Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
"Ondernemerschap in het onderwijs" VECON 19 maart 2009.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Hartelijk welkom op de kennismakingsavond van klas 2 A
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Passend onderwijs ook op de Christoffelschool! Wat is er gerealiseerd in ? Invoering van de nieuwe schrijfmethode “Schrift” Invoering nieuwe.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
VAKSCHOOL Werkmiddag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Van onderwijzen naar leren
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Onderwijs? Als je weet wie je bent, kun je worden wie je wil zijn.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Het motiveren van leerlingen in het VO
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Discussie les 5 Bron afbeelding:
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
De nieuwe onderbouw.
Loopbaancompetenties
LOB in het PTA van het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
Netwerkbijeenkomst Decanen
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Workshop academisch schrijven
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Naar een typologie van scholen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Leiding geven aan school ontwikkeling
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Visie op het economieonderwijs
Ontwikkelteam Bewegen & Sport
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Jaarvergadering sectie AE
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
WELKOM Mezelf voorstellen.
Transcript van de presentatie:

Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs

Inhoud Even Voorstellen Schets van Curriculum.nu Visie op het economieonderwijs Ontwikkelteams, producten en feedback Gesprek en vragen WWW.VECON.NL

OnsOnderwijs2032 Even Voorstellen Schets van Curriculum.nu in het dossier van de Vecon. WWW.VECON.NL

Visie Vecon Enkele karakteristieken van ‘economie’ Waar staat het vak economie over 10 jaar? Belangrijke ontwikkelingen de komende tien jaar in relatie tot het curriculum Samenhang Doorlopende leerlijnen Bijlagen en literatuurlijst WWW.VECON.NL

Ontwikkelteam M&M Verschillende vakken, nu even: Economie Kern: Keuzes op basis van argumenten Economische processen Waarom Economie? Hoe geef je dat vak? Wat is er nodig?

Ontwikkelteam M&M Wat kan/moet aan de orde komen? En op welk niveau? Er kan veel! Als voldaan wordt aan de voorwaarden: stof aangepast aan leeftijd goede docent met kennis van het vak

Voorwaarden Samenhang Met (vrijwel alle) andere vakken Samenhang is niet per definitie: een geïntegreerd vak Onderzoek Hoe breng je de ‘vakbril’ over? Naar de betekenis van termen Kwaliteit Goed onderwijs hangt af van goede leraren Kennis van het vak is belangrijk en dus nascholing

Producten en feedback Roadmap: Tussenproduct fase 1 – visie op het leergebied M&M Vecon organiseert feedback, o.a. via forum en digitale enquête Niet alleen M&M maar ook rekenen/wiskunde en burgerschap verdienen onze aandacht. Mogelijk zelfs ook de andere leergebieden, zie bijlage 2 visiedocument. Goede voorbeelden van samenwerking nodig WWW.VECON.NL

Inhoud Gesprek en vragen 1 Eerste indruk (goed, slecht, geef een cijfer van 1 tot 10) 2 Vind je de visie weergeven wat belangrijk is voor de leerling (cijfer) 3 Herken je de belangrijkste economische aspecten in deze visie (ja, want/nee, want…..steekwoorden) WWW.VECON.NL

Inhoud Bedankt voor je aandacht! Vergeet niet de nieuwsbrief te lezen/het dossier af en toe te bekijken/mee te praten in het forum Wie wil meedenken over de feedback? Op welk leergebied? WWW.VECON.NL