Literatuur V6 – les 2 2017 -2018
Periode 3 – Literatuur / Centraal examen Drie lessen in de week Dinsdagochtend 1e – Training centraal examen 2e – Werkles literatuur (lezen, essay, portfolio) Vrijdag: College – Literatuur
Literatuur vs. lectuur Lectuur Literatuur Kunst maken, aan het denken zetten Niet trendgevoelig Erkenning van recensenten Diepgaand, inhoudelijk zwaarder Te herkennen aan: - originaliteit - ontwikkeling van de hoofdpersoon - symboliek - intertekstualiteit - engagement Vermaak bieden Aanpassing aan ‘leesmode’ Geen erkenning van recensenten Volgens een bekend patroon Te herkennen aan: - typische hoofdpersoon - voorspelbaarheid - voornamelijk actiespanning - gemakkelijk taalgebruik
‘Aan het eind van mijn treinreis heb ik de ‘literaire thriller’ uit ‘Aan het eind van mijn treinreis heb ik de ‘literaire thriller’ uit. Ik snap werkelijk niet waarom mensen deze slecht geschreven lectuur mooi vinden.’ – Coen Peppelenbos
Palmen VS Noort
groepeer de literaire begrippen. Wat hoort bij wat? Opdracht 2: leg de begrippen die je kent zo volledig mogelijk uit.
Verhaalanalyse – Wat weet je nog? Eerst je eigen leeservaring Daarna ga je ontdekken wat je boek extra bijzonder maakt Vervolgens ga je na wat mensen ervan vinden.