Gezondheid Les 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Advertisements

OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Liefde en relaties.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Artis.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 1 – les 1 Rotterdam, September 2014.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Groep 8 University Microben
Casus 1 Hygiëne - infectie.
Observeren Les 3.
Kwaliteitszorg
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Liefde en relaties.
Huisvesting en Hygiëne
Communicatie 3e les.
Lesweek 2 Theorie pagina 173 t/m 181 De Schijf van Vijf
Anatomie en Fysiologie
Doelen behalen met activiteiten
Professionele ontwikkeling
Zorgvragers in de VVT.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Doelen behalen met activiteiten
Gedragsproblemen en stoornissen
Lesweek 3 Voedingscentrum app Theorie pagina 182 t/m 194
Gezondheid Les 1.
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Lesweek 5 Theorie gezondheidsvoorlichting Blz 211 t/m 226.
Cliënt en Veiligheid.
Ziektebeelden en pathologie
Les 1: Introductie Marketing
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Micro - organismen zijn overal … ook als je ze niet ziet.
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
E-learning E-health & Domotica
Interview verslag schrijven
Ziekte verloop 2.3 en
Gesprekstechnieken Les 1.
Observeren Les 1.
E-health domotica E-learning
Observeren Les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
ontwikkelingspsychologie
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gedragsproblemen en stoornissen
B04 – Communicatie (cohort 2018)
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Inspelen op Innovaties
E health, Domotica en E-learning
De treinrails in je lichaam
Liefde en relaties.
Je eigen omgeving in beeld
Diersoortverdieping Overige Zoogdieren
ADL Les 1.
Observeren Les 2.
ADL Les 1.
Anatomie en Fysiologie
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
HACCP.
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Gezondheid Les 1

Is iedereen er?

Lesweek 1 Uitleg vak/beoordeling Kennismaken Theorie pagina 155 t/m 171 Gezondheid in het algemeen Gezondheidsrisico’s Hygiëne Micro-organismen Besmetting Uitschakelen micro-organismen

Wat gaan we doen met dit vak? Programma van 10 weken Thema 7,8,9 en 10 (boek “Ontwikkeling en omgeving” Angerenstein) Gezondheid, hygiëne, voeding en vocht, etiketten lezen In groepjes een gezondheidsvoorlichtingsfolder maken en die presenteren voor de klas

Beoordeling van dit vak Folder en presentatie gezondheidsvoorlichting Presentie en inzet Eindtoets

Wat neem ik altijd mee naar de les? Boek “Ontwikkeling en omgeving” Angerenstein Laptop Schrijfblok/schrift Pen/potlood Mobiel en laptop tijdens de les? Alleen wanneer de docent daartoe opdracht geeft.

Werkafspraken maken

Jouw medestudenten Kennismaking Maak groepjes van 4 of 5 15 minuten kennismaken in jouw groepje De vragen die jullie gaan beantwoorden: - Ben je gezond? - Is je familie gezond? - Wat doe jij aan je gezondheid? - Waarom is het belangrijk om je bewust te zijn van je gezondheid als je dit bekijkt in je toekomstige beroep (voor jezelf en cliënten?) Daarna klassikaal de woordvoerder van het groepje kort laten vertellen wie er in het groepje zitten

Wat versta jij onder gezondheid? Groepjes maken Elke groepje schrijft op een flap alle letters van het alfabet Bij elke letter een woord verzinnen dat met gezondheid te maken heeft. Elke letter = 1 punt De letters Q,X,Y leveren 5 punten op 15 minuten de tijd Groepje met hoogste score heeft gewonnen!

Gezondheid in zijn algemeen 1 lichamelijk 2 geestelijk 3 sociaal 4 welbevinden

Gezondheidsrisico’s Welke specifieke groepen lopen meer kans op ziektes denk je? Klas verdelen in 8 groepen. Elke groep gaat aan de slag met 1 doelgroep: Alcoholverslaafden / Drugsverslaafden / Psychiatrische cliënten / Ouderen / Asielzoekers / Cliënten in een penitiaire inrichting / Slachtoffers van huiselijk geweld / Cliënten met een verstandelijke beperking Lichamelijk Psychisch Sociaal Nabespreken

Voedingshygiëne Hygiëne Persoonlijke hygiëne Huishoudelijke hygiëne

Micro-organismen Bacteriën Virussen Schimmels Protozoa Nuttige micro-organismen Schadelijke micro-organismen Bacteriën Virussen Schimmels Protozoa

Bacterien: veroorzakers van wondinfecties, blaasontsteking, keelpijn Virussen: veroorzakers van verkoudheid, groep, koortslip, aids Schimmels: veroorzakers van voetschimmel, schimmelinfecties aan geslachtsoorzaken Protozoa: veroorzakers van malaria, ernstige darminfecties

Besmetting Directe besmetting Indirecte besmetting

Weerstand tegen besmetting Wie hebben een lagere weerstand?

Uitschakelen micro-organismen Steriliseren = doden van ALLE bacteriën, virussen, kiemen en schimmels. Desinfecteren = doodt wel ziekmakende organismen maar de kiemen blijven leven.

Eindopdracht Start maken met eindopdracht Groepjes verdelen Doelgroepen verdelen

Tijd over? Namenspel!!