VVSG achtergronddocument Codex-trein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Aanduiding van ankerplaatsen – Erfgoedlandschappen
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AROHM - afdeling Ruimtelijke Planning Toelichting Verenigde Commissies 30/11/2005 Isabelle Loris Atlas van de woonuitbreidingsgebieden.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
HET KENNIS- EN CONTACTFORUM ‘DISTRIBUTIEBELEID VOOR LOKALE BESTUREN’ Een initiatief in het kader van het project ‘Ondernemende en Ondernemingsvriendelijke.
Gemeente Herne Maakt het gemeentelijk woonbeleid verschil?
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Schematisch geresumeerd
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Provinciaal RUP Solitaire vakantiewoningen – Brugge-Oostende infovergadering – 04 september 2014 i.k.v. voorlopige vaststelling – 26 juni 2014 openbaar.
RUP HAZENPAD HERENTALS & GROBBENDONK
Handhavingsprogramma RO
Standpunt over de omgevingsvergunning Raad van Bestuur 4 februari 2015.
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Ruimtelijke ordening Enkele algemene beschouwingen Dilbeek donderdag 6 november 2008 (ontwerp)
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Wijzigingen van het Vrijstellingenbesluit stedenbouwkundige vergunningen VVSG RvB 2 september 2015 Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker.
De omgevingsvergunning Platform regionale steden en gemeenten, 11 maart 2015, Waregem Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker RO.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Wat u als milieuexpert moet weten over de regelgeving ruimtelijke ordening VVSG – studiedag [2 & 9 december 2014] “Klantgerichte vergunningsverlening dankzij.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
ONTWERP Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan LENNIK Informatie- en toelichtingsvergadering 21/01/2012.
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
Bestemmingsplannen Proces Jan Pieters. Wat is een bestemmingsplan? Een plan waarin de bouw- en gebruiksmogelijkheden van gronden en bouwwerken vastliggen.
Wijkoverleg Gemeenschapsinfrastructuur Achterstraat CC bethaniënhuis 30 maart 2010 Bart Sebreghts.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Weg naar Wouw 40 Technisch beraad - Presentatie -.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda "Horen" gemeente Ruimtelijke Ordening - Inpassingsplan.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
I. Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
VVLE Actualia omgevings- en natuurwetgeving
Ontwerp PRUP Slachthuis Tielt Infoavond n.a.v. openbaar onderzoek
Leegstand en verwaarlozing in 2017
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
De Codex- en Omgevingstrein - Overzicht van de belangrijkste nieuwigheden Joris Geens Advocaat.
Lokaal loket kinderopvang
VVSG – studiedag [2 & 9 december 2014]
Leegstand en verwaarlozing in 2017
VVSG achtergronddocument Codex-trein
Provinciaal RUP ‘stedelijke wijk Burchtdam’: is dat wel democratisch?
De omgevingsvergunning
Lokaal loket kinderopvang
Bestemmingsplan Zonnepark Daalkampen
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
PRUP Woonlagen Halle-Vilvoorde
Zorgwonen Zorgcafé 24 september 2018 Thomas Goethals
Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening
Transcript van de presentatie:

VVSG achtergronddocument Codex-trein Xavier Buijs Stafmedewerker VVSG

Voorontwerp goedgekeurd 15 juli 2016 Achtergrond Voorontwerp goedgekeurd 15 juli 2016 Adviesvraag aan adviesorganen, VVSG en VVP Eind september moet advies klaar zijn Reacties ter voorbereiding VVSG advies welkom via Xavier Buijs xavier.buijs@vvsg.be 02/211.56.10, 0477/18.42.56, @Xa4Buijs Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

Aandacht Dit document somt belangrijkste wijzigingen op specifiek voor lokale besturen dus selectief, er zijn (nog) meer wijzigingen (oa reservatiestroken, oplossing historisch gegroeide tuincentra, ruimtelijke impulsprojecten, PAS, integratie vegetatiewijziging in omgevingsvergunning, gebieden bestemd voor bedrijvigheid, … ) Is in opmaak versie 7 september wordt regelmatig verder aangevuld Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

Inhoud Enkele grote inhoudelijke thema’s Plannen Vergunnen Handhaven Verdichting ondersteunen (‘ruimtelijk rendement’) Bebouwen waterzieke gronden voorkomen (‘signaalgebieden) Plannen Structuurplannen worden beleidsplannen Toezicht op ruimtelijke uitvoeringsplannen en verordeningen Verordeningen onderworpen aan een openbaar onderzoek Vergunnen Boete bij niet tijdig beslissen Beperken beroepsmogelijkheid Handhaven Randvoorwaarden Mogelijkheid intergemeentelijke commissie RO Overig Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

