Samenwerking: de aanhouder wint

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Ondernemen in de praktijk
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Educatief partnerschap en VVE
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Begeleidingsplannen GGZ
Taalbeleid.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Andersson Elffers Felix Kulturhusen: sterke netwerken? Pieterjan van Delden 30 oktober 2009.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Een theoretische verkenning
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Samenvatting teambuilding
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Consultfunctie Ondersteuningscentrum Jeugdzorg Debatlunch COJ 20/11/2015.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Samenwerking: de aanhouder wint Landelijke IKC dag: 14 september 2016.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Succes factor : je bestuur als team
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Samenwerking in de publieke dienstverlening
Leiding geven aan school ontwikkeling
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
De collectieve ambitie
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Basistekst : Talentontwikkeling
Ontwikkeling, wij als EBS
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Richting geven aan Teamontwikkeling
Instrument Team Intervisie
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Samenwerking: de aanhouder wint Pieterjan van Delden 30 november 2017

Inhoud Samenwerking groeit geleidelijk (‘bumpy road’): vraagt tijd en geduld Leren en ontwikkelen vanuit de praktijk (‘motor’) Professionals handelen, managers structureren, bestuurders steunen

Samenwerking is ‘in’

Stroeve en trage processen

Maar waar het lukt, ook bijzondere resultaten

Ontwikkelingsperiode van 5 – 15 jaar gebruikelijk

Verschillen overbruggen Verschillen in: Kernopdracht/-taak Focus Beroepsattitude Status Voorbeelden pedagogisch vs. educatief ontwikkeling vs. leerwegen leerlinggericht vs. vakgericht funderend vs. beroepsonderwijs

Belangenspel remt inzet van partners

En soms méér dan remmen . . . .

Toch meestal: goede voornemens, enige vrijblijvendheid, beperkte resultaten

Stuwende krachten als energiebronnen Intentie: ‘bedenk wat moet’ Beleidsnota’s, convenanten, onderhandelingen, akkoorden, opdrachten, subsidies/budgetten – ‘conditio sine qua non’ Actie: ‘doe wat moet’ Werkplannen, gezamenlijke teams, concrete werkprocessen, informele communicatie – resultaatbepalend Verbinding: ‘steun elkaar’ Alle partners betrokken, ketenregie/management, vervlechting van werkprocessen/organisaties – duurzame voortgang

Opwekken van samenwerkingsenergie Intentie: Voortbouwen op bestaande samenwerking Maatschappelijke visie op lange termijn, vertaald in concrete opdrachten op korte termijn >> goed werkbare focus Actie: Creëren uitvoeringsteams (‘motoren’) met trekkers Pionierskwaliteit bij meeste deelnemende personen Verbinding: Belangen manifest maken en uitonderhandelen Partnerorganisaties moeten uitvoering steunen, dus gerichte aandacht van bestuurders en managers

Essentieel: compact professioneel team in gedeeld werkproces (‘motor’)

Zoals . . . . . Doorlopende leerlijnen invullen door gemixte teams Gezamenlijke ‘Aanval op uitval’ in de overdracht VMBO-MBO Bij elkaar les geven en dan intervisie Gecombineerde leerwerkplekken bij bedrijven Wederzijdse afhankelijkheid voor gezamenlijk resultaat

Wat vraagt samenwerking van de professionals? Inhoudelijk raakvlak vinden: kinderen/ouders benaderen in onderlinge afhankelijkheid. ‘Klanten delen’. Samen pionieren: elkaar leren kennen, zelfde taal spreken, daaraan plezier ontlenen Teams maken, rondom nieuw werkproces. Informeel netwerk is belangrijker dan samen vergaderen! Structureren: informatie-uitwisseling, methodisch werken, inbreng en aanwezigheid afspreken

Wat vraagt samenwerking van managers en bestuurders? Duidelijke en werkbare doelen stellen en die vasthouden Leveren vanuit je organisatie wat je hebt afgesproken: inzet, kwaliteit (van mensen), tijd, souplesse Organisaties ook vanuit de ‘achterkant’ laten meewerken: protocollen, informatie/ICT, bredere groep betrekken Knelpunten (willen) zien en die doorhakken, niet de professionals in de uitvoering het zelf laten uitzoeken