Dyscalculie presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Rekenproblemen en Dyscalculie
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Het Assink Lyceum.
Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht.
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Achtergrond rekenproblemen
Plan van aanpak MAVO.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ik heb iets van autisme of zo
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Van der Meij College De sectoren Economie Techniek Zorg&Welzijn.
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Examenvoorlichting Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Scheikunde in de bovenbouw
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Dyslexiebeleid Open Huis.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Het ideale examenreglement
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Voorlichtingsavond 4 mavo
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Welkom op de ouderavond
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Medezeggenschap? Ook voor u!
Reken- / wiskundebeleid
Voorlichtingsavond 4 mavo
Medezeggenschap? Ook voor u!
Dyscalculie presentatie
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Dyscalculie presentatie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Informatie examen Leerjaar 3 GTL
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie presentatie Taalweb, Amsterdam Sébastien Brunekreef Datum: 04-03-10

Programma 1/17 Even voorstellen Inzicht in dyscalculie Stukjes video Signaleren of remediëren? Casus (uitzoek opdracht) Bijlagen: Nuttige boeken Nuttige websites Artikel 55: eindexamenbesluit Subtypes bij dyscalculie + STICORDI maatregelen

Even voorstellen… 2/17 Wiskundedocent op Het Amsterdams Lyceum Remedial Teacher Een webmaster van www.dyscalculie.org

3/17 Wat is dyscalculie? Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-/wiskundekennis (feiten/afspraken). Prof. Dr. Ruijssenaars e.a. (2004) Hoe herken je dyscalculie in de klas? Niet kennen van de tafels Slecht zijn in rekenen met breuken, procenten Traagheid (tijd tekort bij toetsen) Moeite om links en rechts uit elkaar te houden Moeite met klokkijken

4/17 Fragment Klokhuis

5/17 Waar hebben we het over?

Waar hebben we het over? 6/17 rekenproblemen rekenmoeilijkheden acalculie rekenstoornissen pseudo-dyscalculie dyscalculie essentiële dyscalculie cijferblindheid ontwikkelingsdyscalculie rekenzwakte

Genetisch/ neurologisch 7/17 Genetisch/ neurologisch Ontwikkelings- dyscalculie Subiteren Geheugen: LTG/KTG Dyscalculie De term ‘dyscalculie’ is een beschrijvende term die niet verwijst naar een oorzaak of verklaring. Prof. Dr. A.J.J.M. Ruijssenaars e.a. Omgevingsfactoren/ interferentie andere stoornissen Hersenletsel/ hersentrauma Faalangst Didactische verwaarlozing Motivatie-problemen ADD/Dyslexie Pseudo- dyscalculie Acalculie Ongeluk Hersenbloeding Infectie Tumor

Subiteren = aangeboren 8/17 Subiteren = aangeboren

Signaleren of remediëren? 9/17 Signaleren of remediëren?

10/17 Signaleringstoetsen Primair onderwijs Voortgezet onderwijs

Remediëring (1) 11/17 Software Begeleiding Preventie van rekenproblemen vanaf groep 1 - veel structuur en herhaling bieden; zo concreet mogelijk Vroegtijdig aanpakken d.m.v. RT - Metacognitie (inzicht in eigen handelen, kennis over kennis) - Bewust maken van eigen kunnen - Niet stigmatiseren, zelfvertrouwen versterken - STICORDI (stimuleren, compenseren, remediëren, dispenseren) Als niets werkt (na 6 maanden oefenen) - doorverwijzen naar gespecialiseerd bureau, orthopedagoog/ psycholoog

12/17 Remediëring (2) Boeken Opzoekboekje

Dyscalculia Screener (1) 13/17 Dyscalculia Screener (1) 5 toetsonderdelen Reactiesnelheid Subiteren Visuele misleiding Optellen Vermenigvuldigen

Dyscalculia Screener (2) 14/17 Dyscalculia Screener (2)

Nuttige boeken 15/17 Nederlandstalig Rekenproblemen en dyscalculie Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling Dyscalculie in discussie Deel 1 & 2 Engelstalig My Thirteenth Winter A Memoir Dyscalculia Guidance: Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Maths

Nuttige websites 16/17 Nederlandstalig http://www.dyscalculie.org/forum http://dyscalculie.startpagina.nl http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie Engelstalig http://www.dyscalculiaforum.com http://www.dyscalculia.org

Eindexamenbesluit 17/17 Bron: examenblad.nl Eindexamenbesluit vwo-havo-mavo-vbo - Artikel 55. Afwijking wijze van examineren De directeur kan toestaan dat een gehandicapte kandidaat het examen geheel of gedeeltelijk aflegt op een wijze die is aangepast aan de mogelijkheden van die kandidaat. In dat geval bepaalt de directeur de wijze waarop het examen zal worden afgelegd. Hij doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de inspectie. Tenzij sprake is van een objectief waarneembare lichamelijke handicap, geldt ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde aangepaste wijze van examineren dat: er een deskundigenverklaring is die door een ter zake deskundige psycholoog of orthopedagoog is opgesteld, de aanpassing voor zover betrekking hebbend op het centraal examen in ieder geval kan bestaan uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten, en een andere aanpassing slechts kan worden toegestaan voor zover daartoe in de onder a genoemde deskundigenverklaring ten aanzien van betrokkene een voorstel wordt gedaan dan wel indien de aanpassing aantoonbaar aansluit bij de begeleidingsadviezen, vermeld in die deskundigenverklaring. Het bevoegd gezag kan in verband met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal afwijken van de voorschriften gegeven bij of krachtens dit besluit, ten aanzien van een kandidaat die met inbegrip van het schooljaar waarin hij eindexamen aflegt, ten hoogste zes jaren onderwijs in Nederland heeft gevolgd en voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De in de eerste volzin bedoelde afwijking kan betrekking hebben op: het vak Nederlandse taal en literatuur; het vak Nederlandse taal; enig ander vak waarbij het gebruik van de Nederlandse taal van overwegende betekenis is. De in het derde lid bedoelde afwijking bestaat voor zover betrekking hebbend op het centraal examen slechts uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten en het verlenen van toestemming tot het gebruik van een verklarend woordenboek der Nederlandse taal. Van elke afwijking op grond van het derde lid wordt mededeling gedaan aan de inspectie. Bron: examenblad.nl