Resultaten onderzoek leges en overige rechten en heffingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Welkom bij Bouwrecht week 5.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Integrale handhaving en Wabo!
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Beheer en onderhoud in de openbare ruimte Commissie Leefbaarheid vraagt op 10 juni 2004: “Is het mogelijk om beheerplannen (met achterliggende info) per.
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
WERK aan de WINKEL Het Verschil Maken college akkoord met de titel.
Gemeentelijk RioleringsPlan Afdeling Weg en Water P.J. Lievense 22 augustus 2006.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Vrijheid van vestiging
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma
Kostendekkende leges Platform Grote Gemeenten 27 september 2012.
Stelling 1 Objectieve vrijstellingen die bij de bepaling van de totale winst van een onderneming in aanmerking genomen mogen worden en die niet zijn gebaseerd.
Doelstelling informatie formulier Geheugensteun Mogelijkheid om naderhand vragen schriftelijk beantwoord te krijgen Verzamelen van gegevens over wat er.
Bezwaar en beroep BEZWAAR Bestuurlijke heroverweging Meer maatwerk Contact met de burger BEROEP Griffierecht Procedure Wat ziet de rechter? Wat beoordeelt.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Riooltarifering Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Presentatie GRP 2008 Adrie Hanegraaf. Gemeentelijk Riolering Plan 2008 Omvang van de voorzieningen Beheer en onderhoud Renovatie en vervanging Kosten.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’ Over de Omgevingswet, waterbeheerders en het digitale stelsel Dick Takkebos, Rho adviseurs.
Landinrichting Saasveld Gammelke Waterproblematiek.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Drank- en Horecawet 10 juni Inhoud De Drank- en Horecawet Regels paracommercie (verplichtingen) en stellingen Regels overige (keuzen) en stellingen.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Informatiebijeenkomst subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen- Wittem, 20,21 en 22 april.
Gemeentelijke watertaken onder de Omgevingswet Peter de Putter Utrecht, 4 februari.
GEMEENTE LANDERD NOTA LOKALE HEFFINGEN Januari 2010.
GRP VI ( ) Gemeentelijk Rioleringsplan. Gemeentelijke zorgplicht watertaken: Zorgen voor een doelmatige inzameling en een doelmatig transport.
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Randprogramma 19 januari 2009.
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Uitvoeringskader paracommercie Waddinxveen Gonda Neddermeijer 30 juni 2016.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Introductie Financiën 22 april 2014 Richard Wiskerke, afdelingshoofd Financiën.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
Routekaart verbreed GRP
Nota Lokale Heffingen.
Omgevingswet en Gezondheid
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Veranderopgave handhaving
Project Handvatten Omgevingsplan
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Invoeringswet Omgevingswet
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
Collectieve sessie Financieel plaatje.
Een BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) in Schiedam Centrum?
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

Resultaten onderzoek leges en overige rechten en heffingen

Agenda Aanleiding Fiscaal-juridisch kader Resultaten leges Resultaten rioolheffing Resultaten lijkbezorgingsrechten Resultaten afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

Aanleiding Lopende juridische procedures op het gebied van de leges en overige rechten en heffingen Aanpassing van het BBV per belastingjaar 2017 Toezegging in begroting 2017

Juridische kader

Heffingsbevoegdheid leges, lijkbezorgingsrechten en reinigingsrechten Art. 229 eerste lid Gemeentewet Rechten kunnen worden geheven ter zake van: a. het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen of van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn; b. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

Heffingsbevoegdheid rioolheffing Artikel 228a Gemeentewet Rioolheffing samengevat: Een belasting die wordt geheven ter bestrijding van de kosten ten aanzien van de inzameling, transport , verwerking, zuivering van: afvloeiend hemelwater , huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater en hemelwater. Alsmede het treffen van maatregelen om nadelige gevolgen van de grondwaterstand te beperken of te voorkomen Bij Rioolheffing is de opbrengstennorm van toepassing Opbrengst Rioolheffing is niet vrij te besteden

Heffingsbevoegdheid Afvalstoffenheffing Artikel 15.33 Wet Milieubeheer Afvalstoffenheffing samengevat: Een heffing ter bestrijding van de kosten voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen voor percelen waar een verplichting tot het inzamelen hiervan geldt. Bij Afvalstoffenheffing is de opbrengstennorm van toepassing Opbrengst Afvalstoffenheffing is niet vrij te besteden

Resultaten leges

Formule kostendekkendheid Materiële kosten Aantal prestaties Tijd per prestatie Intern uurtarief ( x ) + legestarief van desbetreffende dienst ------------------------------------------- X 100%

Leges (indeling) Tarieventabel Behorende bij de legesverordening Titel I Algemene dienstverlening Titel II Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Titel III Europese dienstenrichtlijn De kostendekkendheid mag over de gehele tarieventabel worden beoordeeld en bedraagt 59% op ramingsniveau (2018) en op jaarrekeningniveau 2017 58%.

