‘Agressie bij kinderen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Advertisements

Taghon Geert 2011.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Infotheater Omgaan met agressie.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Angst en angststoornissen
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Kennis - Intelligentie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Het begint bij het jonge kind
ARB(eids)O(mstandigheden
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Reproductie van partnergeweld. Inleiding Nazorg is belangrijk binnen preventie Behandeling zorgt ervoor dat ouders en kinderen normaal kunnen functioneren.
Verstandelijke beperking
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Gezins- en wijkgericht werken
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling en de basisschool
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Stromingen in de psychologie
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Van Else de Haan. Inhoudsopgave 1.Prognose 2.Etiologie 3.Therapie-effecten 4.Behandeling.
Agressie op School.
Pesten is kindermishandeling
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
Zelfverwondend gedrag bij ontwikkelingsstoornissen
medisch handboek kindermishandeling
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Opvoedingsstijlen met een risico.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Zelfbescherming: fysieke weervormen in de communicatie Esmé Van Maerrem 1BaTP B1.
Agressie Intern en Extern
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Romeinen (4) WELKOM.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Communicatie 7e les.
Connectief Connectief.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 6
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Agressie Les 2.
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
4.5 Territorium 1e klas HV.
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Diersoortverdieping Hond
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

‘Agressie bij kinderen’ Vormen en indelingen ‘Agressie bij kinderen’

Veelgebruikte indelingen Fysiek en verbaal Openlijk en bedekt Incidenteel en structureel Agressie gericht op verschillende doelen Individueel en in groep Reactief en proactief

Fysieke en verbale agressie Verbale agressie  met woorden Bv. iemand bedreigen Fysieke agressie  fysieke kracht gebruiken om een ander kind lichamelijk te treffen Bekendste vorm

Openlijke en bedekte agressie Openlijke agressie Of manifeste agressie Duidelijk zichtbaar en hoorbaar Fysiek of psychisch van aard Bedekte agressie Of relationele agressie Wordt niet meteen als agressie gezien Komt veel meer voor dan fysieke agressie Gevolgen worden sterk onderschat Bv. iemand niet uitnodigen voor verjaardagsfeestje

Incidentele of structurele agressie Incidentele agressie Nu en dan Sterk gebonden aan situatie Structurele agressie Wijst op een ingeslepen gedragspatroon

Agressie gericht op verschillende doelen Materiële objecten Bv. vandalisme Gericht op Personen De eigen persoon Bv. automutilatie

Individuele en groepsagressie Individuele agressie Agressief gedrag van één persoon Groepsagressie In groeps- of collectief verband 2 bekende vormen: Voetbalvandalisme of supportersgeweld Jeugdbendes

Reactieve en proactieve agressie Reactieve agressie Als reactie op een bedreigende of frustrerende situatie Voelen zich vaak aangevallen Zijn vaak impulsief Proactieve agressie Om eigen doelen na te streven Geen reactie op provocatie van anderen Resultaat onderzoek: helft van kinderen zowel proactief als reactief

Veranderingen in agressief gedrag Veel jonge kinderen zijn wel eens agressief Normaal fenomeen Conflicten zorgen voor ontwikkelen van efficiëntere manier om met elkaar om te gaan Ouder worden  agressie beter leren bedwingen

Veranderingen in agressie tijdens ontwikkeling van kinderen Aspecten Jonge kinderen Oudere jeugd Vormen Fysiek Verbaal Openlijk Bedekt Confronterend Indirect Doel Gericht op verkrijgen en beschermen van bezit Gericht op handhaven en beschermen van zichzelf Omstandigheden Agressie ten gevolge van eisen van omgeving Agressie ten gevolge van bedreigende situaties

Aanleiding tot agressie Er is altijd een aanleiding voor agressie. Zowel direct als indirect Niet iedereen reageert op dezelfde manier Hangt af van meerdere factoren

Bronvermelding van der Ploeg, J. (2014). Vormen en indelingen van agressie. In J. van der Ploeg, Agressie bij kinderen (pp. 9-16). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Afbeelding foto dia 6: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/steeds_minder_vandalisme_in_nederl and_1_879378 Afbeelding foto dia 9: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/12/Kinderen/article/detail/995154/2009/09/15/Bi llenklets-als-straf-wekt-agressie-op.dhtml