Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkelingstraject kinderen
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Workshop Relationele en seksuele vorming
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Hoe bereid je lessen voor?
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Expertgroep Adolescentieperiode
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
opvoeden en pedagogiek
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie werkcollege 6
TRENDS 2014 Hafida
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Opdrachten en eindopdracht
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Docent: Sanne van Kessel
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Mijn visie op onderwijs
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolgroepbijeenkomst
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Leerling- kenmerken Motivatie
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Cultuur en samenleving
In de vuurlinie van een pos
Ontwikkelingspsychologie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling Thema 2.1 9 november 2015

Programma Welkom Vooruitblik op deze les Identiteitsontwikkeling van de adolescent Documentaire “Bully” Vooruitblik bijeenkomst 2.2 Afsluiting

Literatuur Aanvulling op literatuur zoals vermeld in de studiewijzer en op de wiki Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding Bijeenkomst 2.1 > Hoofdstuk 2.3 t/m 2.5.1 Bijeenkomst 2.2 > Hoofdstuk 3.1 t/m 3.3

Leerdoelen De student kan: in eigen woorden uitleggen wat het begrip identiteitsontwikkeling inhoudt. de vier aspecten aan het gevoel identiteitsvorming benoemen en uitleggen. benoemen in welke fase van het levensloopschema van Erikson de adolescent zich bevindt en welke ontwikkelingstaak centraal staat. de verschillende vormen van identiteitsontwikkeling (bv. moratorium) en kan deze herkennen in een casus.

Betekenis Identiteitsvorming van leerlingen is een speerpunt van het onderwijs. Complexe maatschappij > begeleiding bij het proces van identiteitsontwikkeling School heeft een ondersteunde functie De sociale omgeving waarin identiteitsontwikkeling zich afspeelt, is in toenemende mate pluriform > continu proces van zelfreflectie en positionering Balans vinden tussen het leven volgens eigen waarden en normen en anderzijds de grenzen en beïnvloeding van de omgeving. Dit brengt onzekerheid met zich mee over de eigen opvattingen en gemaakte keuzes.

Toen ik 15 was….. Hoe zag je eruit, welke kleding droeg je het liefst? 26-12-2018 Toen ik 15 was….. Hoe zag je eruit, welke kleding droeg je het liefst? Welke idolen had je? Hoe was je voor anderen, op school en daarbuiten? (geef voorbeelden) Weet je nog wat je belangrijkste ideeën en gevoelens toen waren? Wat waren je belangrijkste verwachtingen / idealen? Hoe kijk je nu terug op de ideeën, gevoelens en idealen? Wat is er veranderd, wat is gebleven? Welke belangrijke overeenkomsten en / of verschillen zie je met de huidige vijftienjarige?

Adolescentiefase Drie periodes in de adolescentiefase Vroege adolescentie > puberteit Middenadolescentie Late adolescentie Lichamelijke ontwikkeling, psychosociale ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling > Veranderingen in gedrag, gedachten, wensen en gevoelens > Centrale vraag: wie ben ik? Ontwikkeling van een identiteit

Persoonlijkheidsontwikkeling uniek patroon van psychische en gedragskenmerken dat min of meer stabiel bij een persoon valt waar te nemen Persoonlijkheidsontwikkeling in de adolescentiefase > identiteitsontwikkeling (Erikson) Identiteit verwijst naar het constant in je persoonlijkheid Kennisaspect & gevoelsaspect

Identiteitsontwikkeling (theorie Erikson) Verwerven van een gevoel van identiteit als belangrijkste “taak” voor adolescenten (fase 5) 4 aspecten aan het gevoel van identiteit Besef van continuïteit Besef van erkenning en herkenning Besef van innelijke vrijheid in afhankelijkheid Besef van een zinvolle toekomst Erikson > levenslange ontwikkeling van de persoonlijkheid

Identiteit vs verwarring Gebieden waarop identiteitsverwarring op kan treden Tijdsverwarring Verlegenheid Rolfixatie Werkverlamming Biseksuele verwarring Autoriteitsverwarring Verwarring van waarden Identiteitsverwarring kan leiden tot meer problematische vormen van identiteit Negatieve identiteit Kunstmatige identiteit

Identiteitsstatus (Marcia,1966) Tijdelijke psychische toestand waarin adolescenten kunnen verkeren Geven aan wat de status is van jongeren met betrekking tot de ontwikkeling van de eigen identiteit 4 typen van identiteit Vormen verschillende manieren hoe om te gaan met de uitbouw van de identiteit Centrale thema’s > binding & exploratie

Identiteitsstatussen (Marcia) Binding Achievement Foreclosure Moratorium Diffusion Exploratie Geen exploratie Geen binding

Documentaire Bully http://www.npo.nl/bully/05-02-2013/POW_00608985 Kijkvragen Welke aspecten van het gevoel van identiteit zijn bij Alex in het gedrang (waar blijkt dit uit?) Wat zijn mogelijke gevolgen van het pesten voor de identiteitsontwikkeling van Alex

Rol van de docent Scholen kunnen een bijdrage leveren aan de identiteitsonwikkeling van leerlingen 4 aspecten van het identiteitsgevoel postief beïnvloeden Zelfbeeldverheldering & keuzebegeleiding > continuïteit Bevorderen veilig leer- en leefklimaat > herkenning en erkenning Speelruimte bieden > vrijheid in afhankelijkheid Keuzebegeleiding en aansluiten bij keuzestijl > zinvolle toekomst

Voorbereiding themabijeenkomst 2.2 > wiki! Afsluiting Check: In eigen woorden aangeven wat het begrip identiteitsontwikkeling inhoudt. De vier aspecten aan het gevoel identiteitsvorming benoemen en uitleggen. Benoemen in welke fase van het levensloopschema van Erikson de adolescent zich bevindt en welke ontwikkelingstaak centraal staat. De verschillende vormen van identiteitsontwikkeling (bv. moratorium) en kan deze herkennen in een casus. Voorbereiding themabijeenkomst 2.2 > wiki!