Werkgroep Dyslexie-Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond Leerlingenzorg.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Begeleiding van kinderen met zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Vergoedingsregeling dyslexie
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
De kern van het arrangeren
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Verlengde Instructie Groepen 3.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Oog voor slimme kinderen?!
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
1e transitiejaar Passend Onderwijs.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Welkom.
Filmpje over handelingsgericht werken
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Informatiemiddag PO-VO
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Informatie-avond voor Ouders
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Informatie-avond voor Ouders
De plusklas Wat we doen en waarom (zo) woensdag 7 februari 2018
Poortwachtersbijeenkomst
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
IB BIJEENKOMST DYSLEXIE
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Poortwachtersbijeenkomst
Regiobijeenkomst De nieuwe huisstijl In de huisstijl wordt het samengaan van NRD en KD zichtbaar in het lintje!!
Hoe volgen wij onze kinderen?
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
WELKOM.
Transcript van de presentatie:

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs bijeenkomst op 12 juli 2018 8.30-10.30 uur WELKOM!!

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Werkgroep Dyslexie-Zorgaanbieders SCHOLEN SWV GEMEENTE LELYSTAD ZORGAANBIEDERS Stuurgroep dyslexiezorg BESTUREN JGT Stuurgroep niveau 3

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Uitwisseling Inhoud: Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3” Binnenhalen ideeën Opening Agenda Mededelingen: -Monitor 2017 Proces: Leesdossier Kennisdelen: Hoogbegaafdheid

60 26 (van 38) 22 max. 14 dagen (bij niet compleet soms langer) 6 2 Screeningen door SWV van 1 oktober 2017 – 10 juli 2018 aantal ingediende aanvragen aantal scholen aantal aanvragen niet compleet duur screening aantal afgewezen door SWV aantal in 2e instantie door zorgaanbieder afgewezen 60 Nog 7 in behandeling 26 (van 38) Albatros 5 Wingerd 5 Warande 4 Boeier 4 Kring 4 22 max. 14 dagen (bij niet compleet soms langer) 6 2 Monitor 2017 A : 4 leerlingen B &C : 28 leerlingen

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Inhoud: Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3” Binnenhalen ideeën Opening Agenda Mededelingen: -Monitor 2017 Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Proces: Leesdossier Kennisdelen: Hoogbegaafdheid

Dyslexie en hoogbegaafdheid/1 Samenvatting  Het discrepantiecriterium is niet van toepassing op het diagnosticeren van dyslexie, ook niet bij kinderen met hoogbegaafdheid. Bestaande protocollen voor diagnostiek en behandeling van dyslexie gelden dus óók voor hoogbegaafde kinderen. Hoogbegaafde kinderen met milde lees- en/of spellingproblemen krijgen geen dyslexiediagnose; passende ondersteuning wordt gezocht binnen het kader van hun hoogbegaafdheid op basis van herformulering van de klacht (zie Hoofdstuk II).

Dyslexie en hoogbegaafdheid/2   Samenvatting  Kinderen met milde lees- en/of spellingproblemen komen niet in aanmerking voor de diagnose dyslexie, ook niet als ze hoogbegaafd zijn. Passende ondersteuning wordt gezocht binnen het kader van de handelingsgerichte diagnostiek op basis van herformulering van de klacht in termen van ondervonden hinder als gevolg van de lees- en/of spellingproblemen. De behandeling richt zich op het versterken van vaardigheden die nodig zijn voor de verdere schoolcarrière en het verminderen van de gevolgen van de milde lees- en/of spellingproblemen voor de bredere schoolcontext en op sociaal-emotioneel gebied.

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Inhoud: Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3” Binnenhalen ideeën Opening Agenda Mededelingen: -Monitor 2017 Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Proces: Leesdossier Kennisdelen: Hoogbegaafdheid

Twee criteria: - ernstig (hardnekkigheid & achterstand) - enkelvoudig Zwak onderwijs moet als oorzaak worden uitgesloten

Leesprobleem of dyslexie? Goed leesonderwijs (100%) Extra hulp van de leerkracht en ouders (25%) Speciale hulp op school en thuis (10%) EED-zorg (3,6%) Leesprobleem of dyslexie? Niveau 4 Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1

Stapelen Ondersteuningsniveau 1 Ondersteuningsniveau 1+2

Wie mag de begeleiding geven op ondersteuningsniveau 3? leesspecialist (bevoegd leerkracht met aanvullende opleiding: o.a. master SEN, basiscursus leesspecialist CED-Groep, leergang leescoach en leesspecialist CPS) remedial teacher intern begeleider leerkracht, onder leiding van één van bovengenoemde specialisten onderwijsassistent, mits de inhoud en wijze van aanbieden van de begeleiding nauwkeurig beschreven is en een specialist betrokken is bij het opstellen van het behandelplan en het volgen van de ontwikkeling gedurende de interventie Wanneer de school dit niet kan bieden, kan dit ingevuld worden door een externe partij, (RT-er of logopedist met specialisatie dyslexie. (basisschool betaalt en is verantwoordelijk.)

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Uitwisseling Inhoud: Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3” Binnenhalen ideeën Opening Agenda Mededelingen: -Monitor 2017 Proces: Leesdossier Kennisdelen: Hoogbegaafdheid

Werkgroep Dyslexie-Onderwijs Invulling ib-bijeenkomst op 24 sept.2018 Uitwisseling: Redzaamheids- lezen Inhoud: Handreiking “Invulling zorgniveau 2 en 3” Binnenhalen ideeën Opening Agenda Mededelingen: -Monitor 2017 Proces: Leesdossier Kennisdelen: Hoogbegaafdheid

Bedankt voor je aanwezigheid en inbreng. Tot 12 juli 2018, 8. 30-10 Bedankt voor je aanwezigheid en inbreng! Tot 12 juli 2018, 8.30-10.30 uur