Leerling- kenmerken Motivatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Motivatie.
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
“Omgaan met verschillen” Onderzoek met en door docenten. N. Hettinga C. van den Berg.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Zelfsturing en motivatie
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
KENNISATELIER: MOTIVATIE Bijeenkomst
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
ZESC – Situationeel leiderschap
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
WELKOM.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
Welkom 9/19/2018.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Duurzame inzetbaarheid
Chemie Overal 5e editie voor de TF
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Gedragsproblemen en stoornissen
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
‘Motiveren kan je leren’
Motivatie en puberbrein
Transcript van de presentatie:

Leerling- kenmerken Motivatie Thema 2.6 14 december 2015

Programma Welkom, vragen & mededelingen Thema: motivatie Theorieën over motivatie Vergroten van motivatie bij leerlingen/studenten De motivatie van de docent Evaluatie Afsluiting

Welkom, vragen & mededelingen Oefenvragen GKB kennistoets vanaf 21 december via Scholar te vinden Invulling responsiecollege 11 januari - Vragen over de stof van periode 1 & 2 via de Padlet > link via Scholar Literatuur bijeenkomst 2.1 + 2.2 Vragen?

Leerdoelen De student kan: de relatie tussen de piramide van Maslow en motivatie uitleggen. de waardeverwachtingstheorie en de attributietheorie van motivatie uitleggen. de begrippen interne (intrinsieke) en externe (extrinsieke) motivatie uitleggen en kan van beide een voorbeeld geven. uitleggen waardoor zijn/haar motivatie voor het beroep van leraar door bepaald wordt uitleggen hoe hij zichzelf kan blijven motiveren voor het docentschap en om daar steeds beter in te worden.

“Motivatie leerlingen kan beter” http://nos.nl/video/636640-onderwijsinspectie-motivatie-leerlingen-kan-beter.html

Betekenis van dit thema Nederlandse leerlingen vaak minder gemotiveerd om te leren dan leeftijdsgenoten in het buitenland In 21 procent van de lessen op het VO zijn leerlingen niet actief Minister Bussemakers “leraren moeten leren hoe zij leerlingen beter kunnen bereiken” Volgens leerlingen daalt de motivatie als zij voor een activiteit niet afgerekend worden met een cijfer.  Veel docenten geven toe dat ze het moeilijk vinden hun klas te motiveren Bronnen: onderwijsverslag 2012-2013 & onderwijsverslag 2013-2014

De gemotiveerde leerling / student…..

Theoretische benadering van motivatie 1. Piramide van Maslow 2. Verwachtingstheorie 3. Attributietheorie 4. Flowtheorie 5. Zelfderterminatietheorie http://nl.padlet.com/ellen_vandenboo/5rc4g8e3cr63

Wat is er nodig? (volgens leerlingen) Geef de docent meer nadruk Inspraak in onderwijs Schaf de urennorm af Van een cijfer naar een groeiproces Help leerlingen kiezen Let op structuur Bereid leerlingen voor op de samenleving Breng meer verschil aan tussen leerlingen Bron: sfeerverslag conferentie ‘Motivatie bij leerlingen en studenten’.

Motivatie van de docent Gemotiveerde leraren zorgen voor gemotiveerde leerlingen De voorbeeldrol van de docent Als leraar maak je het verschil bij de ontwikkeling van je leerlingen (Hattie, 2009). Gebrek aan motivatie: burn-outrisico Motivatie geeft energie Motivatie voor levenslang leren

Motivatie van de docent 3 psychologische basisbehoeften (SDT) Autonomie Sociale verbondenheid Competentie Autonomie van de docent > geeft aan in welke mate de leraar zelf het gevoel heeft dat hij zijn eigen gedrag stuurt. Ervaren autonomie ten aanzien van de uitoefenening van het beroep Onderwijsconcept De leerdoelen Het rooster Het schoolbeleid

Opdracht: ervaren autonomie Welke zaken zijn voor jou belangrijk om je werk als docent goed en met plezier te kunnen doen? Van welke taken / activiteiten krijg je als docent energie? Welke taken / activiteiten kosten je energie? Welke dingen belemmeren je in het uitvoeren van het docentschap op een manier zoals jij wilt? Geef aan in hoeverre jij autonomie ervaart m.b.t. de genoemde kaders (onderwijsconcept, leerdoelen, rooster, schoolbeleid) Wat zou je graag anders zien m.b.t. de genoemde kaders bij punt 5?

Evaluatie Bedenk voor jezelf twee leerdoelen waarmee je laat zien hoe jij de komende weken gaat werken aan: De motivatie van je leerlingen / studenten Je eigen motivatie als docent

Afsluiting Week 2.7 Lezen paragraaf 3.3. uit gemotiveerd leren en lesgeven (reader)

1. Maslow Eventueel deze dia’s gebruiken wanneer studenten “hun” theorie uitleggen > kan overigens ook via de Padlet > door op de plaatjes te klikken kun je deze vergroten

2. Verwachtingstheorie

3. Attributietheorie

4. Flowtheorie

5. zelfdeterminatietheorie