Titel I, raming 2018

Titel I, raming 2018 De kostendekkendheid komt voor deze Titel uit op 86% Hoofdstuk Huwelijken 65% Hoofdstuk Reisdocumenten 97% Hoofdstuk Rijbewijzen 100%

Titel I, jaarrekening 2017 Titel I Algemene dienstverlening € 166.434 € 166.434 € 164.770 € 264.305 € 595.508 € 458.170 77% Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand € 12.661 € 15.560 € 34.708 € 62.929 € 46.703 74% Hoofdstuk 2 Reisdocumenten € 92.699 € 91.772 € 136.229 € 320.700 € 256.279 80% Hoofdstuk 3 Rijbewijzen € 47.648 € 47.172 € 61.343 € 156.163 € 131.099 84% Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen € 2.381 € 2.357 € 17.604 € 22.343 € 4.505,85 20% Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister € - € - € - - Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens Hoofdstuk 7 Bestuursstukken Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken € 7.107 € 4.010 € 14.420 € 25.537 € 18.762,60 73% Hoofdstuk 10 Gemeentearchief Hoofdstuk 11 Huisvestingswet ( niet van toepassing ) Hoofdstuk 12 Leegstandswet Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen ( niet van toepassing ) Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet € 480 € 475 € 956 € 75 8% Hoofdstuk 16 Kansspelen € 3.457 € 3.423 € 6.880 € 747 11% Hoofdstuk 17 Kinderopvang Hoofdstuk 18 Telecommunicatie Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer Hoofdstuk 20 Diversen

Titel I, jaarrekening 2017 De kostendekkendheid komt voor deze Titel uit op 86% Hoofdstuk Huwelijken 74% Hoofdstuk Reisdocumenten 80% Hoofdstuk Rijbewijzen 84%

Titel I, resumé P x Q systematiek wordt steeds beter toegepast Constante monitoring rijksafdrachten een punt van aandacht in relatie tot begroting Niet gebruikte begrotingsposten kunnen komen te vervallen (evt. samenvoegen) Technische aanpassingen tarieventabel (bijv. naturalisaties)

Titel II, raming 2018

Titel II, raming 2018 De kostendekkendheid komt voor deze Titel uit op 55% Hoofdstuk omgevingsvergunning 62% Hoofdstuk bestemmingswijziging zonder activiteiten 33%

Titel II, jaarrekening 2017 Titel II Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning € 563.853 € 558.215 € 74.256 € 1.196.324 € 677.524 57% Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen € - € - € - - Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning € 477.851 € 473.073 € 1.025.180 € 484.873 47% Hoofdstuk 4 Vermindering Hoofdstuk 5 Teruggaaf Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen / Bestemmingsplannen € 86.002 € 85.142 € 171.144 € 192.651 113% Hoofdstuk 9 Sloopmelding Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel II, jaarrekening 2017 De kostendekkendheid komt voor deze Titel uit op 57% Hoofdstuk omgevingsvergunning 47% Hoofdstuk bestemmingswijziging zonder activiteiten 113%

Titel II, resumé De ‘grotere’ bouwwerken qua bouwsom subsidiëren de ‘kleine’ bouwwerken qua bouwsom Geen legesplafond van toepassing P x Q systematiek wordt (nog) niet toegepast Geen sprake van kostendekkende tarieven Urenraming punt van aandacht in combinatie met begroting Technische aanpassingen tarieventabel

Titel III, raming 2018

Titel III De kostendekkendheid komt voor Titel III uit op 6% Hoofdstuk Drank & Horeca 7% Hoofdstuk evenementen integraal 5%

