Workshop Paniek de Baas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Maayke van Suijlekom.
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Anorexia en Boulimia Nervosa
Hogescholen in Dialoog
Cultuursensitief werken
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Angst in de palliatieve fase
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Begeleiding door de SPV
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Optimale Parkinsonzorg
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Ik heb iets van autisme of zo
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
MedMec01-2 Les schema per week
Verbinden van zorg en onderwijs
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Workshop Intensieve Ambulante Behandelmethoden
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Inspirerend. Betrouwbaar. Social e-Health.. Wie zijn wij? Jarno Meijer Directeur Therapieland Research Master Social- and Organizational Psychology Eveline.
Perspectief van de cliënt
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 3 Marie-Joze van Raak
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Basis GGZ Organisatie in de regio Midden Holland; een ketenaanpak Jane de Sauvage Nolting, projectmanager.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Ontwikkelingspsychologie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Houvast t.m.v. moeiten 1: Ellende onder ogen zien
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
E-health: Zeer geschikt voor de neurorevalidatie!
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
HET KAN Cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking Endang Rizzi 15 maart 2018.
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Lastige systemen Hester van Eyk, psychiater
Onterechte overtuigingen
Baas over mijn dwang! CGT behandelmodule om een dwangstoornis te overwinnen 15 maart 2018 Heidi Visser & Mirjam Lammers.
Gedragsproblemen en stoornissen
Presentatie voor teams Oktober 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
Nicole Leijten & Claudia Ceron
Rouwende naasten en een forensisch psychiatrische instelling
Stress management bij Autisme
Transcript van de presentatie:

Workshop Paniek de Baas CGT behandelmodule voor een paniekstoornis bij mensen met zwakbegaafdheid of een licht verstandelijke beperking Franchette Freriks & Endang Rizzi 15 maart 2018

Quiz

Vraag 1 Een paniekstoornis bij ZB/LVB Wordt vaak niet onderkend Uitingsvormen kunnen anders zijn DM-ID

Vraag 2 CGT behandeling voor mensen met ZB/LVB is: Zeker haalbaar Rekening houden met: Tempo lager, meer herhaling, meer zittingen Beperkter eigen verantwoordelijkheid Generalisatie en transfer Moeite hebben met zelfstandig huiswerk te maken Psychosociale problemen

Niet anders dan bij mensen zonder verstandelijke beperking Vraag 3 De behandeling van een paniekstoornis bij mensen met ZB/LVB bestaat uit: Niet anders dan bij mensen zonder verstandelijke beperking + Systeem interventies

Vraag 4 Belangrijk in de communicatie Kunst om aan te sluiten op cognitieve ontwikkelingsniveau zonder uit oog te verliezen dat je met een volwassen persoon in gesprek bent.

Vraag 5 Opgeven van huiswerk Concreet zijn Veel tijd aan besteden Zoveel mogelijk nagaan wat ‘hobbels’ kunnen zijn

Vraag 6 Het betrekken van het sociaal netwerk Belangrijk voor het generaliseren Afhankelijke relatie Systeem kan ook instandhoudende factor zijn

Vraag 7 Hoe wordt het systeem betrokken? Co-behandelaar Psycho-educatie Mee de kamer in Bredere systeeminterventies

Vraag 8 Een patiënt maakt stelselmatig zijn huiswerk niet Veel tijd aan besteden Concreet maken Onderzoeken waar het probleem ligt Systeem bij betrekken

Vraag 9 Ondergrens in intelligentie voor CGT Piaget: Zwakbegaafd formeel operationele stadium Licht verstandelijke beperking concreet operationele stadium Vuijk: tenminste groep 6 niveau van de basisschool

Vraag 10 Gedachten uitdagen/cognitieve herstructurering Gebeurtenis Wat is de gebeurtenis? Met wie was je, waar, wat gebeurde er precies?   Gevoel Welk gevoel heb je?: Hoe sterk is dat gevoel (1-10): Automatische gedachten Schrijf de automatische angstige gedachte op: Hoe sterk geloof je deze gedachte? Uitdagen/onder de loep nemen Welke bewijzen heb je dat het waar is wat je denkt? Welke bewijzen heb je dat het niet waar is wat je denkt? Denk er eens anders over Wat is een andere manier om over de situatie te denken? Hoe geloofwaardig? Hoe sterk geloof je deze nieuwe gedachte? Kan, maar: - vereenvoudigen - concreet maken - visualiseren - veel ondersteunen

En nu zelf ervaren

En nu zelf oefenen! 3 onderwerpen: 1) opstellen van een terugvalplan 2) uitleg geven over het GGG-schema 3) uitleg geven aan de patiënt wat hij heeft en wat hij kan verwachten in de behandeling Subgroepen van 5 personen 1 persoon is therapeut, 1 persoon is de patiënt en de andere 3 zijn observatoren De observatoren mogen de therapeut uiteraard helpen Oefen max. 15 minuten

Hoe is het oefenen gegaan?

Dank voor uw aandacht

Franchette Freriks Ambulant psychiatrisch hulpverlener F Franchette Freriks Ambulant psychiatrisch hulpverlener F.Freriks@rivierduinen.nl Endang Rizzi GZ-psycholoog i.o. tot Klinisch psycholoog E.Rizzi@rivierduinen.nl