Joods-christelijk wereldbeeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van scheppingslessen
Advertisements

Zonde. Zonde = Zonde R God Zonde Zonde = Zonde R God ”Alles wat niet uit geloof gedaan wordt, is zonde.” (Romeinen 14,23)
Onderwerp in deze les De Middeleeuwse Wereld.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
De christelijke boodschap
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Het leven van Jezus. Hier leefde Jezus.
De opkomst van het christendom
Zingen Ik geloof in God de Vader, de Almachtige,
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Woorden uit de woestijn
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
‘voor de kinderen’.
1 Kor. 15:
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
De Romeinen en het christendom
Leven zoals God het bedoelde?!
Gewoon de Bijbel? 19 oktober 2014 Urk.
Voordia: Presentatie bij de belijdeniskaart Deze voordia met info en suggesties is geen onderdeel van de ppt. Twee presentaties bij de 12 artikelen: alleen.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Less is more – Jezus is alles. 1 Jezus is de erfgenaam van alles.
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Geloof.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Een Christelijke samenleving
Joods-christelijk wereldbeeld
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Goed voorbereid naar de Pabo
Renaissance en Opstand
Jezus de redder 16/10/2015 Flow david hancart.
Je geweten. Hoe krijg je een schoon geweten? Hebreeën 9:9 en 14.
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Welkom in deze dankdagdienst
Formulier voor de openbare belijdenis van het geloof Blz. 735 (GK) Geliefde broeders en zusters in onze Here Jezus Christus, U bent hier verschenen voor.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Goed voorbereid naar de Pabo
Romeinen (4) WELKOM.
1.
In het begin schiep God de hemel en de aarde.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Europa wordt christelijk
Leren denken vanuit Christus
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
Niet onder de wet zondag 23: vrijgesproken, genade, vergeving, toerekening, niet veroordeeld door de wet.
Wij geloven in de Here God, onze Vader, Die alles gemaakt heeft:
HET GELOOF VAN ABRAHAM Les 5 voor 4 november 2017.
Les 6 voor 11 november 2017 ADAM EN JEZUS.
Renaissance en Opstand
Tijdscharnier 1500    1 Middeleeuwse christenen geloofden dat je na je dood op je daden werd beoordeeld en dat God je eeuwig strafte (in de hel) of eeuwig.
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Gen 1:1-3 1In het begin schiep God de hemel en de aarde.2De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over.
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond (1)
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Het nieuwe leven in Christus
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
§2.3 De opkomst van het christendom
dood, eeuwig leven en toekomst
dood, eeuwig leven en toekomst
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 17 Het begin van staatsvorming en centralisatie Les 36 - Joods-Christelijk wereldbeeld

Joods-christelijk wereldbeeld H3:§ 14:p61-62 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 Joods-christelijk wereldbeeld Kern God heeft de hemel en de aarde geschapen God schiep mens en dier God schiep een platte aarde van beperkte omvang Beperkte geografische kennis tot de Late Middeleeuwen Dat wat men wist kwam grotendeels van of via de Arabieren tot Europa Rome lag in het midden Weinig veranderd sinds het oude Rome zou je zeggen Voor de kerk mocht dit zo blijven Gedurende de Late Middeleeuwen krijgen meer vooruitstreven ideeën van de Arabieren én de Klassieken meer invloed Begin 14e eeuw gaan zeevaarders kaarten gebruiken en omstreeks 1350 omarmen geleerden de idee dat de wereld rond is.

Joods-christelijk mensbeeld 1 God schiep alles en de mens was zijn belangrijkste werk Zo ook was dé orde van Gods hand Als je deed wat God verlangde verdiende je de hemel De mens was onvolmaakt en neigde tot het kwade De zondeval (Adam & Eva) Jezus heeft met zijn dood de mens nader tot God gebracht gestorven voor de zonde van de mens Als je maar gelooft kan je heeft eeuwige leven verdienen

De zondeval

Joods-christelijk mensbeeld 2 De mens heeft vrije wil, maar als hij het kwade doet zal God hem straffen God staat centraal in het leven Aarde is voorbereiding op de hemel Hierbij zijn de geestelijken begeleiders Niet deugen (volgens de kerk!) betekende Straf Van preek tot de brandstapel (en alles daar tussen in)

Verschil met de Klassieken Centraal in het Grieks-Romeinse wereldbeeld (weet jij het?) Goden konden willekeurig in je leven ingrijpen Mens/het individu staat centraal Geestelijken hebben minder grip op de mens