Titel III Titel III Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn € 94.829 € 93.880 € 4.311 € 193.020 € 9.278 5% Hoofdstuk 1 Horeca € 30.973 € 30.663 € - € 61.636 € 3.938 6% Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen of markten € 63.856 € 63.217 € 131.384 € 5.340 4% Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven (niet in gebruik) € - € - - Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (niet in gebruik) Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (niet in gebruik) Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening zie 2.3.5 (niet in gebruik) Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel III, jaarrekening 2017 De kostendekkendheid komt voor Titel III uit op 5% Hoofdstuk Drank & Horeca 6% Hoofdstuk evenementen integraal 4%

Titel III, resumé De legestarieven staan niet in verhouding tot de werkzaamheden die hiermee gepaard gaan In de tarieventabel is nog geen A,B, C indeling gehanteerd voor de evenementen Inflatiecorrectie wordt toegepast

Resultaten rioolheffing

Rioolheffing Gemeentelijk Riolerings Plan (GRP) doorslaggevend maar dient te worden geactualiseerd Kostendekkendheid komt niet uit op 100% (+/- 86% raming en 91% jaarrekening) Algemene middelen worden ingezet om rioolheffing voor een deel te bekostigen Belastingareaal punt van aandacht in combinatie met Sabewa

Kostendekkendheid (raming 2018)   Toerekenbare baten € 1.465.000,- Toerekenbare lasten € 1.691.460,- 86,6% Kostendekkendheid (incl. kwijtschelding)   Toerekenbare baten € 1.465.000,- Kwijtscheldingen ten laste van de baten - € 11.080,- Baten incl. kwijtschelding € 1.453.920,- Toerekenbare lasten € 1.691.460,- Kostendekkendheid 86,0%

Kostendekkendheid (jaarrekening 2017) Kostendekkendheid (excl. kwijtschelding) Rioolheffing Toerekenbare baten € 1.412.840 Toerekenbare lasten € 1.553.291 Kostendekkendheid 91,0%

Resultaten lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten Kostendekkendheid komt uit op 53% (raming) en 56% jaarrekening 2017 P x Q systematiek wordt sinds dit jaar actief toegepast

Kostendekkendheid (raming 2018)   Baten € 273.515,- Lasten € 514.709,- Kostendekkendheidspercentage 53%

Kostendekkendheid (jaarrekening 2017) Lijkbezorging Toerekenbare baten € 301.992 Toerekenbare lasten € 539.884 55,9%

Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten (2018) Twee afzonderlijke kostenonderbouwingen Verdeelsleutel afvalstoffenheffing en reinigingsrechten punt van aandacht Belastingareaal punt van aandacht in combinatie met Sabewa Geen kostendekkende tarieven

Kostendekkendheid afval (raming, 2018) Kostendekkendheid (incl. kwijtschelding)   Toerekenbare baten € 3.047.300,- Kwijtscheldingen - € 45.899,- Baten incl. kwijtschelding € 3.001.401,- Toerekenbare lasten € 3.247.128,- Kostendekkendheid 92,4% Kostendekkendheid (excl. kwijtschelding)   Toerekenbare baten € 3.047.300,- Toerekenbare lasten € 3.247.128,- Kostendekkendheid 93,8%

Kostendekkendheid afval (jaarrekening 2017) Kostendekkendheid (excl. kwijtschelding) Afvalstoffnheffing Toerekenbare baten € 2.797.980 Toerekenbare lasten € 3.250.258 Kostendekkendheid 86,1%

Kostendekkendheid reinigingsrechten (raming, 2018)   Toerekenbare baten € 69.948 Toerekenbare lasten € 83.260 84,0%

Vragen

Algemene vragen leges Bent u voorstander van kostendekkende tarieven en op welke wijze dient dit verder vorm te worden gegeven mede gelet op de Omgevingswet? Dienen de legestarieven op hoofdstukniveau maximaal kostendekkend te zijn of is enige mate van kruissubsidiëring gewenst?

Titel II (leges) Wat is de wens ten aanzien van de kruissubsidiëring (kleine vs. grote bouwwerken) Hoe kijkt u aan tegen een legesplafond?

Titel I (leges) Bent u bereid om meer kostendekkende tarieven te hanteren voor de onderdelen Horeca en Evenementen?

Rioolheffing Bent u voorstander om de kosten voor kwijtschelding ten laste te brengen van de rioolheffing om de kostendekkendheid te verhogen?

Lijkbezorgingsrechten Bent u voorstander van het eventueel verlagen van het onderhoudsniveau om de kostendekkendheid te verhogen?

Afvalstoffenheffing Bent u voorstander om de kosten voor kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing om de kostendekkendheid te verhogen?