it’s about learning to dance in the rain’ Wat doet professionele identiteit? Waartoe dient zij? Uiteindelijk gaat het erom dat je weet of ontdekt waar je van bent, wat je wilt in je vak, waar je passie zit en hoe je daar verbinding mee blijft maken. Het gaat om goed willen zijn in dat vak en het met overtuiging uitoefenen, erin leren ‘dansen’, ongeacht de omstandigheden. ‘Life isn’t about waiting for the storm to pass, it’s about learning to dance in the rain.’ Meer concrete gezegd, gaat het over de volgende vier kernbegrippen: Zelfsturing Zelfsturing ofwel zelfregulatie draait om de vraag hoe mensen, over langere of kortere tijdsperioden, verleidingen kunnen weerstaan, kunnen volharden in een doel of heel zorgvuldig alternatieven kunnen afwegen om de beste weg ernaartoe te bewandelen (Baumeister & Vohs, 2012). Zelfsturing = in staat zijn een eigen koers te kiezen, rekening houdend met organisatie, vak en persoonlijk perspectief (Ruijters, 2015) Veerkracht Daar waar veerkracht afneemt, neemt kwetsbaarheid en uitputting toe. Veerkracht en stress worden dan vaak ook in één adem genoemd. Positiever is de definitie die Claxton (1999) aan het begrip veerkracht geeft: ‘Being ready, willing and able to lock onto learning’. Veerkracht = kunnen omgaan met veranderingen en ontwikkelingen, zonder jezelf kwijt te raken (Ruijters, 2015). Wijsheid Waar belanden we al mensen hun cognitieve vermogens gebruiken voor doelen die geen rekening houden met het welzijn van anderen (Sternberg, 1986)? Wijsheid maakt het onderscheid. Wijsheid kent meerdere perspectieven: wijsheid als kennis (bepaalde soort, hoeveelheid, diepgang), wijsheid als activiteit (de beste manier om iets te bereiken), wijsheid als manier van oordelen (het meewegen wat niet direct zichtbaar is), wijsheid als manier van waarnemen (voorbij het voor de hand liggende te kijken), wijsheid als deugd (grote bescheidenheid t.o.v. eigen inzichten) Sternberg (1990) definieert wijsheid als: het integreren van kennis en ervaringen, op een manier die niet alleen jezelf maar ook anderen ten goede komt. Zelfkennis, zelfvertrouwen en eigenwaarde spelen een grote rol (Marcia, 1966, Baumeister, 1999) Wijsheid = de rust om vanuit een helder onderscheid tussen de eigen kleur en de kleur van de ander, toegevoegde waarde te leveren (Ruijters, 2015). Excellentie Het gaat hier niet om ‘het beter zijn dan een ander’, maar om: ‘Het beste uit jezelf halen’. Bij excellentie draait het dus om het realiseren van je volledig potentieel. Daarbij is het nodig om jezelf te leren accepteren, inclusief de donkere kanten, dat je leert goede relaties met anderen aan te gaan, dat je het maximale uit jezelf haalt, dat je betekenis geeft aan wat je wilt met je leven, dat je ongeacht je context een zekere mate van autonomie behoudt en de omgeving vormt naar je eigen behoeften (Ryff, 2014). Excellentie = gedrevenheid en leergierigheid om het maximale uit jezelf en (de uitoefening van) je vak te halen (Ruijters, 2105) Deze vier kernbegrippen zijn bruikbaar om te achterhalen of professionele identiteit in het spel is en om te bepalen of we er aandacht aan willen besteden. ‘Life isn’t about waiting for the storm to pass, it’s about learning to dance in the rain’