Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Het belang van een goede steekproef
De omvang van een steekproef bepalen
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Tabellen & diagrammen Centrummaten & Spreiding
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Statistiek HC1MBR Statistiek.
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Statistiek en kans Experiment havo A.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 8
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
Hoofdstuk 3 Maatstaven voor ligging en spreiding
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 8
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 13
Centrummaten gemiddelde
Centrummaten gemiddelde
H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase.
Hoofdstuk 8 Centrale tendentie en spreiding
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
variabelen vaststellen
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
Voorspellende analyse
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Eekhoutcentrum – oktober 2005 Johan Deprez – Hilde Eggermont
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie
HISPARCWOUDSCHOTEN 2006NAHSA Tellen van Random gebeurtenissen Hoe nauwkeurig is een meting?
Statistiek.
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
1 CCC & CCM Module Statistiek voor CM Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Hoorcollege 2 Enkele statistische verdelingen ED: Het experiment atoom Labels De empirische distributie.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
1 CCP Module 1: Theorie Statistiek voor Credit Managers Introductie Basisbegrippen Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Methoden & Technieken van Onderzoek
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Inleiding tot marktonderzoek
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
Excel Statistiek en Excel.
Betrouwbaarheidsinterval
Dataverzamelingsmethoden
dataverzamelformulieren
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Kwantitatieve onderzoeksresultaten
De omvang van een steekproef bepalen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Transcript van de presentatie:

Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische Hoofdstuk 15 Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische maten

Data coderen en het codeboek Data-invoer: verwijst naar het maken van een computerbestand met de ruwe data van alle vragenlijsten die geschikt worden geacht voor analyse. Data coderen: codes toekennen aan de mogelijke antwoorden op elke vraag in de vragenlijst. Codeboek: boek waarin alle namen an variabelen zijn opgenomen en de codes die aan elk mogelijk antwoord op elke vraag zijn toegekend.

Soorten statistische analyses bij marktonderzoek: datareductie Datareductie: het beschrijven van een datamatrix door een klein aantal kenmerkende maten voor de dataverzameling te berekenen. Vier functies van datareductie: samenvatten van de data toepassen van begrijpelijke conceptualiseringen overbrengen van onderliggende patronen generaliseren van de steekproefuitkomsten naar de populatie

Soorten statistische analyses bij marktonderzoek: statistische analyse

Soorten statistische analyses bij marktonderzoek: statistische analyse Vijf soorten statistische analyse Beschrijvende analyse: gebruikt om de data te beschrijven. Inferentiële analyse: statistische procedures gebruiken om de steekproefuitkomsten te generaliseren. Analyse van verschillen: bepalen in welke mate er echte en generaliseerbare verschillen in de populatie bestaan. Analyse van verbanden: bepalen of er systematische verbanden tussen variabelen bestaan. Voorspellende analyse: hiermee kan de onderzoeker voorspellingen doen over toekomstige gebeurtenissen.

Data begrijpen via beschrijvende analyse Twee maten worden gebruikt om de informatie uit een steekproef te beschrijven: Centrummaten: de datareductie is erop gericht een enkel stuk informatie te rapporteren dat het meest typerende antwoord op een vraag beschrijft. Spreidingsmaten: alle spreidingsmaten (measures of variability) geven het ‘typische’ verschil weer tussen de waarden in een verzameling.

Data begrijpen via beschrijvende analyse Centrummaten Mode: die waarde in een reeks getallen die het vaakst voorkomt. Mediaan: de waarde die in het midden ligt van een geordende verzameling waarden. Gemiddelde: de doorsneewaarde die een serie getallen kenmerkt.

Data begrijpen via beschrijvende analyse Spreidingsmaten Frequentieverdeling: een optelling van het aantal keren dat elke verschillende waarde in een bepaalde verzameling waarden voorkomt. Waardebereik: geeft de afstand aan tussen de laagste waarde (minimum) en de hoogste waarde (maximum) in een geordende verzameling waarden. Standaardafwijking: geeft de mate van variatie of diversiteit in de waarden aan en wel op zo’n manier dat deze vertaalbaar wordt in een normale of klokvormige verdeling.

Data begrijpen via beschrijvende analyse Spreidingsmaten

Wanneer moet je een bepaalde beschrijvende maat gebruiken?