it’s about learning to dance in the rain’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Succesvolle intelligentie
Door goede gesprekken groeien
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
De nieuwe werkelijkheid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Respectvolle bejegening
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Een eigen persoonlijkheid
Dans van Vos Weg van Wolf
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Visie & Strategie.
Aanpak problematisch gedrag
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
50.
Toekomstgericht onderwijs
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Talent in Ontwikkeling
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Coping.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
STARTENDE LEERKRACHTEN
Professionele Identiteit
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Hoe halen we meer jongeren binnen en hoe houden we ze langer vast
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Persoonlijk Leiderschap
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Werken met plezier en goed presteren
Zichtbaarheid Creëren
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Waarderende benadering
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

it’s about learning to dance in the rain’ Wat doet professionele identiteit? Waartoe dient zij? Uiteindelijk gaat het erom dat je weet of ontdekt waar je van bent, wat je wilt in je vak, waar je passie zit en hoe je daar verbinding mee blijft maken. Het gaat om goed willen zijn in dat vak en het met overtuiging uitoefenen, erin leren ‘dansen’, ongeacht de omstandigheden. ‘Life isn’t about waiting for the storm to pass, it’s about learning to dance in the rain.’ Meer concrete gezegd, gaat het over de volgende vier kernbegrippen: Zelfsturing Zelfsturing ofwel zelfregulatie draait om de vraag hoe mensen, over langere of kortere tijdsperioden, verleidingen kunnen weerstaan, kunnen volharden in een doel of heel zorgvuldig alternatieven kunnen afwegen om de beste weg ernaartoe te bewandelen (Baumeister & Vohs, 2012). Zelfsturing = in staat zijn een eigen koers te kiezen, rekening houdend met organisatie, vak en persoonlijk perspectief (Ruijters, 2015) Veerkracht Daar waar veerkracht afneemt, neemt kwetsbaarheid en uitputting toe. Veerkracht en stress worden dan vaak ook in één adem genoemd. Positiever is de definitie die Claxton (1999) aan het begrip veerkracht geeft: ‘Being ready, willing and able to lock onto learning’. Veerkracht = kunnen omgaan met veranderingen en ontwikkelingen, zonder jezelf kwijt te raken (Ruijters, 2015). Wijsheid Waar belanden we al mensen hun cognitieve vermogens gebruiken voor doelen die geen rekening houden met het welzijn van anderen (Sternberg, 1986)? Wijsheid maakt het onderscheid. Wijsheid kent meerdere perspectieven: wijsheid als kennis (bepaalde soort, hoeveelheid, diepgang), wijsheid als activiteit (de beste manier om iets te bereiken), wijsheid als manier van oordelen (het meewegen wat niet direct zichtbaar is), wijsheid als manier van waarnemen (voorbij het voor de hand liggende te kijken), wijsheid als deugd (grote bescheidenheid t.o.v. eigen inzichten) Sternberg (1990) definieert wijsheid als: het integreren van kennis en ervaringen, op een manier die niet alleen jezelf maar ook anderen ten goede komt. Zelfkennis, zelfvertrouwen en eigenwaarde spelen een grote rol (Marcia, 1966, Baumeister, 1999) Wijsheid = de rust om vanuit een helder onderscheid tussen de eigen kleur en de kleur van de ander, toegevoegde waarde te leveren (Ruijters, 2015). Excellentie Het gaat hier niet om ‘het beter zijn dan een ander’, maar om: ‘Het beste uit jezelf halen’. Bij excellentie draait het dus om het realiseren van je volledig potentieel. Daarbij is het nodig om jezelf te leren accepteren, inclusief de donkere kanten, dat je leert goede relaties met anderen aan te gaan, dat je het maximale uit jezelf haalt, dat je betekenis geeft aan wat je wilt met je leven, dat je ongeacht je context een zekere mate van autonomie behoudt en de omgeving vormt naar je eigen behoeften (Ryff, 2014). Excellentie = gedrevenheid en leergierigheid om het maximale uit jezelf en (de uitoefening van) je vak te halen (Ruijters, 2105) Deze vier kernbegrippen zijn bruikbaar om te achterhalen of professionele identiteit in het spel is en om te bepalen of we er aandacht aan willen besteden. ‘Life isn’t about waiting for the storm to pass, it’s about learning to dance in the rain’