RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Advertisements

Communicatie met de klant
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Lotgenotencontact.
Communicatief gedrag + / -
Hogescholen in Dialoog
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie Bijeenkomst 3
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
In een jeugdgevangenis
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatieve Vaardigheden
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Zorg & technologie Fieldlab.
Hand-Out.
Bijeenkomst startende mentoren
Passend onderwijs.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Covey trainingsavond.
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Training communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
gesprekstechnieken Les 2
Les 5: Verbale communicatie
Communicatie 5e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden

Programma overzicht 1. Terugblik vorig bijeenkomst 2. Perspectief van ouders Pauze 3. Communicatie vaardigheden / rollenspel 4. Tips & Tools en afsluiting

Wat is er blijven hangen? Bijeenkomst 1: Wat is er blijven hangen? Hadden jullie nog vragen naar aanleiding van de vorige bijeenkomst of wie wil er nog iets over kwijt? Terugblikken naar bijeenkomst 1: Post-it’s ! Wat is er blijven hangen? Hadden jullie nog vragen naar aanleiding van de vorige bijeenkomst of wie wil er nog iets over kwijt? Daarna uitleggen hoe vandaag er uit zal gaan zien (kort uitleg programma).

Doelstelling Bewustwording van verschillende zienswijzen tussen ouders en meiden Vergroten van communicatie vaardigheden Zodoende leer je hoe je bepaalde zaken bespreekbaar kan maken met je ouders.

Arbeidsmigranten in Deventer https://www.youtube.com/watch?v=PInPcMwxcRk 13.40 min 22.34.min

Perspectief van ouders Cultuur (religie) en belevingswereld van de ouders. Migratie van de ouders van Turkije naar Nederland. Moeilijkheden die de ouders hebben ondervonden in het  - opbouwen van een nieuw leven - opvoeden van kinderen Voorbeeld: ‘’Over-beschermende ouders’’. Ouders die bang zijn dat er iets met hun dochter gebeurt waardoor zij in haar vrijheid beperk wordt. Een nieuw land met andere normen en waarden Stel, je gaat migreren, welke opvattingen zou je willen meenemen? Wat je meeneemt geeft je veiligheid.

Video Actiefluisteren https://www.youtube.com/watch?v=WN5uRNNpGBM

Communicatievaardigheden Actief luisteren In staat zijn te verwoorden wat je denkt en voelt. Luisteren, samenvatten, doorvragen Letten op non-verbale signalen Zonder mening of oordeel Straks gaan we samen een rollenspel doen. Er zijn dan drie groepen. 1 Ayse, 2 moeder, 3 observanten. Voordat we dat gaan doen, wil ik jullie kort vertellen over communicatievaardigheden. Wat ik vertel, kun je wellicht gebruiken tijdens het spel. Tweetaligheid: Het gebruiken van verschillende talen thuis en er bijten kan soms tot misverstanden lijden tussen ouders en kinderen. Indirecte communicatie Problemen niet direct bij de naam noemen Lichaamstaal: (Sollicitatie gesprek) Samenvatten: Af en toe in eigen woorden herhalen wat de ander zegt tijdens het gesprek. Tweetaligheid: Komt het voor? Problemen niet direct bij de naam noemen. Kizim sana diyorum gelinim sen anla

Rollenspel  Casus AYŞE Dilemma uit de casus Ayse : Ayse mist Leyla en gaat het gesprek met ouders aan over dat ze weer contact wil met Leyla. 2 personen spelen de casus uit. Groep A speelt Ayse Groep B speelt de ouder Groep C observeert. Nabespreking deze gespreksvaardigheden met elkaar worden geoefend: Positief assertief zijn, eigen visie laten zien, gesprek durven aangaan met respect voor ouders, Actief luisteren (= samenvatten wat de ander heeft gezegd, laten merken dat je de ander begrijpt) Emoties in bedwang houden.

Observanten Letten op of de spelers: goed naar elkaar luisteren, kunnen zeggen wat ze willen, hun gevoelens benoemen, overtuigend overkomen.

Afsluiting en vooruitblik Evaluatie: Hoe hebben jullie deze bijeenkomst ervaren Volgende bijeenkomst: 5e bijeenkomst met meiden + ouders

Laatste bijeenkomst Hier beschrijven waar en wanneer de laatste gezamenlijke bijeenkomst is