Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger onderwijs’ www.taalbeleidhogeronderwijs.org Vorige week ontving ik een mail van een student die twee jaar in Nederland is en twee jaar bezig is de taal te leren. Ze stelde o.a. de vraag “hoeveel keer moeten ze mijn taalvaardigheden testen? Natuurlijk heb ik nog steeds aandachtspunten ten opzichte van mijn taalvaardigheden, maar toch kan ik het niet binnen twee jaar de hoge taal niveau bereiken. dilemma’s: studiebijeenkomst afstuderen Mete: taal verbeteren, nu inhoud niet goed Ik ga u laten zien waarom taalcontrole tot uitsluiting werkt en waarom we over moeten stappen naar taalontwikkeling. Van taalcontrole naar taalontwikkeling. Fontys Tilburg 31 maart 2015
Orde van den Prince Gent I - An De Moor
zij zien het leven als een spel “Digital natives”: zij zien het leven als een spel
Raad voor Nederlandse Taal en Letteren Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het HO” Fontys Tilburg, 31 maart 2015 An De Moor 4
Raad voor Nederlandse Taal en Letteren SG Taalbeleid 27 03 2015
SG Taalbeleid 27 03 2015
Raad voor Nederlandse Taal en Letteren Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het Hoger Onderwijs’
SG Taalbeleid 27 03 2015
Als je naar het hoger onderwijs gaat, word je geconfronteerd met een heel andere manier van spreken en schrijven Wij vinden dit geen taak van de SEC ONDERWIJS Wij hebben zelf docenten gecoacht in onze instellingen En hebben TOL in beeld gebracht Orde van den Prince Gent I - An De Moor
Orde van den Prince Gent I - An De Moor
3 argumenten voor tertiair TV-onderwijs – ook voor hogescholen TV is onmisbaar voor 21ste eeuwse competenties > vermogen om bronnen te overzien, grote hoeveelheden info kritisch en doelgericht te beoordelen, verbanden te leggen, structuur aan te brengen, conclusies te trekken, presentaties te houden, enz. SG Taalbeleid 27 03 2015
3 argumenten voor tertiair TV-onderwijs – ook voor hogescholen 2. TV bevordert kwaliteit, voorkomt studie-uitval, slechte werkstukken en onderbenutting 3. TV in HO verhoogt ook de kwaliteit in andere onderwijssectoren > studenten meer TV > betere leraren en docenten > betere TV in primair & secundair onderwijs > … SG Taalbeleid 27 03 2015
Twee aanbevelingen aan CvM vraag aan elke instelling breed expliciet taalbeleid faciliteer pilots bij instellingen die het voortouw willen nemen stimuleer samenwerking lijst eindtermen per opleiding/SG/discipline op met leerlijnen i.s.m. werkgevers TOL = professionalisering betrek uitwerking taalcompetenties bij 21ste eeuwse compet. 2) ondersteun dat taalbeleid met kennismanagement onderwijsmateriaal is nodig: lesmethoden, cursusmateriaal, toetsvoorbeelden > ontwikkeling van gemeenschappelijke internationaal georiënteerde kennisbasis rol voor
Reacties? zeer positief bij Vlaamse én Nederlandse hogeronderwijsinstellingen LSVB: “Aandacht voor hoge TV = steun bij voorbereiding op de arbeidsmarkt” Maar: debat over de financiering van het HO + over de werkdruk van docenten TIP: zoek allianties met niet-taalkundigen TIP: doelgerichte perswerking i.v.m. adviesrapport Landelijke Studentenvakbond SG Taalbeleid 27 03 2015
SG Taalbeleid 27 03 2015
SG Taalbeleid 27 03 2015