gestroomlijnd mobiel VelH2O.net gestroomlijnd mobiel een groen verhaal, allen op de velo
VelH2O.net [velonet] een nieuwe visie op fietspaden (en trage wegen) 3 doelstellingen: > meer veilige mobiliteit > betere waterhuishouding > intelligente netwerken 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
INTRO fietspad in eigen bedding afgescheiden, meestal achter bomenrij elke km gracht wordt een km fietspad elke km fietspad wordt een km gracht waterinfiltratie van het regenwater meer fietsers = minder CO2 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Waarom VelH2O.net ? Omwille van het fietsen .. wat nu niet altijd kan fietspaden verminderen onze ecologische voetafdruk fileleed: auto niet het enig vervoermiddel voor kortere afstanden fietspaden vooral in een eigen bedding uitbouwen betere fietspaden zullen nieuwe gebruikers aantrekken voldoende breed fietspad > andere fietsen en velomobielen fietsen wordt veiliger, verder van het autoverkeer .. wat nu niet altijd kan 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
(Nieuwe) visie op mobiliteit Veilige fietspaden, meer fietsers onderweg (meer mobiele mensen) We gaan voluit voor meer groene mobiliteit middelen worden samengevoegd > meervoudige doelstellingen nieuwe mogelijkheden > veiliger, beter fietspadennetwerk Ruimtewinst door overlappende terreininname, dit geeft meer groen of mogelijkheden tot parkeerstrook, een afrit- of opritvak, aparte bedding voor openbaar vervoer, taxi’s, trager verkeer ‘fietsen’ worden herdacht en kunnen hier hun weg vinden jongere en oudere fietsers motiveren, sociale economie op lange termijn: fietstunnels, carpooling, ontspanning (bv. langs autowegen), …. 1 kilometer metrolijn of 4 kilometer tramlijn of 20 kilometer trolleylijn (hybride trolleybussen) 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Waarom VelH2O.net ? Omwille van de ruimte Ruimtewinst door overlapping van fietspad en gracht. de aangewezen optie waar nu onvoldoende breedte is nieuw rijvak mogelijk voor apart verkeer (traag verkeer, openbaar vervoer, ‘trams’, ….) fietsvriendelijke ordening van de verkeerstromen rijweg voor opritten en afritten, parkeerstrook, scheiding via berm, groene strook, haag, bomenrij 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Ruimtewinst De breedtewinst (= 2 x gracht) laat toe om enkele denkpistes te bewandelen. Zonder onteigeningen kan men meer oppervlakte voor openbaar nut gebruiken. VelH2O.net biedt een win-winsituatie. Door de integratie van fietspaden en grachten, wordt ruimte gespaard, op grote schaal betekent dit ca 1 Ha winst per 6 km fietspaden. De ingewonnen breedte kan dan dienen voor strookbeplantingen of wegverbredingen waar nodig. 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Nieuwe benutting van de openbare ruimte: Mogelijkheden om de gebruikelijke verkeersstromen te hertekenen > 2 x oude fietspaden = nieuwe strook of rijweg fietsen in eigen bedding groene stroken of bermen (afscherming) creëren van parkeerstrook op- en afritstroken een derde vak, openbaar vervoer, traag verkeer in eigen bedding 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
fietspad in een eigen bedding effectief waterbeheer plasvrije fiets-, voetpaden en wegen effectief waterbeheer onderhoudsvrije grachten nutsleidingen updaten zonder graafwerken 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Het pad (mobiliteitsdeel) het vlak bovendeel bestaat uit prefab betonnen grootformaat platen. De platen zijn onderling met de roosters aan elkaar verankerd. Kleine verzakkingen zonder vervelende, verspringende voegen de bovenplaat kan op verschillende manieren worden afgewerkt, glad, gestructureerde oppervlakte, gekleurd verlichting kan worden voorzien (bv. led-verlichting in vloerplaat), eventueel op zonenergie (zie link). bochten en hoekverdraaiingen worden gerealiseerd met speciale stukken of vaste bochtstukken met diverse hoekverdraaiingen (zoals rioleringsbuizen). Ter hoogte van doorgangen waar een niveauverschil bestaat met het fietspad wordt gradueel een helling gerealiseerd d.m.v. opzetstukken met een vaste hellingshoek zoveel als nodig. 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Het basisidee in perspectief patent pending 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
VLO: fietser veilig onderweg patent pending 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Shared space moet kunnen maar wel op een adequate manier: fietssuggestiestrook = gesuggereerde veiligheid 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Shared space 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Veilig fietsen > maten fietsen op een veilige afstand van wagenverkeer via stootbanden, parkeerstrook, groene scheidingsstrook (haag), achter bomenrij ingebouwde schuwafstanden door roosters: 50 cm tot vaste voorwerpen zoals bomen, borden, geparkeerde wagens,... 100 cm tot een gesloten wand, voorwerpen zoals bomen, borden, geparkeerde wagens,... naast een parkeerstrook wordt eveneens een strook van 50 cm voorzien om conflicten met opendraaiende portieren te voorkomen enkel fietspad liefst 1,75 m dubbel fietspad liefst 3,00 m 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Verkeerstroom hertekenen fietspad naast rijweg open gracht VelH2O.net 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal
Verkeerstroom hertekenen fietspad tussen rijweg en parkeerstrook open gracht VelH2O.net 30/12/2018 www.velh2o.net/groenverhaal