René Alberts, Cito, 5 februari 2018 Cito en de examensecretaris: halen, brengen oftewel een blik op wederzijdse belangen René Alberts, Cito, 5 februari 2018
Vooraf „Denk er eens aan hoeveel data de overheid verzamelt, beheert en verwerkt” „Daar betalen we met z’n allen aan mee.” Dat er meer met die verzamelde data kan en moet, vindt zeker ook de overheid zelf. „De data moeten terug worden gegeven aan de samenleving”. Op papier vindt iedereen dat een goed idee, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstig.
Programma: Wat vraagt Cito van de scholen en waarom? Wat wordt er allemaal aan examens aangeboden? Hoe krijgen we de gegevens binnen? Wat doen we er mee? Wat geven we hoe terug? Wat zou er nog meer mee gedaan kunnen worden? En hoe kunnen we elkaar nog meer (of beter) van dienst zijn?
Wat vraagt Cito van de scholen? Om examens te normeren zijn afnamegegevens onmisbaar? Hoe goed zijn experts? Inschattingen zonder referentie (standardsetting) Inschattingen met referentie (ook dan onacceptabel grote verschillen) Afnamegegevens zijn echter populatie afhankelijk Naast docentenoordelen en afnamegegevens verzamelt Cito ook equivaleringsgegevens (AiP, Posttest en pretest) Het normeren van examens is een complexe aangelegenheid waar we zo transparant mogelijk over willen zijn.
Wat wordt er aan aangeboden? Meer dan 500 examens per jaar, zo nodig in aangepaste uitvoeringen voor blinden, doven en met leesondersteuning die we opdelen in: cse’s algemene vakken (vwo/havo en vmbo voor de leerwegen GL/TL/KB/BB) cbt’s (digitale examens) in Facet voor de leerwegen BB en KB en Aanbieding in Facet maar data retour via Wolf bij: Muziek (havo,vwo) (=alle scholen) Pilots bij kunst (havo/vwo), muziek, dans en drama vmbo GL/TL Cspe’s en profiel-cspe’s voor de beroepsgerichte vakken (GL/KB/BB)
Wat doen we met de gegevens? Primair ‘normeren van de examens’ Evalueren van de kwaliteit van de examens Rapportages Onderzoek en (geanonimiseerd) beschikbaar stellen voor onderzoek)
Hoe geven we wat terug? CvTE-besluit over vastgestelde N-termen; Groepsrapportages Toets- en analyses Examenverslag Resultaten per examen: http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/examenverslagen/resultaten_examen Betekenis geven aan cijfers http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/examenverslagen/betekenis_cijfers Resultaten quick scan http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/examenverslagen/waardering_per_examen_2017 Mix & meet voor de Moderne vreemde talen”: http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/normering_alg/cijferberekening Laten we eens een kijkje nemen: http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/centrale_examens/examenverslagen
Wat zou er nog meer mee kunnen? Groepsrapportage in excel Sectierapportage; Opbrengstrapportage t.b.v. leerplanevaluatie Ontsluiten examenmateriaal voor kennisnet Stichting platform vmbo (spv) rode planeet (qween/wintoets)
Grotere (docent-)betrokkenheid In plaats van een systeem waarin iedereen los van elkaar opereert en niemand zijn verantwoordelijkheid neemt, Zouden we meer samenhang, eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van ons onderwijs moeten creëren. https://onderzoekonderwijs.net/2016/06/14/voorstel-voor-een-nieuwe-aanpak-voor-het-eindexamen/
Verslag van curriculumopbrengst Elk item geeft informatie over de mate waarin een bepaalde eindterm is bereikt; Een beschrijving van het behaalde resultaat in termen van eindtermbeheersing Elke mogelijke score wordt geïnterpreteerd in termen van de geoperationaliseerde eindterm
voorbeeld Domein D Kracht en beweging subdomein D1 Beweging eindterm 17. De kandidaat kan bewegingen beschrijven en analyseren en de volgende formules toepassen: Vraag: Als je op de maan omhoog springt, wordt net als op aarde bewegingsenergie omgezet in zwaarte-energie. Op de maan kun je wel een stuk hoger springen dan op aarde omdat de valversnelling op de maan (g maan = 1,63 m/s2) zes maal zo klein is als op aarde. Stel dat je op de maan loodrecht omhoog springt met een beginsnelheid van 3,0 m/s. Bereken hoe hoog je dan komt. max score 3 score 3 50% beheerst de eindterm en voert de berekening juist uit score 2 13% heeft inzicht in formule en weet dat de massa voor de berekening niet van belang is, maar lost de vergelijking niet correct op score 1 12% komt niet verder dan het uitschrijven van de formule m.g.h. = ½ m v2 score 0 25% geeft geen of een volledig fout antwoord