Literatuur V6 – les 2 2017 -2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Harry Potter en de Geheime Kamer
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Een boek hoort erbij 1 Ik liep te zoeken (oweejow) naar mooie boeken (oweejow) Lees nu al dagen (oweejow) dus ik wil je wat vragen (oweejoooow)
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Aardrijkskunde.
Door: Tamar, Fleur & Thomas
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
Doelstellingen formuleren
Aardrijkskunde Welkom Klas 2.
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
Boekbespreking Voorbeeld powerpoint.
Blok 4.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Training digitale didactiek
Hoofdstuk 2 Stijl en Beeldspraak.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Marketing Coen van Wetering
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Literaire bouwstenen 3.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Ontdek de bieb! Centrale Risdam Kersenboogerd. Waarom een bibliotheek? Lezen is heel belangrijk: hoe meer je leest, hoe slimmer je wordt! Iedereen, rijk.
Les 1 v6 Introductieles Spaans. Wat kan je dit jaar verwachten? Schoolexamens> maken deel uit van de helft van je cijferSchoolexamens> maken deel uit.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Groep 8 University Microben
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
De vraag is je beste vriend
Literatuur, maker en maatschappij
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
mannelijk en vrouwelijk
Voorbereiding op mondeling examen deel 1
PPSFun.net Download eindelijk vakantie drie weken lang.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
DE CANON.
HET VAK NEDERLANDS IN JE EXAMENJAAR
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Eindopdracht Robinson
Voorbereiding schoolexamen
Vwo 6 – week
Vwo 4 – periode
Beeld magazine.
Een instructie schrijven
Vwo 6 – literatuur Week
Schoolgroepbijeenkomst
Literatuur V6 – les
Agressie op de werkvloer
Welkom in onze groep! We hebben er zin in!
Literatuur les
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Level 1 is de basistraining, waarin je een begin maakt met GTD
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
SHOWTIME EARTH ROCKS.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.
Transcript van de presentatie:

Literatuur V6 – les 2 2017 -2018

Periode 3 – Literatuur / Centraal examen Drie lessen in de week Dinsdagochtend 1e – Training centraal examen 2e – Werkles literatuur (lezen, essay, portfolio) Vrijdag: College – Literatuur

Literatuur vs. lectuur Lectuur Literatuur Kunst maken, aan het denken zetten Niet trendgevoelig Erkenning van recensenten Diepgaand, inhoudelijk zwaarder Te herkennen aan: - originaliteit - ontwikkeling van de hoofdpersoon - symboliek - intertekstualiteit - engagement Vermaak bieden Aanpassing aan ‘leesmode’ Geen erkenning van recensenten Volgens een bekend patroon Te herkennen aan: - typische hoofdpersoon - voorspelbaarheid - voornamelijk actiespanning - gemakkelijk taalgebruik

‘Aan het eind van mijn treinreis heb ik de ‘literaire thriller’ uit ‘Aan het eind van mijn treinreis heb ik de ‘literaire thriller’ uit. Ik snap werkelijk niet waarom mensen deze slecht geschreven lectuur mooi vinden.’ – Coen Peppelenbos

Palmen VS Noort

groepeer de literaire begrippen. Wat hoort bij wat? Opdracht 2: leg de begrippen die je kent zo volledig mogelijk uit.

Verhaalanalyse – Wat weet je nog? Eerst je eigen leeservaring Daarna ga je ontdekken wat je boek extra bijzonder maakt Vervolgens ga je na wat mensen ervan vinden.