uur) 4 à 5 objecten aan de hand van een thema gebruik van naamstickers stoeltjes voor op zaal inzet gastheer/gastvrouw? kopieën met getoonde werken om de woorden tijdens de rondleiding op te schrijven

resultaten van de afgelopen maanden wisselende belangstelling tevreden deelnemers gesprekken met Vluchtelingenwerk over rondleidingen voor de diverse groepen

vervolg financiering maandelijks rondleiding aanbieden ook voor groepen training van nieuwe rondleiders vrijwillige gastvrouw/heer inzetten via Vluchtelingenwerk?

vragen ?

belangstelling om ook Welkom in ……. te organiseren? Wie? belangstelling om ook Welkom in ……. te organiseren?

bedankt voor jullie aandacht Annemiek van der Horst a.vanderhorst@coda-apeldoorn.nl 055 5268512