Leerling- kenmerken Motivatie Thema 2.6 14 december 2015
Programma Welkom, vragen & mededelingen Thema: motivatie Theorieën over motivatie Vergroten van motivatie bij leerlingen/studenten De motivatie van de docent Evaluatie Afsluiting
Welkom, vragen & mededelingen Oefenvragen GKB kennistoets vanaf 21 december via Scholar te vinden Invulling responsiecollege 11 januari - Vragen over de stof van periode 1 & 2 via de Padlet > link via Scholar Literatuur bijeenkomst 2.1 + 2.2 Vragen?
Leerdoelen De student kan: de relatie tussen de piramide van Maslow en motivatie uitleggen. de waardeverwachtingstheorie en de attributietheorie van motivatie uitleggen. de begrippen interne (intrinsieke) en externe (extrinsieke) motivatie uitleggen en kan van beide een voorbeeld geven. uitleggen waardoor zijn/haar motivatie voor het beroep van leraar door bepaald wordt uitleggen hoe hij zichzelf kan blijven motiveren voor het docentschap en om daar steeds beter in te worden.
“Motivatie leerlingen kan beter” http://nos.nl/video/636640-onderwijsinspectie-motivatie-leerlingen-kan-beter.html
Betekenis van dit thema Nederlandse leerlingen vaak minder gemotiveerd om te leren dan leeftijdsgenoten in het buitenland In 21 procent van de lessen op het VO zijn leerlingen niet actief Minister Bussemakers “leraren moeten leren hoe zij leerlingen beter kunnen bereiken” Volgens leerlingen daalt de motivatie als zij voor een activiteit niet afgerekend worden met een cijfer. Veel docenten geven toe dat ze het moeilijk vinden hun klas te motiveren Bronnen: onderwijsverslag 2012-2013 & onderwijsverslag 2013-2014
De gemotiveerde leerling / student…..
Theoretische benadering van motivatie 1. Piramide van Maslow 2. Verwachtingstheorie 3. Attributietheorie 4. Flowtheorie 5. Zelfderterminatietheorie http://nl.padlet.com/ellen_vandenboo/5rc4g8e3cr63
Wat is er nodig? (volgens leerlingen) Geef de docent meer nadruk Inspraak in onderwijs Schaf de urennorm af Van een cijfer naar een groeiproces Help leerlingen kiezen Let op structuur Bereid leerlingen voor op de samenleving Breng meer verschil aan tussen leerlingen Bron: sfeerverslag conferentie ‘Motivatie bij leerlingen en studenten’.
Motivatie van de docent Gemotiveerde leraren zorgen voor gemotiveerde leerlingen De voorbeeldrol van de docent Als leraar maak je het verschil bij de ontwikkeling van je leerlingen (Hattie, 2009). Gebrek aan motivatie: burn-outrisico Motivatie geeft energie Motivatie voor levenslang leren
Motivatie van de docent 3 psychologische basisbehoeften (SDT) Autonomie Sociale verbondenheid Competentie Autonomie van de docent > geeft aan in welke mate de leraar zelf het gevoel heeft dat hij zijn eigen gedrag stuurt. Ervaren autonomie ten aanzien van de uitoefenening van het beroep Onderwijsconcept De leerdoelen Het rooster Het schoolbeleid
Opdracht: ervaren autonomie Welke zaken zijn voor jou belangrijk om je werk als docent goed en met plezier te kunnen doen? Van welke taken / activiteiten krijg je als docent energie? Welke taken / activiteiten kosten je energie? Welke dingen belemmeren je in het uitvoeren van het docentschap op een manier zoals jij wilt? Geef aan in hoeverre jij autonomie ervaart m.b.t. de genoemde kaders (onderwijsconcept, leerdoelen, rooster, schoolbeleid) Wat zou je graag anders zien m.b.t. de genoemde kaders bij punt 5?
Evaluatie Bedenk voor jezelf twee leerdoelen waarmee je laat zien hoe jij de komende weken gaat werken aan: De motivatie van je leerlingen / studenten Je eigen motivatie als docent
Afsluiting Week 2.7 Lezen paragraaf 3.3. uit gemotiveerd leren en lesgeven (reader)
1. Maslow Eventueel deze dia’s gebruiken wanneer studenten “hun” theorie uitleggen > kan overigens ook via de Padlet > door op de plaatjes te klikken kun je deze vergroten
2. Verwachtingstheorie
3. Attributietheorie
4. Flowtheorie
5. zelfdeterminatietheorie