GfK Supermarktkengetallen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GfK Supermarktkengetallen
Advertisements

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juni 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen januari 2012 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei Tompouce index.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | November 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
GfK Supermarktkengetallen
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week 7 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | juli 2014.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | mei Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | november 2014.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | januari 2015.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | oktober 2014.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | juni 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | juni 2015.
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | maart 2015.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2015 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2015.
1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | februari 2015.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Transcript van de presentatie:

GfK Supermarktkengetallen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij Consumerscan Question & Answers

Beperkte omzetgroei supermarkten in januari 2007 Klantenkring reformzaken en viswinkels blijven stijgen Zie tabel blz. 5/6 Supermarktomzet januari 2007 De omzet van de supermarkten lag in januari 2007 slechts 0.3% boven de omzet van januari 2006, nl. €1.994 miljard (2006: €1.988 miljard). De beperkte omzetgroei wordt mede veroorzaakt door het missen van een verkoopdag in week 1 (maandag 1 januari 2007) en het stormachtige weer in week 3 (donderdag 18 januari; weeralarm). Op een gemiddelde donderdag wordt 16.5% van de weekomzet gerealiseerd. In week 3 2007 nam de donderdag slechts 11.8% van de weekomzet voor zijn rekening. In week 4 2007 ligt de omzetgroei (+ 4.0%) weer in lijn met de omzetgroei van het jaar 2006 (+3.9%). De trend van minder bezoeken maar per bezoek meer besteden zet ook in januari 2007 door. De omzet per kassabon steeg van €19.22 (januari 2006) naar €20.26 (januari 2007).

Beperkte omzetgroei supermarkten in januari 2007 Klantenkring reformzaken en viswinkels blijven stijgen Zie tabel blz. 10 Klantenkring speciaalzaken De klantenkringen van drogisterijen, bakkers, groentewinkels, kaasspeciaalzaken, bloemisten, tuincentra, warenhuizen en de markt zijn, ondanks de prijzenoorlog vrijwel stabiel gebleven in 2006 ten opzichte van 2005. Dalende klantenkringen zien we bij de slijterij en bij de slager. Het aantal huishoudens dat koopt bij reformzaken blijft maar groeien. Ruim 1 op de 7 Nederlandse huishoudens koopt in 2006 wel eens bij reformzaken. Ook de klantenkring van viswinkels blijft groeien, 1 op de 5 Nederlandse huishoudens koopt in 2006 wel eens bij viswinkels. De klantenkring van de groothandel herstelt zich weer na het dieptepunt van vorig jaar.

Beperkte omzetgroei supermarkten in januari 2007 Klantenkring reformzaken en viswinkels blijven stijgen Zie tabel blz. 11 t/m 13 Klantenkring speciaalzaken Speciaalzaken dreigen te vergrijzen, doordat jongeren in toenemende mate kiezen voor gemak c.q. one stop shopping (kopen in supermarkt). Dit patroon is, met uitzondering van groothandel en reformzaken bij alle Food speciaalzaken zichtbaar. Van de jonge alleenstaanden koopt slechts 1 op de 5 wel eens bij de slager in 2006, terwijl van de gepensioneerden/kostwinners bijna de helft slagerklant is. De supermarkten behalen 45,5% van de omzet bij de huishoudens met kinderen. Met uitzondering van de bakker komt geen enkele speciaalzaak bij dit omzetaandeel in de buurt.

GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007 In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.

GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003

GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006

Food klantenkringen speciaalzaken 2003 t/m 2006

Klantenkringen buiten supermarkten (2003 - 2004 -2005 - 2006)

>> GfK Life Cycle << 11 Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen < € 1700,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen > € 1700,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoons huishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd AOW uitkering (65+ jaar) - Inkomen < € 1300,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd AOW uitkering (65+ jaar) - Inkomen > € 1300,-

Klantenkringen buiten supermarkten naar GfK Life Cycle (jaar 2006) Lees: Van de jonge alleenstaanden koopt ruim 1 op de 5 wel eens bij de bloemist in 2006 (21.5%), terwijl van de welgestelde gepensioneerden bijna ruim de helft bloemistklant is (48.9%).

Omzetverdeling van de klantenkringen buiten supermarkten naar GfK Life Cycle (jaar 2006) Lees: Binnen de omzet van de slager komt slechts 1.8% van de jonge alleenstaanden, Bijna een kwart van de omzet komt van de welgestelde gepensioneerden.