1. Verdichting ondersteunen Vereenvoudiging wijziging verkaveling verzoek eigenaars Vereenvoudiging herziening en opheffingsprocedure op initiatief van gemeente Verkavelingsvoorschriften ouder dan 15 jaar geen weigeringsgrond meer Invoering van vereenvoudigde procedure tot wijziging van verouderde inrichtingsvoorschrften van APA, BPA’s en lokale RUP’s Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

1.1 Verdichting ondersteunen NU STRAKS Mogelijk standpunt Wijziging van verkaveling op initiatief van de eigenaar (art. 65) 2 X openbaarmaking : (aanschrijven door eigenaar en eigenlijk openbaar onderzoek) Wijziging moet geweigerd worden als > 50% bezwaar maakt Wijziging verloopt volgens zelfde procedure als gewone aanvraag Als openbaar onderzoek nodig is: 1X openbaar onderzoek gemeente schrijft eigenaars in verkaveling aan én aanpalende eigenaars daarbuiten Aanpalende eigenaars in of buiten verkaveling aangetekend, rest niet > 50% regel blijft OK, nu weet niemand of mensen die handtekening zetten, de plannen ook zagen. Wel meer werk voor gemeenten Herziening of opheffing verkaveling op initiatief gemeente (art.64) Kan na 15 jaar Wijziging weigeren als >25% bezwaar maakt Altijd openbaar onderzoek Gemeente schrijft eigenaars in verkaveling aan én aanpalende eigenaars daarbuiten Mag zowel per gewone brief als per beveiligde zending >25% regel blijft. OK ‘Schrappen’ van verouderde verkavelings-voorschriften (art. 48) Aanvraag in strijd met verkavelingsvoorschriften moet worden geweigerd Aanvraag in strijd met verkavelingsvoorschriften <15 jaar moet worden geweigerd, ouder dus niet langer Uitzondering voor verkavelingsvoorschriften mbt openbaar groen en wegenis. Ze verdwijnen echter niet, dus geen openbaar onderzoek voor vergunningsaanvragen in overeenstemming met verkavelingsvoorschriften. In strijd wél, ook al zijn ze ouder dan 15 jaar. Wijziging inrichtings-voorschriften APA, BPA of lokaal RUP +specifieke gewestplanvoorschriften HVA en A’pen (art. 80) - In specifieke gevallen ‘vereenvoudigde’ planprocedure (1) enkel APA, BPA of sommige voorschriften van gemeentelijke RUP’s, 2) enkel inrichtingsvoorschriften,) Initiatief ligt bij CBS na advies GOA, altijd openbaar onderzoek, gemeente moet advies inwinnen bij deputatie, departement en instanties aangewezen door de Vlaamse regering, deputatie en Vl. Reg. kunnen schorsen en vernietigen OK, maar schrap adviesverplichting van de deputatie en Vlaanderen. Waaruit blijkt dat regeling ook van toepassing is op gewestplan, zoals vermeld in toelichting, beter is om dit evengoed wel voor alle gemeenten mogelijk te maken BV: Opheffing mag niet leiden tot kleine oppervlakte aan openbaar groen of of zonevreemdheid van bestaande gebouwen of functies ophefferecreatieve voorzieningen, bouwen in tweede lijn mogelijk, gevelmaterialen aanpassen om isolatie mogelijk te maken Inrichtingsvoorschriften, te weten perceelsafmetingen, afmetingen en de inplanting van constructies, dakvorm en materiaalgebruik, vloerterreinindex,aantal bouwlagen, voortuinstroken tuinzones, wegenis, aantal toegelaten woongelegenheden per kavel, toegelaten functies in bebouwbare zones en parkeergelegenheden (dus geen bestemmingsvoorschriften Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

1.2 Signaalgebieden (art. 71) Signaalgebieden aangeduid in bekkenbeheersplannen Omzendbrief LNE/2013/1 Bewarend beleid Onvoldoende krachtig ‘watergevoelig open ruimtegebied’ Ter bescherming van het watersysteem Aan te duiden door de Vlaamse regering O/O 60 dagen met adviesvraag aan oa deputatie, gemeenteraad en gecoro. Verkavelingsvergunningen vervallen van rechtswege Decreet verduidelijkt handelingen mogelijk in dit gebied RUP kan deze mogelijkheden verfijnen, niet versoepelen, 3 niveaus bevoegd Eigenaars kunnen planschadevergoeding vragen, na veroordeling kan Vlaamse regering beslissen de bestemming alsnog op te heffen. Mogelijk standpunt: advies aan college ipv gemeenteraad Rubiconfonds: wie spekt dit? Mogelijk zijn Aanbrengen kleinschalige infrastrcutuur, bv sanitair gebouw Aanleg van wegen en nutsleidingen Aanbrengen van infrastructuur gericht op landbouw of hobbylandbouw Handelingen nodig ter voorkoming van wateroverlast Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

