HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Gameprofiel van de groep Data van de jongeren toevoegen? Ga met de computermuis op de grafieklijnen staan Klik met de rechtermuisklik en selecteer ‘gegevens bewerken’. Noteer het aantal leerlingen dat een antwoord gaf in het excelformulier dat tevoorschijn komt. De grafiek vormt zich naarmate je de gegevens ingeeft. Sluit het excelformulier. Bijvragen: Welk antwoord werd het vaakst gegeven? Vind je dat er veel gegamed wordt of net weinig?
Gameprofiel van de groep Data van de jongeren toevoegen? Ga met de computermuis op de grafieklijnen staan Klik met de rechtermuisklik en selecteer ‘gegevens bewerken’. Noteer het aantal leerlingen dat een antwoord gaf in het excelformulier dat tevoorschijn komt. De grafiek vormt zich naarmate je de gegevens ingeeft. Sluit het excelformulier. Bijvragen: Welk antwoord werd het vaakst gegeven? Vind je dat er veel gegamed wordt of net weinig? Is er een groot verschil tussen school- en vrije dagen? Hoe komt dit? Wie vindt het soms moeilijk om te stoppen met gamen? Hoe komt dit?
Weten je ouders hoeveel je gamet? JA, zij weten hoeveel ik game NEEN, zij denken dat ik MINDER game NEEN, zij denken dat ik MEER game Laat de jongeren beide vragenlijsten naast elkaar voor zich leggen. Vraag hen dit te bekijken en de vergelijking te maken tussen wat ze zelf invulden en wat hun ouders invulden. Mogelijke bijvragen: Denken ze dat jullie meer of minder gamen dan hoe het echt is? Wat hebben jullie ouders hierover gezegd? Hoe komt het dat ze wel/niet op de hoogte zijn? Zeggen jullie ouders soms dat je minder zou moeten gamen? Wat vind je daar van?
Gameprofiel van de groep Waarom game je (niet)? Bijvraag: Wat zijn de meest voorkomende redenen om te gamen? Wat zijn de meest voorkomende redenen om niet te gamen?
Weten je ouders waarom je gamet? JA, zij weten waarom ik game NEEN, zij weten niet waarom ik game Bijvragen: Gamen je ouders soms zelf? Waarom gamen zij?
Gameprofiel van de groep Top 3 lievelingsgames .. Noteer enkele games die je op regelmatige basis bent tegen gekomen in de vragenlijsten. Bijvragen: Waarover gaan deze games? Wat vinden jullie er leuk aan? Wat maakt dat je die games lang kan spelen?
Weet je vanaf welke leeftijd je jouw lievelingsgame mag spelen? PEGI Vraag aan de jongeren of ze weten wat dat is en licht kort toe. De PEGI-symbooltjes (Pan European Game Indicator) op de verpakking van games geven je meer informatie over een game. Zo kom je te weten voor welke leeftijd een game geschikt is en welke inhoud er in een game aan bod komt. Meer info op. www.pegi.info/be/
Weten je ouders wat je lievelingsgames zijn? JA, mijn ouders kennen enkele van mijn favoriete games. NEEN, mijn ouders weten niet welke games ik speel. Laat de jongeren beide vragenlijsten naast elkaar voor zich leggen. Vraag hen de vergelijking te maken tussen wat ze zelf invulden en wat hun ouders invulden. Bijvragen: Hoe komt het dat ze wel/niet op de hoogte zijn? Gamen je ouders zelf? Welke games spelen je ouders? Heb je al eens samen met je ouders een game gespeeld?
Gameprofiel van de groep Wat doe je naast gamen? Wat is jouw talent? Bijvragen: Wat vind je daar zo leuk aan? Waar ben je goed in? Wat is jouw talent?
Weten je ouders wat je naast gamen nog allemaal doet? JA, zij weten wat ik naast gamen nog allemaal doe. NEEN, zij weten niet wat ik naast gamen nog allemaal doe. Bijvragen: Hoe komt het dat je ouders dit wel/niet weten? Ivm met bijvraag over talenten: Had je dat talent ook voor jezelf opgeschreven? Wat vinden je ouders één van je talenten?
Gameprofiel van de groep Zijn er afspraken thuis over… Data van de jongeren toevoegen? Ga met de computermuis op het tekengebied staan Klik met de rechtermuisklik en selecteer ‘gegevens bewerken’. Noteer het aantal leerlingen dat ja of neen antwoordde in het excelformulier dat tevoorschijn komt. De grafiek vormt zich naarmate je de gegevens ingeeft. Sluit het excelformulier. Bijvragen: Wat valt op wanneer we kijken naar hoeveel jongeren thuis afspraken hebben over gamen? Wat zijn de afspraken? Wat vind je van de afspraken? Voor jongeren die thuis geen afspraken hebben: Hoe bepaal je hoe lang/wanneer je gamet? Wat vind je ervan dat er geen afspraken zijn? Voel je je soms onrustig als je niet mag/kan gamen?
Hebben jouw ouders hetzelfde ingevuld op de drie vragen over afspraken? Welke games? Hoe lang? Wanneer? Laat de jongeren beide vragenlijsten naast elkaar voor zich leggen. Vraag hen de vergelijking te maken tussen wat ze zelf invulden en wat hun ouders invulden. Het is voor de jongeren interessant om te zien wat hun ouders hierover zeggen. Vaak is er een discrepantie tussen wat ouders en wat jongeren denken. Vaak denken ouders dat er meer afspraken zijn, dan dat jongeren dat denken. Dat kan er op wijzen dat de afspraken niet duidelijk gecommuniceerd werden. Bijvragen: Wat is volgens je ouders thuis de afspraak over hoe lang/wanneer/welke games je mag gamen? Hoe komt het dat dit wel/niet overeen komt? JA, we hebben overal hetzelfde ingevuld NEEN, mijn ouders zeggen dat er wel afspraken zijn, terwijl ik denk van niet NEEN, mijn ouders zeggen dat er geen afspraken zijn, terwijl ik denk van wel
Gameprofiel van de groep Wat vonden jullie van deze opdracht? Bijvragen: Wat was jullie gevoel na het interview met je ouders? Wat vonden jullie ouders van de opdracht? Hebben jullie door de afname van de vragenlijst thuis gepraat over gamen?