WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging
Ondernemend gedrag - Haarverzorging
Ondernemend gedrag - Haarverzorging
Waarom kost een knipbeurt bij de ene salon meer of minder dan bij het andere? Ondernemend gedrag - Haarverzorging
PRIJSZETTINGSMETHODEN Kostprijs georiënteerd 1a : Opslagmethode 1b : Vaste/variabele kosten methode 1c : Uurtarief methode Concurrentie georiënteerd Het prijsniveau van de belangrijkste concurrent(en) wordt als uitgangspunt genomen voor het vaststellen van eigen verkoopprijzen. Klant georiënteerd Jouw verkoopprijs wordt gebaseerd op een prijs die de klant bereid is te betalen. Ondernemend gedrag - Haarverzorging
1. KOSTPRIJS GEORIENTEERD Kostprijs van een product = de totale kosten die gemaakt worden voor het produceren of leveren van het product of de dienst. Waarom berekenen? Is jouw verkoopprijs ‘ goed’ genoeg om alle kosten te dekken? (en daarna nog een beetje winst te maken…) Ondernemend gedrag - Haarverzorging
OPBOUW VAN EEN VERKOOPPRIJS … de verkoopprijs bestaat uit verschillende onderdelen. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit : Kostprijs (bijv. inkoopkosten) € 1,10 Brutowinstopslag € 0,33 + Netto verkoopprijs € 1,43 BTW € 0,27 + Bruto verkoopprijs € 1,70 Omdat deze kosten noodzakelijk zijn, mogen ze via de verkoopprijs aan de klant worden doorberekend. Ondernemend gedrag - Haarverzorging
KOSTENSOORTEN Vijf kostensoorten in een bedrijf : Kosten van grond- en hulpstoffen kosten voor houden van voorraad (3R : rente, ruimte en risico) 2. Arbeidskosten loon, vakantietoeslag, pensioenpremie, premies sociale verzekeringen, reiskosten, etc. 3. Kosten van diensten van derden bijv. vervoer, boekhouding, etc. 4. Kosten van belastingen en heffingen bijv. HBA en KvK heffing, invoerrechten, accijnzen, OZB, verontreiniging, etc. 5. Kosten van duurzame productiemiddelen bijv. rente, onderhoud, afschrijving (slijtage). Ondernemend gedrag - Haarverzorging