2.1 Plannen (art 19) Structuurplannen worden beleidsplannen Opbouw STP: informatief, richtinggevend en bindend gedeelte Beleidsplan: strategische visie (20 of 30 jaar), diverse beleidskaders (die visie uitwerken, thematisch of gebiedsgericht) en acties. Mag intergemeentelijk Bevoegdheidsverdeling Intergemeentelijke beleidsplannen mogelijk Rekening houden met bevoegdheidsbepalende regels uit GD en andere relevante regelgeving Provincie: MvT “minder controlerend, meer samenwerkend” Overgang Bestaande structuurplannen blijven geldig, totdat ze worden vervangen Gedeeltelijke of beperkte herziening van structuurplan blijft voorlopig en één keer mogelijk Mogelijk standpunt: OK Bepaal dat strategische visie onderdeel kan zijn van meerjarenplan De relatie tussen het voorlopig en het definitief beleidsplan na OO is niet bepaald, in tegenstelling tot de huidige regeling VCRO Het is aangewezen te bepalen in art. 2.1.11 §2 2° te bepalen dat de Vlaamse overheid maar kan ingrijpen bij de definitieve vaststelling van een beleidsplan als zij de opmerkingen ook al in de adviesronde en bij de voorlopige vaststelling maakte. Overgang: gemeentelijke structuurplannen soms erg detaillistisch, gemeentelijke beleidsplannen focussen. Wat met detaillistische uitspraken waarover het BP géén uitspraken doet. Vervallen die? Bevoegdheidsbepalende regels en andere relevante regelgeving: voldoende houvast? Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

2.2 Toezicht op RUP’s en verordeningen (art. 35) NU Straks Schorsen Deputatie en Vlaamse regering, volledig plan wordt geschorst Vernietigen Niet mogelijk Vlaamse regering, gedeeltelijke vernietiging mogelijk Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

2.3 verordeningen onderworpen aan een openbaar onderzoek (art 38) 30 dagen ‘minstens’ aangekondigd in B.S. Mogelijk standpunt: Akkoord Verduidelijken termijn advies van coro’s Verduidelijken welke wijzigingen tussen voorlopige en definitieve vaststelling kunnen worden doorgevoerd Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

3.1 Boete of dwangsom bij niet tijdig beslissen (art. 90 ) Verstrijken beslistermijn als nog adm. Beroep mogelijk is: boete 2500 euro volgens vereenvoudigde procedure 5000 euro volgens gewone procedure Verstrijken beslistermijn Vlaamse regering of laatste administratieve aanleg + meldingen: 500 euro per dag 100 euro voor melding Aanvragen binnen 90 dagen na niet tijdige beslissing Mogelijk standpunt Niet akkoord Gemeente al gesanctioneerd omwille van verlies beslissingsbevoegdheid Bestaande mogelijkheid schadevergoeding volstaat, er vanuit gaan dat er altijd schade is klopt niet. Ondergeschikt: boete te hoog (vlg. NL) Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

3.2 Beroep derde alleen na bezwaar Doel: minder beroep door derde tegen vergunning Beroep alleen als hij tijdens o.o. bezwaar indiende (vgl. adviesverleners alleen als advies gegeven) Meeste beroepen door aanvrager tegen weigering Is wellicht in strijd met EU-recht en Aarhus-verdrag H.v.J., 15.10.2015, nr. C-137/14, Commissie v. Duitsland, § 75-82 Mogelijk standpunt: VVSG alternatief (commissie decentralisatie) beroep inhoudelijk beperken : Beroep als gemeente in fout (incl. motivering, beslistermijn) Onherroepelijk als gem. tijdig & goed onderbouwd besliste Doet beter recht aan autonomie gemeente Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

5.1 Intergemeentelijke Cie RO (art. 16) Twee of meer gemeenten Mogelijkheid vrijstelling gecoro kleine gemeente geschrapt vanaf 1 januari 2019 Elke gemeenteraad beslist over relevante maatschappelijke geledingen Som inwonersaantal bepaalt omvang intergemeentelijke gecoro, maar maximum aantal kan worden overschreden Mogelijk standpunt: Positief: kan kwaliteit kandidaturen verhogen en stimuleert om ‘over muurtje heen te kijken’ schrap ‘via een intergemeentelijk samenwerkingsverband’ Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

4. handhaven Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018

6. Overig Zorgwonen (art. 43, 46 en 52): Mogelijk standpunt: Nu interne werken aan draagbare constructies meldingsplichtig voor zover het gaat om huisvesten oudere of zorgbehoevende Woning aanpassing in een boven- en ondergschikte wooneenheid wordt meldingsplichtig, maar blijft 1 woning Één 65 plusser of hulpbehoevende volstaat (was nu onduidelijk), partner mag jonger of niet hulpbehoevend zijn Mogelijk standpunt: Geen principiële bezwaren Wel bezorgdheid over controle en handhaving ervan na afloop Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 29-12-2018