Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Reflectievaardigheden en instrumenten
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Michel Visser Founder EesySoft
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Taalbeleid.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
ORGANISEREN.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Kennismanagement & Sociale media
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
Kritisch denken ‘vertaald’

Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
FACULTEIT LETTEREN & WIJSBEGEERTE 10 FEBRUARI 2015.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Digitaal nakijken met Turnitin
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Het Cirrus Project: De Resultaten
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
PWS = de eindscriptie van de havo
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Wageningen University and Research Centre
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Els Verkerk, directeur-bestuurder Stichting Opvoeden.nl
Het succes van de taalbewuste docent
Meer kansen in de KHLeuven via taalondersteuning
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Op weg naar taalbeleid vo-hbo!
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger onderwijs’ www.taalbeleidhogeronderwijs.org Vorige week ontving ik een mail van een student die twee jaar in Nederland is en twee jaar bezig is de taal te leren. Ze stelde o.a. de vraag “hoeveel keer moeten ze mijn taalvaardigheden testen? Natuurlijk heb ik nog steeds aandachtspunten ten opzichte van mijn taalvaardigheden, maar toch kan ik het niet binnen twee jaar de hoge taal niveau bereiken. dilemma’s: studiebijeenkomst afstuderen Mete: taal verbeteren, nu inhoud niet goed Ik ga u laten zien waarom taalcontrole tot uitsluiting werkt en waarom we over moeten stappen naar taalontwikkeling. Van taalcontrole naar taalontwikkeling. Fontys Tilburg 31 maart 2015

Orde van den Prince Gent I - An De Moor

zij zien het leven als een spel “Digital natives”: zij zien het leven als een spel

Raad voor Nederlandse Taal en Letteren Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het HO” Fontys Tilburg, 31 maart 2015 An De Moor 4

Raad voor Nederlandse Taal en Letteren SG Taalbeleid 27 03 2015

SG Taalbeleid 27 03 2015

Raad voor Nederlandse Taal en Letteren Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het Hoger Onderwijs’

SG Taalbeleid 27 03 2015

Als je naar het hoger onderwijs gaat, word je geconfronteerd met een heel andere manier van spreken en schrijven Wij vinden dit geen taak van de SEC ONDERWIJS Wij hebben zelf docenten gecoacht in onze instellingen En hebben TOL in beeld gebracht Orde van den Prince Gent I - An De Moor

Orde van den Prince Gent I - An De Moor

3 argumenten voor tertiair TV-onderwijs – ook voor hogescholen TV is onmisbaar voor 21ste eeuwse competenties > vermogen om bronnen te overzien, grote hoeveelheden info kritisch en doelgericht te beoordelen, verbanden te leggen, structuur aan te brengen, conclusies te trekken, presentaties te houden, enz. SG Taalbeleid 27 03 2015

3 argumenten voor tertiair TV-onderwijs – ook voor hogescholen 2. TV bevordert kwaliteit, voorkomt studie-uitval, slechte werkstukken en onderbenutting 3. TV in HO verhoogt ook de kwaliteit in andere onderwijssectoren > studenten meer TV > betere leraren en docenten > betere TV in primair & secundair onderwijs > … SG Taalbeleid 27 03 2015

Twee aanbevelingen aan CvM vraag aan elke instelling breed expliciet taalbeleid faciliteer pilots bij instellingen die het voortouw willen nemen stimuleer samenwerking lijst eindtermen per opleiding/SG/discipline op met leerlijnen i.s.m. werkgevers TOL = professionalisering betrek uitwerking taalcompetenties bij 21ste eeuwse compet. 2) ondersteun dat taalbeleid met kennismanagement onderwijsmateriaal is nodig: lesmethoden, cursusmateriaal, toetsvoorbeelden > ontwikkeling van gemeenschappelijke internationaal georiënteerde kennisbasis  rol voor

Reacties? zeer positief bij Vlaamse én Nederlandse hogeronderwijsinstellingen LSVB: “Aandacht voor hoge TV = steun bij voorbereiding op de arbeidsmarkt” Maar: debat over de financiering van het HO + over de werkdruk van docenten TIP: zoek allianties met niet-taalkundigen TIP: doelgerichte perswerking i.v.m. adviesrapport Landelijke Studentenvakbond SG Taalbeleid 27 03 2015

SG Taalbeleid 27 03 2015

SG Taalbeleid 27 03 2015