gestroomlijnd mobiel   

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
10. Het verkeer in het landschap
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Verkeers- stellingenspel
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
De Glazen Studio en 25 Mei Oude Markt, Enschede.
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Enkelvoudige fietsongevallen
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
 Definitie duurzame mobiliteit  Definitie sociale economie  Duurzame mobiliteit inherent aan de sociale economie.
Leefbaar Kwatrecht Debatavond 28 april 2006 VLD-visie Herman De Wulf VLD-fractievoorzitter.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Oppervlakte Oppervlakte = op het vlak Dit is 1 cm²
Route van thuis naar school
De verkeersborden.
Fietsexamen 6° leerjaren te Sint-Katelijne-Waver
Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot METHODIEK.
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Les 1: Verkeer.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Alternatieve routes voor de snelfietsroute / Geen doorgaande weg door Goffertpark.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Heusden-Zolder – wooninbreiding Vlaminglaan Buro LST GEMEENTE HEUSDEN - ZOLDER WOONINBREIDING VLAMINGENLAAN Infovergadering 3 november 2014.
OKRA verkeerdt Test je kennis. De vragen Hier volgen tien verkeersvragen. Er zijn telkens drie antwoordmogelijkheden. Slechts één antwoord is correct.
1 Klankbordgroep Infrastructuur en Groen De Nolle 29 november 2010.
23 maart 2015 Feestzaal Fenikshof Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
FIETSPADEN-riolering HEMELSHOEK
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Plantverbanden.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Aanleg fietspaden luikersteenweg N3E
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
SCHAAL in toepassingssituaties
Uitkijken voor vrachtwagens
– Collector Diets Heur Studiebureau - Ontwerper
Veilig deelnemen aan Ride-outs
Geuzenstraat – De Vrièrestraat - Marnixplaats
samen in verbondenheid
Mobiliteit: ruimte durven delen
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Ruilverkaveling Willebringen
SCHAAL in toepassingssituaties
Dorpsvisie Ternaard
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
het hoe boek of hoe het in elkaar zit
Infovergadering Heraanleg Pauwelslei fase II
Het grote voetgangersexamen
FIETSEXAMEN OOSTENDE.
Herinrichting en afkoppeling wiekevorst-centrum
Transcript van de presentatie:

gestroomlijnd mobiel    VelH2O.net gestroomlijnd mobiel    een groen verhaal, allen op de velo

VelH2O.net [velonet] een nieuwe visie op fietspaden (en trage wegen) 3 doelstellingen: > meer veilige mobiliteit > betere waterhuishouding > intelligente netwerken 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

INTRO fietspad in eigen bedding afgescheiden, meestal achter bomenrij elke km gracht wordt een km fietspad elke km fietspad wordt een km gracht waterinfiltratie van het regenwater meer fietsers = minder CO2 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Waarom VelH2O.net ? Omwille van het fietsen .. wat nu niet altijd kan fietspaden verminderen onze ecologische voetafdruk fileleed: auto niet het enig vervoermiddel voor kortere afstanden fietspaden vooral in een eigen bedding uitbouwen betere fietspaden zullen nieuwe gebruikers aantrekken voldoende breed fietspad > andere fietsen en velomobielen fietsen wordt veiliger, verder van het autoverkeer .. wat nu niet altijd kan 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

(Nieuwe) visie op mobiliteit Veilige fietspaden, meer fietsers onderweg (meer mobiele mensen) We gaan voluit voor meer groene mobiliteit middelen worden samengevoegd > meervoudige doelstellingen nieuwe mogelijkheden > veiliger, beter fietspadennetwerk Ruimtewinst door overlappende terreininname, dit geeft meer groen of mogelijkheden tot parkeerstrook, een afrit- of opritvak, aparte bedding voor openbaar vervoer, taxi’s, trager verkeer ‘fietsen’ worden herdacht en kunnen hier hun weg vinden jongere en oudere fietsers motiveren, sociale economie op lange termijn: fietstunnels, carpooling, ontspanning (bv. langs autowegen), …. 1 kilometer metrolijn of 4 kilometer tramlijn of 20 kilometer trolleylijn (hybride trolleybussen) 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Waarom VelH2O.net ? Omwille van de ruimte Ruimtewinst door overlapping van fietspad en gracht. de aangewezen optie waar nu onvoldoende breedte is nieuw rijvak mogelijk voor apart verkeer (traag verkeer, openbaar vervoer, ‘trams’, ….) fietsvriendelijke ordening van de verkeerstromen rijweg voor opritten en afritten, parkeerstrook, scheiding via berm, groene strook, haag, bomenrij 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Ruimtewinst De breedtewinst (= 2 x gracht) laat toe om enkele denkpistes te bewandelen. Zonder onteigeningen kan men meer oppervlakte voor openbaar nut gebruiken. VelH2O.net biedt een win-winsituatie. Door de integratie van fietspaden en grachten, wordt ruimte gespaard, op grote schaal betekent dit ca 1 Ha winst per 6 km fietspaden. De ingewonnen breedte kan dan dienen voor strookbeplantingen of wegverbredingen waar nodig. 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Nieuwe benutting van de openbare ruimte: Mogelijkheden om de gebruikelijke verkeersstromen te hertekenen > 2 x oude fietspaden = nieuwe strook of rijweg fietsen in eigen bedding groene stroken of bermen (afscherming) creëren van parkeerstrook op- en afritstroken een derde vak, openbaar vervoer, traag verkeer in eigen bedding 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

fietspad in een eigen bedding effectief waterbeheer plasvrije fiets-, voetpaden en wegen effectief waterbeheer onderhoudsvrije grachten nutsleidingen updaten zonder graafwerken 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Het pad (mobiliteitsdeel) het vlak bovendeel bestaat uit prefab betonnen grootformaat platen. De platen zijn onderling met de roosters aan elkaar verankerd. Kleine verzakkingen zonder vervelende, verspringende voegen de bovenplaat kan op verschillende manieren worden afgewerkt, glad, gestructureerde oppervlakte, gekleurd verlichting kan worden voorzien (bv. led-verlichting in vloerplaat), eventueel op zonenergie (zie link). bochten en hoekverdraaiingen worden gerealiseerd met speciale stukken of vaste bochtstukken met diverse hoekverdraaiingen (zoals rioleringsbuizen). Ter hoogte van doorgangen waar een niveauverschil bestaat met het fietspad wordt gradueel een helling gerealiseerd d.m.v. opzetstukken met een vaste hellingshoek zoveel als nodig. 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Het basisidee in perspectief patent pending 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

VLO: fietser veilig onderweg patent pending 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Shared space moet kunnen maar wel op een adequate manier: fietssuggestiestrook = gesuggereerde veiligheid 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Shared space 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Veilig fietsen > maten fietsen op een veilige afstand van wagenverkeer via stootbanden, parkeerstrook, groene scheidingsstrook (haag), achter bomenrij ingebouwde schuwafstanden door roosters: 50 cm tot vaste voorwerpen zoals bomen, borden, geparkeerde wagens,... 100 cm tot een gesloten wand, voorwerpen zoals bomen, borden, geparkeerde wagens,... naast een parkeerstrook wordt eveneens een strook van 50 cm voorzien om conflicten met opendraaiende portieren te voorkomen enkel fietspad liefst 1,75 m dubbel fietspad liefst 3,00 m 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Verkeerstroom hertekenen fietspad naast rijweg open gracht VelH2O.net 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal

Verkeerstroom hertekenen fietspad tussen rijweg en parkeerstrook open gracht VelH2O.net 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal